Manglende tryk til gulvvarme
|
dego |
Lagt på d. 29-12-2010 15:06
|
Begynder
Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 28/12/2010 20:12
|
Hej
Vi har et 2-plans hus med en 9 kw luft/vand varmepumpe koblet til 15 radiatorer og 5 steder med gulvvarme og returtermostat.
Varmesystemet fungerer normalt fint, men når det er så koldt som det er nu med dagsfrost og streng nattefrost, er der ikke nok tryk i anlægget til at få gulvvarmen til at cirkulere som det skal.
Hvis jeg lukker 4-5 radiatorer kan jeg høre at cirkulationen starter i det rum hvor der er istøbt den længste varmeslange, hvorfor jeg formoder at der mangler tryk i anlægget når samtlige varmeenheder kalder på varme.
Jeg er klar over at jeg kan montere diverse minishunts til gulvvarmen, men dels har jeg ikke brug for at blande med returvandet pga. den lave fremløbstemperatur fra varmepumpen, dels er det dyrt og vanskeligt at etablere de pågældende steder.
Vores cirkulationspumpe er en ups 25-60 der kører på trin 3, vil det give mere tryk at udskifte til en 25-80?
På vores forrige varmepumpeanlæg (HS Tarm) var der 2 cirkulationspumper, en til at trykke vandet rundt i varmepumpen/bufferen med og en til centralvarmen, kunne det være en løsning?
Alle svar modtages med glæde! |
|
|
|
ClausV |
Lagt på d. 29-12-2010 15:46
|
Begynder
Antal indlæg: 31
Tilmeldt: 20/09/2010 18:08
|
Har du blandesløjfe til gulvvarmen? Jeg har blokeret for returen, så den ikke køre blanding - og så har jeg en pumpe til radiatorerne og een til gulvvarmen. Balancen mellem kredsene er stillet på pumpernes hastighed
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) : el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
|
|
|
|
dego |
Lagt på d. 29-12-2010 16:16
|
Begynder
Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 28/12/2010 20:12
|
Der er installeret en bypass ventil ude i fyrrummet som iflg. brugsanvisningen skal indstilles til mellem 2 og 3 mvs.
Jeg har prøvet at dreje den både i bund og helt ud og synes ikke rigtig det har noget at sige?
Lige nu står den mellem 2 og 3
Er det det du mener når du skriver blandesløjfe?
Jeg har kun ét fremløbsrør som så bruges både til gulvvarmen og radiatorerne, det andet der lyder ellers smartere. |
|
|
|
ClausV |
Lagt på d. 29-12-2010 17:11
|
Begynder
Antal indlæg: 31
Tilmeldt: 20/09/2010 18:08
|
Man skal kende installationen for at vide, hvad en blandeventil et sted har til formål. Det du angiver er et tryk.
Min gulvvarme er eftermonteret da vi købte huset og kører som et parallelkredesløb til radiatorerne. Men gulvvarmen havde sin egen blandesløjfe for at sikre cirkulation i gulvene uden at vandet behøvede at blive for varm (oliefyr 60 gr).
Jeg har en blandeventil - men den er til varmtvandsbeholderen, der er ekstern og el-opvarmet. Den er spærret fra, da energien eller går den modsatte vej.
Jeg vil da foreslå 2 pumper eller i det mindste en ventil til at fordele mellem gulv og radiatorer idet jeg formoder, de er samlede i 2 grupper i fyr/teknikrummet.
Det er ud fra erfaring - er ikke VVS eller kølemand
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) : el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
|
|
|
|
dego |
Lagt på d. 29-12-2010 20:18
|
Begynder
Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 28/12/2010 20:12
|
Jeg er desværre ret sikker på der ikke er separat fremløb til gulvvarmen, idet jeg kun kan se 2 rør ifm. fremløb/retur.
Jeg tror vvs'eren har installeret blandeventilen fordi det fremgår af installationsvejledningen til varmepumpen at det skal man gøre når der både er radiatorer og gulvvarme.
Af installationsvejledningen til varmepumpen fremgår det endvidere at der er 2 kredse til fremløb som du selv har, men som nævnt kan jeg ikke se det er tilfældet hos mig og selve vvs-installationen er lavet før varmepumpen blev installeret.
