HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
tilbud på vølund 1245 fighter 6KW
lajn
Har lige fået et tilbud på en 6KW fighter med 250meter rør pris 97.000kr komplet
huset det skal opvarme er på 170m2 klasse 1
1plan med gulvvarme i hele huset
og en Nilan Comfort 300

det jeg faldt over var de 250 meter rør er det ikke lige i underkanten (lerjord)

ville gerne have 400-500 meter i jorden med det siger installatøren ikke er nødvendigFrown
Redigeret af lajn d. 01-09-2010 18:11

allankj1
Hmmm det kan nok gå med de 250 meter. Men har du plads til det ville jeg da nok smide 100 meter mere ned.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

lajn
hvis jeg gør som installatøren råder mig til og bruger de 250 meter så skal jeg hive +24watt ud pr. meter er det muligt ?
ved 350 meter bliver det ca 17 watt pr. meter
ved ikke om det er helt forkert med den udregning :0(

det koster jo ikke det helt vilde at lægge de ekstra meter ned (håber jeg)
det ville være surt at få for lidt rør i jorden fra starten af Smile

kla
et klasse 1 hus bruger ca 20 W/m2 altså max effekt på 3,4 kW og så lidt til vand, så mere slange ville være overkill som jeg ser det

allankj1
Nu skal vi lige passe på. Er huset bygget som lavenergiklasse 1 hus eller er det bygget som standard hus eller lavenergiklasse 2 men er kommet i lavenergiklasse 1 ved at vælge jordvarme som opvarmningsform?

Mener da i øvrigt at et lavenergiklasse 1 hus bruger 25w / m2

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Pemo
Jeg mener at det er umuligt at sige om det er nok slange og/eller om varmepumpen er tilstrækkelig med mindre man har set huset og talt med kunden. Men hvis jeg regner en 6 kw IVT Greenlline HT Plus C6 beregnet til drift med gulvvarme overalt ville jeg lægge 450 meter ned hvis der er lerjord. Men som sagt; uden at have set huset skal jeg ikke kloge for meget i det.

XJLN
Jeg var blevet anbefalet/selv regnet frem til at vi skulle bruge 300m til vores hus, men da vi så skulle til at grave ville vejrguderne ikke helt være med os samt der lå en stor dynge overskudsjord i vejen. Det endte derfor med 240m aktiv rør og det har virket ganske fint i næsten 4 år og uden eltilskud er koblet ind.
I 2008 havde vi et forburg på ca. kr. 4800,- og kr. 5100,- i 09.
Redigeret af XJLN d. 02-09-2010 13:39
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.

kla
Hus energiklasse 1 max energiforbrug til opvarmning 40,9 kWh/m2
Hus energiklasse 2 max energiforbrug til opvarmning 58,6 kWh

klasse 1 hus på 170 m2 må max bruge 170 X 40,9 kWh = 6.953 kWh/år til opvarmning omregnet til topeffekt på huset anvendes denne formel (1,1X2830*24/32/100)

dette giver dette regnestykke 6.953/(1,1X2830*24/32/1000)
altså en topeffekt på 2978 W/m2 / 170m2 altså et varmetab på 17,51 W/m2

En varmepumpe til gulvvarme kører efter en lav varmekurve, altså når den væsentlig hurtigere sit mål end en som kører med fremløb på 60 grader, derfor optager den også mindre energi end en varmepumpe som kører med høj temp. og belaster jorden mindre

En varmepumpe på 6 kW med 250 meter slange er ren luksus, og vil aldrig få problemer med opvarmning, og huset vi her taler om er et energiklasse 1 hus som jeg antager ikke er bygget endnu.

mere slange i dette tilfælde vil alene øge trykfaldet over slangen med en anelse mere energi til at pumpe brinen rundt i slangerne til følge

allankj1
Hmmm jeg giver mig :-)

Kan du eventuelt lave beregningerne på et hus på 167 m2 bygget efter bygningsreglement 2006?

Og hvor mange meter slange vil du foreslå til sådan et hus?

Allan

lajn

allankj1 skrev:
Nu skal vi lige passe på. Er huset bygget som lavenergiklasse 1 hus eller er det bygget som standard hus eller lavenergiklasse 2 men er kommet i lavenergiklasse 1 ved at vælge jordvarme som opvarmningsform?

Mener da i øvrigt at et lavenergiklasse 1 hus bruger 25w / m2

Allan

huset bliver bygget som en klasse 1 , og så vi valgt at opgradere vinduer og døre til AURA+ fra rationel så den skulle gerne ende under en klasse 1.
meeeen som står skrevet mange steder, så skal man nok passe på med at gå alt for højt op i det med klasse 1. hvad angår varme forbrug.

har også set på en energifanger, den kunne man bare smide på i stedet for de ekstra meter i jorden, ville det hjælpe eller er det 15000 kr ud af vinduet

Energifanger 150 m Ø40 PE-rør
inkl. cirkulationspumpe og montagekit
Redigeret af lajn d. 02-09-2010 20:47

allankj1
Tror absolut ikke det kan betale sig at ofre 15.000 kr. Det er så lidt det betyder for den samlede cop om du kan holde 1 grader eller 0 grader på brinen om vinteren. Og om sommeren er det helt lige meget om brinen er 17 grader eller 19 grader (antager at den er varmere med energifangeren på) idet du om sommeren ikke brugere noget varme. Kun cirka 2 kwh i døgnet til varmt vand.

lajn

allankj1 skrev:
Tror absolut ikke det kan betale sig at ofre 15.000 kr. Det er så lidt det betyder for den samlede cop om du kan holde 1 grader eller 0 grader på brinen om vinteren. Og om sommeren er det helt lige meget om brinen er 17 grader eller 19 grader (antager at den er varmere med energifangeren på) idet du om sommeren ikke brugere noget varme. Kun cirka 2 kwh i døgnet til varmt vand.

ok jeg troede bare at en energi fanger gav en del effekt lige før og lige efter vinter.Frown

allankj1
Jamen det er da også muligt at den kan spare dig for 5 - 10 % i kwh men lad os så antage at det er 150 - 200 kwh * 2 kr = 300 - 400 om året. 15.000 / 300 - 400 = 37,5 - 50 år i afbetalingstid.

Du er i gang med at bygge et lavenergihus klasse 1 men et meget lavt energi forbrug. Kan du spare 5 - 10 % med en energifanger er det jo ekstremt lavt når vi omregnet dette til kwh da dit forbrug jo er så lavt på årsbasis. Og investere DKK 15.000 eksta synes jeg er meget.

Hvad siger de energiberegningerne du sikret har fået lavet af de forskellige du har indhentet tilbud hos.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.