Har et ældre bondehus på 145kvm. Rimeligt (ikke super) efterisoleret. Får nye vinduer og døre i starten af det nye år, og vil gerne af med oliefyret der (med den den tidligere ejer) har brændt 2500 liter olie af p.a. Vi har gulvvarme over det hele, og fremløbstemperatur ligger på 30->35 grader.
Det lugter jo lidt af ca 20.000kWh forbrug pr. år..
Havde egentlig tænkt på gas, men VP er jo lidt sjovere..
Hvad skal man regne med af COP / virkningsgrad ?? Er det for for pessimistisk at regne med COP på 3 ?
Kommer frygtelig an på hvilken jord du kan nedlægge slangen i. Har du noget der er dejlig varm (solbeskinnet moseagtig) kan du opnå særdeles høje virkningsgrader. Undlader du at køre med alt for varm brugsvand bliver regnestykket sjovt. For 14 dage siden målte jeg på en 7 kW'er på ren gulvvarme og kunne der konstatere at ydelsen hed 9,7 kW og forbruget 1,6, når man varmede på gulvet = COP (i gerningsøjeblikket) på 6!!!! Brine ind var ca 9 grader.
Den her lå så kystnært og den ene halvdel af slangen lå i noget hvor der er klar vand, når du graver ned.
Størrelsesmæssig var sådan een ikke ueffen til dig. Og på ren gulvvarme kan du udelade en buffer, hvis du holder et par af dine zoner åbne og tilpasser varmepumpens justeringer til dette. Det kræver ganske lidt justering og tvinger dig til at køre med optimal indstilling på varmepumpen = bedst mulige økonomi.
Men alle har deres favoritter - og min er selvfølgelig vores egen. Men stort set alle "mærkevare" pumperne er ret fede og har gode styresystemer. Du kan scanne lidt rundt på energistyrelsens positivliste, der dog ikke er den eviggyldige sandhed, idet hvis du stiller to pumper op mod hinanden - den ene kan række til max 57 grader, den anden til 65 grader, så belønner man den temperatursvage.
Mere vigtigt (synes jeg) er det at installatøren er omhyggelig og besidder reel viden om varmepumpeinstallationer. For nu lige at være SORT/HVID er navnet meget tæt på underordnet, bare det er lavet rigtig og omhyggeligt. Det vi oplever af fejl er oftest afledt af sjusk og manglende viden.
Jorden er lige detaljen.. Det er en gammel have med mange gode gamle træer, som slangen så skulle vikles ind og ud imellem og et større re-etableringsbesvær..
Tanken drejede sig derfor omkring luft/vand pumpe for nemhedens skyld, og prøvede at sjusse mig frem til års COP for at finde mit energiforbrug med den nye installation..
Jeg ku se at en Queen 10 har en COP på 3,4 eller højere ved gennemsnits temperatur på -0,1 og opefter..
Spg. er om det er rimeligt at regne med COP på 3..
(men ja; det ku være fedt at køre med jordvarme og COP på 6)
Uha luft/vand'erne er fælt afhængige af hvilken vinter vi får. Men de er jo interessante derhen at anskaffelsen er billigere. Til gengæld får man på sigt dyreste vedligehold. En jordvarme tager snildt sæson to på samme sæt slanger, antagelig også sæson tre og fire (vi har kun erfaringer med sæson to). Dvs set på totalomkostningen over lang tid, burde jordvarmen vinde stort. Ud og ind mellem træer er ikke noget problem, hvis der er areal nok. Hvis du pløjer er det uproblematisk.
Mit er skam ikke hjemmebygget. Det er kun mit ventilation, hvor der ikke findes leverandører der er gode nok.
Råd nr et: Find et par gode leverandører/installatører og få regnet lidt og få gennemgået hus og installation. Så har du nogle konkret tilbud og kan sætte dig ned og vurdere ud fra det du får. Men lad nu vær med at lave millimeter regnskaber og forvent de bliver overholdt. Så risikerer du bare at blive skuffet. Valget foretager du så med hjertet (hvem har du tillid og tiltro til).
Vi har iøvrigt målt på hjemmebygget, opbygget af temmelig gode industridimser. De er ret gode ved kold jord, men dør i forhold til de scrollbaserede når vi har lidt varmere jord. Såæhhhh i det samlede regnskab er de scrollbaserede varmepumper min favorit. Teknisk synes jeg de trinløse er ret fantastiske, men foretrækker personligt KIS (keep it simple). Har derfor selv on/off pumpe med rigelig buffer (jeg har radiatorer ovenpå).