Spørgsmålet er hvad man så gør, jeg kan jo ikke bare lige lave dette om og omvendt så virker det som om at der ikke skal så meget tryk til før at det virker jvf. min test med at lukke for flere radiatorer.
Jeg er lidt fristet til at købe en større cirkulationspumpe fordi det er nemt og hurtigt og jeg selv kan skifte den, men det er jo ærgerligt hvis det det ikke hjælper noget.
Såvidt jeg kan se på Grundfoss hjemmeside er forskellen på en ups 25-60 og en 25-80 at sidstnævnte har større løftekapacitet og det er vel det jeg har brug for?
|
|
|
|
VvsThomas |
Lagt på d. 29-12-2010 21:12
|
Begynder
Antal indlæg: 50
Tilmeldt: 16/02/2007 11:35
|
Hvilken typer ventiler sidder der på dine radiator ?
Du kan skifte dem til en type med Forindstilling på. ( de bruges til at bremse flowet med )
Hvis dine radiator ikke er alt for store, kan det godt være en ide at bremse flowet igemmen den, for at få mere flow til din gulvarme.
Hvis du har store radiator som kræver fuldt flow for at kan give varme nok, er mit foreslag ikke så godt.
en ups 25-60 pumpe burde kunne give flow nok, i et velbalanceret anlæg. ( ens modstand i radiator og gulvarme )
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
|
|
|
|
dego |
Lagt på d. 29-12-2010 22:03
|
Begynder
Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 28/12/2010 20:12
|
De fleste ventiler er af nyere dato, men jeg kan ikke se hvad det er for nogle, dog er det Danfoss alle sammen og jeg husker at det var en "meget udbredt model".
Størrelsen på radiatorerne er ...store..
Der er et sted i gulvvarmen hvor ventilen hænger og ikke vil åbne, kan det evt. hjælpe at løse dette, eller vil det blot forværre problemet?
Mht. den bypass ventil jeg har i installationen, skal den så være helt åben, eller helt lukket for gennemgang for at genere mindst muligt?
Kan der være luft |
|
|
|
VvsThomas |
Lagt på d. 29-12-2010 22:30
|
Begynder
Antal indlæg: 50
Tilmeldt: 16/02/2007 11:35
|
Den ventil som hænger, skal have lidt masage. så skal der nok komme gang i den. ( af med føler hovdet, træk og skub på pinden.
Hvis din ventiler ikke er så gamle er de nok med forindstilling. ( afmonter føleren og se om der er en krands med tallene 1 -7 ) de står sikkert på N= neutral ( fuld flow ) Der en lille streg som indikere ,hvor krendsen står.
Prøv at stille et par stykker af de minste radiator til et mindre flow ( f.eks 4 -5 )
Der er ikke andre gulvarme returventiler som hænger, vel ?
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
|
|
|
|
dego |
Lagt på d. 29-12-2010 23:07
|
Begynder
Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 28/12/2010 20:12
|
Der er muligvis et sted mere i gulvvarmen hvor ventilen hænger, men den har været slukket længe (nok for længe).
Der er 3 ventiler der har den omtalte krans, men man kan tilsyneladende dreje kransen flere omgange rundt uanset hvilken vej man vælger.
Eller man skal måske ikke hive kransen udaf? |
|
|
|
dego |
Lagt på d. 29-12-2010 23:56
|
Begynder
Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 28/12/2010 20:12
|
Et spørgsmål mere!
4 ud af 5 ventiler/termostater til gulvvarmen er de gamle grå typer.
Vil det være en fordel at udskifte dem, kommer vandet nemmere igennem nyere typer ventiler? |
|
|
|
no100 |
Lagt på d. 30-12-2010 01:54
|
Øvede
Antal indlæg: 225
Tilmeldt: 26/02/2010 21:43
|
Hej dego
Du skriver
: Der er installeret en bypass ventil ude i fyrrummet som iflg. brugsanvisningen skal indstilles til mellem 2 og 3 mvs.:
Det er for at pumpen har vand at arbejde med vise alle ventiler er lukket, jeg tror at indstillingen er beregnet til en ups 25-40 der kan sætte en vand søjle på 4m.
:Vores cirkulationspumpe er en ups 25-60 der kører på trin 3:
En ups 25-60 kan sætte en vand søjle på 6m. så jeg ville mene at bypass ventil skal stå på 5-5.5m.vs. vis det er muligt
.
vigtigt hvis varmepumpen er mellem ups pumpen og bypassventil må trygget / m.vs. ikke overstige hvad der er foreskrevet for V.P.
