HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmetab
kimeinar
Jeg har i den seneste tid kæmpen med at få mit Luft/vand anlæg Mrk: Sanyo 9 kw til at virke efter hensigten.
Strømforbruget har eskaleret, efterhånden som kulden har sat ind. Har før omtalt anlægget herinde, men har desværre ikke fået anlægget under kontrol.
Strømforbruget ligger på 133 kw i døgnet på varme pumpen.
Installatøren har konstateret at ude delen "måske" ikke fungere optimalt, da den kun "isner" i top og bund, dette kan betyde at anlægget kun kører på halv kraft. Leverandøren af anlægget er derimod ikke enig, men er villig til at tage anlægget ind til en test. Med den nuværende kulde, er det ikke lige hvad vi har lyst til.
Spørgsmål 1 : Tyder den manglende "isning" på ude delen på en defekt ??
Spørgsmål 2 : Kan mit solvarmesystem være koblet forkert i henhold til nedstående observation, da vandet taber varmen på kort tid ??

Jeg har lige noteret en observation i varmesystemet.

Kl. 17 var det mørkt ude og -2 grader.
Styringen i solpanelet viste
Col = 22 grader
s2 = 32,6 grader ( Bund temp. i brugsvand beholderen)
s3 = 41,1 grader (Top temp. i brugsvand beholderen)
s4 = 31,6 grader ( returvand i buffer til gulvvarmen)

kl 20.30 blev tallene noteret igen og nu var der - 3 grader ude.

Styringen Solpanelet viste:
Col = 0 grader
s2 = 11,6 grader
s3 = 15,2 grader
s4 = 31,3 grader.

Vi har ikke haft forbrug på det varme vand efter kl 17

hamselv
En Co2'er skal stige i forbrug, jo længere nede den skal fordampe. Ydelsen skal til gengæld være uændret (næsten).

Hvis ikke den iser hele fladen, ville min mistanke samle sig om kølemiddelmangel, eller termoventil. Men jeg er ikke skarp i CO2, og det opfører sig ikke altid som konventionelle kølemidler. Forstår dog ikke hvorfor man ikke får det kontrolleret on site. Det er sgu da skørt at nedtage den, og sætte den i en bænk!

Hvis Col er et udtryk for temperatur i solfangeren, må jeg henvise til tidligere mistanker om auto-sifon i din solfangerkreds. Altså selvcirkulation. Er dette tilfældet vil varmetabet herfra være ganske betydeligt.

kimeinar
Installatøren kommer på besøg i morgen, for at lave en omløber på bufferen. Vil spørge ham om problemet med sol panelet.
Sidst sagde han at man kunne se på Col panelets display, om der kom varme op i solpanelerne via anlægget. Da temperaturen oppe i panelerne ikke viste varmegrader, så konkluderede han at der ikke var problemer i den retning.
Desværre ændre det ikke ved at mit anlæg bruger voldsomt meget strøm i tiden.

hamselv
Hvis vi havde et sådant problem ville vi:

Montere en overvågningskuffert på anlægget, bundet op med en række følere placeret strategiske steder på installationen. Kufferten (indeholder et Adap Kool modul), ville vi binde op på en laptop. Vi ville så etablere en log.

Vi ville derefter tilbyde dig at montere en eller to energimålere og en elmåler.

Efter et par dages log og aflæsninger ville vi kunne skabe os et overblik over om dit hus bruger grusomt meget varme, din varmepumpe fejler noget og/eller om din solfanger smider energien væk.

Men det kommer an på hvilke muligheder din installatør har i den retning. Energimålere kan købes rimeligt billig på nettet i tyskland (brugte). På brugsvandet er man almindeligvis nødt til at anvende et vandur.

Men skal man have en jordisk chance for at gennemskue problemerne er etablering af logning det eneste rigtige - SAMMEN med flere daglige aflæsninger af diverse målere.

kimeinar
Super admin.
:-)
Takker for dit svar.
Jeg har monteret en elmåler direkte på varmepumpen, så notere dagligt forbruget.
Ja service og handling er jo et stort begreb, men det lyder som om I ved hvad man bør levere i en sag som denne.
Installatøren er vist endt i en blind gyde, da firmaet der har leveret anlægget til ham, ikke just arbejder i samme retning.
Jeg håber blot på en god løsning på sigt, da års udgiften på el nærmer sig de 60.000kr.
Frown

allankj1
Som jeg læser det er temperaturen faldet henholdsvis 20 og 26 grader i din brugsvand beholder. Dette er sket på kun 3,5 time uden at I har brugt nooget vand. Er det 300 eller 800 liter tank du har?