I den korte tid - ca 1 md. jeg har været medlem, har der været en del spørgsmål vedr. valg af luft/vand varmepumper. Jeg mener ikke min er specielt god; men den er tilsyneladende billig og nem at installere. Derfor følgende information:
1) var på jagt efter en "Ispind" og en bekendt troede, han havde købt en "Ispind" men havde ikke fået den installeret. Ville så købe den; men hans kone lagde sig imellem, [nej ikke lige sådan] så jeg fik et tlf. nr til sælgeren. Nej det var ikke en "Ispind" men en japansk SHOFU luft/vand VP til 20.000 incl. moms og en lille varmeveksler.
På div. hjemmesider, kan man se, at den er solgt gennem de sidste 15 år i Norge. Dette er så en nyere model.
2) Installation let, idet den har en 2.4 liters integreret tank m pumpe, der bare skal hældes en 50% glykolblanding i og så føre 2x20mm pexrør ind i det gamle fyrrum til veksleren, der så tilsluttes til/afgangsrør, hvor det gamle oliefyr stod.
3) Vi havde i 2004 fået installeret gulvvarme i det meste af stueetagen, da vi købte huset men bevaret radiatorer på 1. sal og i karnap og køkken.
4) Samtidig udskiftede jeg de gamle cirkulationspumper med 2 ny Grundfoss trykregulerende, så de er blevet brugt til at regulere flowet mellem radiator-systemet og gulvvarmen, hvor dog blandesløjfen er afbrudt. Jeg havde bemærket, at bare tomgangsolieforbruger lå på ca 50 kr/døgn, idet keddelen var dimensioneret til kro-drift og altså for stor til vort formål.
Jeg har derfor ikke søgt energitilskud for at fjerne fyret, for med en installationsomkostning på kun 20.000 + lidt pexfittings, så var det bare med at få det gjort.
5) Den har så ikke fine kurver, man kan justere på og ej heller statistik udlæsninger over drift/afrimning. Det eneste man ud over evt. fejlkoder kan få frem er en indstilling af returtemp. fra veksleren til regulering og 2 stk.driftstimere.
6) Et væsentligt forhold, sælgeren nævnte, var, at afrimningsfunktionen var ef nyere dato. Jeg havde tidlige hørt sælgere af luft/luft fortælle, at afrimning af luft/vand kunne være endnu dårligere, fordi de typisk kunne bruge 20 min. til afrimning, hvor energien blev taget fra huset - og dernæst bruge 20 min. på at genvinde det netop tabte - og så først den næste time at levere energi til huset.
Jeg "overraskede" denne i at afrime en dag med ca 0 grader ude og rim på køleribberne: Pludselig stoppede blæseren og over 7 1/2 min. steg energioptagelsen (bi.måler) jævnt fra 1600Watt tll 2400Watt hvor den brugte kompressorvarme og el-stav i bunden til at afrime med. Pex-fittings inde i huset holdt temp. ca 35 grader uden ændring og energimåleren efter varmeveksleren kørte samme vandmængde igennem med temp. differens 0 grader. Efter de 7 1/2 min. stoppede kompressoren og energiforbruget faldt til 230Watt mens pumpen startede og i løbet af 3 minutter faldt temp. i varmeveksleren til indetemp. Så i starten afgav den varmen fra den lille 2.4 liter tank til huset; men den trak aldrig varme ud af huset. Herefter startde normal varmecyklus igen.
7) Som nævnt, er jeg ikke særlig imponeret over COP, som ved de koldeste dage har ligget net til 2.6 og ved 10 grader uder på max. 3.2 mod lovet 3.47. Det er målt både som døgn-gennemsnit og øjebliksværdier; men det er klart, at målenøjagtighed i bi-måler og i den bllige tyske enegimåler, kan have betydning.
8) Min filosofi er, at anlæggene sikkert bliver bedre år for år, og at man ikke kan vente på det optimale. Nærværende anlæg koster i køb og installation ca. det samme som vort årlige olieforbrug, og hvis det skal arstattes af et bedre om 5 år, så er det ikke nogen ulykke. I øvrigt opholder vi os de fleste månederne af vinterhalvåret i sydspanien, så huset skal bare holdes frostfrit. det giver også et mere afslappet forhold til COP.
Her benytter vi både vandbårne solpaneler samt 220W el til drift af pumper og internet; men det er en anden historie - suppleret med en dieselgenerator.
9) den er solgt som "kun gulvvarme" med max fremløb 42 grader. Da vi i forvejen har el-vandvarmere til såvel køkken som bad, er dette ikke noget problem. Den til bad gik tidligere på centralfyret; men hanen er lukket for ikke at sende energi den modsatte vej.
Redigeret af ClausV d. 17-11-2010 00:16
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) : el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.