:vil det give mere tryk at udskifte til en 25-80.:
Ja 8m.vs./ 10 bar tryk.
Hvis rørene er under 1” vil pumpen lave tryk og ikke nødvendig vis mere flow, hvis røret er stort mok vil en 25-80 på trin 2 have et flow på ca.1800L./T. en 25-40 kan ved ringe rør modstand lave et flow på 1500L./T. trin 3.
Dette er hvad jeg får ud af at læse indlæggene, og ud fra min viden. Jeg er ikke vvs .
Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
|
|
|
|
dego |
Lagt på d. 30-12-2010 13:32
|
Begynder
Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 28/12/2010 20:12
|
Nu har jeg justeret bypass'en til ca. 5 på drejehåndtaget.
Jeg har også fundet ud af systemet med forudindstillingen på radiatorerne så det er på plads, samt masseret ventilen der hang så der igen strømmer vand igennem gulvvarmen i køkkenet.
De 3 termostater hvor der er forudindstilling på var i øvrigt afmonteret i nat, hvilket bevirkede at temperaturen i et af værelserne hvor der kun er gulvvarme er faldet 4 grader.
Nu bliver vejret mildere de næste par dage og så kommer der sikkert gang i gulvvarmen igen, men hvor længe mon?
Der hvor jeg mangler mest varme i gulvet er i stuen hvor der ligger ca. 100 m varmeslange i gulvet.
Denne installation er af nyere dato og fremløbet er taget sidst på strengen vil jeg mene. Jeg kan ganske vist holde en temperatur i rummet på ca. 19 grader når det er rigtig koldt.. Dette er bare for lidt når man sidder stille, men noget cirkulation er der altså.
Det er i dette rum det egentlige problem er. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 30-12-2010 13:39
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
100 meter slange er klart til den rigelige side, og specielt når der ikke anvendes pumpe shunt.
Med ret stor sikkerhed vil eftermontering af en minishunt på denne kreds gøre en del ved problemet.
PS gulvvarme udført på gammeldags maner med returventiler, er ikke glade for lavtemperatur og giver ikke sjældent problemer, når man anvender udekompensering.
|
|
|
|
dego |
Lagt på d. 30-12-2010 16:58
|
Begynder
Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 28/12/2010 20:12
|
Der er faktisk lagt 120 m slange og ikke 100 m som jeg ellers skrev tidligere har jeg lige fundet ud af!
Jeg har siddet og kigget på forskellige shuntventiler og synes de fylder for meget i forhold til hvad der er plads til i væggen.
Det er lidt svært at forklare, men der hvor shunten kan placeres, er lige ved en døråbning hvor der i forvejen ikke er for meget plads til noget der stikker ud. Derfor kunne det være smart hvis indbygningsdybden på shunten var så lille som mulig (der må også gerne være plads til lidt isolering bagved) og shuntens termostat var vandret pegende udaf og ikke lodret som de fleste modeller jeg lige kan finde på nettet er (fx LK VVS Minishunt MK60).
Roth Minishunt ser kompakt ud, men termostaten vender ikke ud af.
Denne model fra LK kan måske bruges hvis den kan lægges ned så termoostaten peger vandret udaf væggen. http://www.spotprisvvs.dk/component/virtuemart/777-varmesystemer/793-gulvvarme/801-lk-vvs/8578-lk-gulvvarme-minishunt-m60-1-rums
Kan jeg som alternativ til en minishunt, montere en en lille cirkulationspumpe til gulvvarmekredsen?