Så mange liter vand i en isoleret tank bør ikke tabe så mange gader på så kort tid. Antager yderligere at tank står i et opvarmet lokale og derfor virker det jo mærkeligt at temperaturen kan komme helt ned på 11 og 15 grader. Antager der er varmere end 11 grader i det lokale den står i. Havde jeg en gryder med 5 liter 50 grader varmt vand stående i køkkenet ville det med tiden falde i temp. men ville aldrig nå ned under den temperatur jeg har i mit køkken som er 23 grader. Hvor skulle nedkølingen komme fra?

Så altså der må være noget galt med anlægget og solfangerne. Du har også selv skrevet herinde at selv om sommeren var dit forbrug til varmt vand alene 7 - 10 kwh. Men du har jo 7 solfangere på dit tag og en meget stor tank derfor burde du slet ikke have noget forbrug til varmt vand om sommeren.

Vis gerne installatøren denne debat på nettet omkring dit anlæg. Måske han får øjene op for nogle ting og ideer har ikke selv har tænkt på.

Din installatør skylder dig at få lavet det anlæg NU. Muligt han ikke magter opgaven men så må han købe assistance udefra. Ellers vil jeg fandme håber at han sover dårligt om natten. Svineri at holde dig hen med snak når du gang på gang har påtalt overfor ham at dit forbrug løb løbsk.

Håber at du fortæller hvorledes det i fremtiden går med dit anlæg.

Til administrator. Håber ikke mit indlæg bliver slettet. Muligt sproget omkring installatoren ikke er så pænt men det er ikke en tilsvining af en installatør som er nævnt med navn eller firmanavn og derfor bliver ingen navngivne personer hængt ud.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 13-12-2010 00:12
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Du har ret Allan...... Og lad gå med sprogbruget denne gang(med mindre admin har en anden mening - det er ham der bestemmer).

Du har ret. Noget skurrer grimt i ørerne omkring hvor afkølingen kommer fra. Har selv adskillelige gange henført opmærksomheden på at man burde interessere sig kraftigt for solfangeren, om hvorvidt der forekommer uønsket flow der. Er det tilfældet kan det ret nemt forhindres med f. eks. justerbar kontra fra TA eller måske magnetventiler. Det sidste dog lidt farligere mht kogning, med mindre man bruger NO ventiler. Men analysen af netop denne installation har bølget længe og noget lyder galt.

En af vores service-drenge har en 4,5 kW Sanyo CO2'er, og denne kører upåklagelig. Og vi har ikke hørt andre sære historier om Sanyo'erne og umiddelbart tror jeg problemerne skal søges i installationen- hvad jeg tidligere har påpeget flere gange. Men den skæve tilfrysning skal man lige vende med importøren og evt have et manometer på.

Nogen i omegnen må besidde noget log-udstyr. Vi har to-tre kufferter, med modems og hele balladen, men bor vel langt væk. Det bliver lidt halvdyrt hvis vi skal have et par mand ud på så lang en køretur, for at få det bundet op, have kortlagt anlægget og bagefter pille skidtet ned igen.

Mr Scooby
Og varmtvandssystemet er helt tæt - ellers kan der forsvinde megen energi den vej ud i gulvene

hamselv
Tog lige et check med Per (der har en 4,5'er).

Den iser pænt og jævnt. Så skæv isning tyder på noget med kølemiddel og/eller termoventil.

Per oplyser iøvrigt at Torben fra Ahlsell er ham man skal tale med og få gode råd omkring de der CO2'ere.

kimeinar
Fik lige en mail fra montøren, da jeg sendte ham observationerne igår.

hej Kim

observation kl. 17 viser en COL temp på 22, hvilket er udtryk for aktuel temp i isoleret solfanger manifold - dvs. nedkøling idet solen er gået ned og COL temp vil tilnærme sig aktuel ude temp. Da manifolden, hvor COL føler er placeret, er isoleret vil der være forsinkelse i observationen på den eksakte føler

tank obsevation kl. 20.30 viser egentlig kun det forbrug, der har ligget før din første observation kl. 17.-, idet det er vandværks temperaturen fra det tidligere forbrug der nedkøler tanken.

Udviklingen i COL temp 22 kl. 17.- og Col temp o kl. 20.30 viser at der ikke er selvcirkulation i anlægget

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 13

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.