Da jeg pga. lav fremløbstemperatur umiddelbart ikke har behov for at få blandet fremløbet med returvandet, kan jeg så undlade at koble 2 af minishuntens tilslutninger til, eller skal de være tilkoblet for at ventilen kan regulere varmen? |
|
|
|
woebbe jordvarme siden 1985 |
Lagt på d. 31-12-2010 00:49
|
Ved meget
Antal indlæg: 800
Tilmeldt: 17/05/2009 01:16
|
under tilbygning på mit hus lagde en stor klovn af en vvs 122 meter gulvarmeslange ned i en kreds, på trods af at jeg tydeligt havde bedt om at den blev lagt i 2 kredse, det gav efterfølgende store probleber med indreguleringen af gulvvarmen i huset.
for ikke at skulle drosle de øvrige kredse meget ned har jeg monteret en cirkulationspumpe direkte på den kreds der er 122m.
jeg ved ikke om det er den korrekte løsning ( jeg er da også nysgerrig efter at høre andre forslag) men det fungere ganske godt hos mig,
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 grader varmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 31-12-2010 00:57
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
Tilmeldt: 25/10/2007 21:30
|
Ja er det ikke typisk at der lige er en klovn der ødelægger den optimale varme i huset. Vi har en stue med 3 ydervægge og en del store vinduer. Slange i en kreds. Denne slange er uisoleret gennem køkkenet. Man kan tydeligt mærke hvor varmeslangen til stue løber gennem køkkenet. Ville sku hellere have haft den varme der forsvinder på vej gennem køkkenet ind i stuen som er husets koldeste rum pga. ydervægge og store vinduer. Men VVS'en sagde bagefter at der var da lige meget for den varmen jeg afsatte i køkkenet ville bare betyde at min kreds i køkkenet ikke skulle stå så meget åbent. Ja muligt hvis vi talte om gasfyr men her kører jeg med alle kredse åbne og derfor ville jeg hellere have haft varmen ind i stuen. Køkkenet er rigeligt varmt pga. madlavning og ovn der kører hver dag til aften.
Tror nogen VVS'er ville have godt af at forstå hvorledes en varmepumpe virker optimalt og hvorledes gulvinstallationen bør laves for at få det optimale ud af varmepumpen.
Nå men det kan jo ikke laves om den dag i dag men er til tider stadig irriteret over at det ikke blev lavet 100 % perfekt.
Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
dego |
Lagt på d. 31-12-2010 01:22
|
Begynder
Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 28/12/2010 20:12
|
Min vvs'er var også et stort brød, det er sgu nok den samme....
Det jeg tænkte på var om jeg kunne nøjes med at montere en lille cirkulationspumpe, fx en 15-40 som jeg kan se bruges i flere forskellige minishunts og så lade returtermostaten styre temperaturen i gulvet.
Så ved jeg bare ikke med de dage hvor varmebehovet er så lavt at pumpen ikke kan komme af med vandet, det er vel ikke så godt?
Det ville ellers være smart for så kunne jeg lade pumpen være slukket det meste af året og først tænde den når dagsfrosten nærmede sig, (jeg regner med vandet fra pumpe1 kan strømme igennem pumpe2 selvom pumpe2 er slukket, men ved det ikke)? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 31-12-2010 01:49
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Pas nu på ikke at fokusere vanvittigt på en smule energi til en pumpe (den indfyrede effekt kommer huset til gode!)
Formålet med enshunt skulle være konstant stort vandflow i gulvet. Og dermed ens temperatur. Det opnår du ikke med en seriekoblet pumpe.
...Og ja VVS'erne skal til at lære at køre kompenseret fremløb, istedet for at drøvle på vandmængden. Den øvelse er ret svær.
|
|
|
|
dego |
Lagt på d. 31-12-2010 14:50
|
Begynder
Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 28/12/2010 20:12
|
hamselv:
Er det endelige svar at jeg skal installere en fuldt monteret minishunt i mit anlæg for at løse gulvvarmeproblemet i rummet med 120m slange?
I øvrigt rart med lidt mildere vejr. Varmepumpen er fuldstændig bundfrossen og jeg har måtte hakke is væk og salte, da isen stod næsten helt op til rørerne.
Godt nytår! |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 31-12-2010 15:45
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Arhhh dego, du kan ikke forlange jeg skal sidde her og udstede skråsikre garantier, vedrørende et anlæg jeg kun har hørt om.
Men 120 meter gulvslange = langt.
Gulvvarme udført på "gammeldags" facon med returventiler, giver ikke sjældent problemer med udekompenseret fremløb (og lavtemperatur). Løsningen KAN ofte være at smide en minishunt på, så flowet i gulvkredsen kan øges betydeligt. Monterer man kun booster-pumpe risikerer man bare at flytte problemet med manglende varme et andet sted.
En god smed (helst med varmepumpe viden) burde afgjort kunne rådgive dig.
|
|
|