HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
varmebære pumpe i Bosch vp
VvsThomas
Har lige monteret energimåler i min VP og opdagede at varmebærepumpen, ikke just er en energivenlig pumpe.

I mit tilfælde kører pumpen på trin 3 for at opretholde den rigtige delta t. Jeg kunne læse på pumpen at den så bruger / sluger 94 watt !!
Det syntes jeg er meget ! Sider den samme pumpe også i en IVT ?

Tænkte på at sætte en f.eks Alfa 2 på i stedet, det må du kunne tjene sig ind på et par år ? eller hvad siger i ?

Det er i øvrigt rigtigt sjovt, når nu man kan regne COP værdi ud ( Både den aktuelle og så over længre periode)

Hvad står COP endelig for ?

Min cop er 3,2 målt over de sidste 2 døgn.
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935

Joachim Gyldner
Coefficient of performance
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker

hamselv
Korrekt i de "gamle" anlæg anvendte man lidet energieffektiv pumper. På de nye idag sidder Wilo Eco.

At pumpens mærkeeffekt er 94 W ikke ensbetydende med at forbruget er lig mærkeeffekten. Hvis du skifter til andet skal du naturligvis ikke bruge noget regulerende det duer ikke med Bosch'en. Hvis du er koblet op mod en buffer skal du kun have drift på varmebærerpumpen sammen med kompressoren. Og kører du med buffer lyder det meget sært hvis du skal kører trin tre. Snavs i snavssamler???

Iøvrigt skal man passe fælt på med pumpehysteriet. Merforbruget på en dårlig pumpe, havner som udgangspunkt inden for huset varmeramme og omsættes til ren varme. Dvs. 2500 drifttimer - merforforbrug f. eks 50 W = 125 kWh/år. Hvis ikke det var der skulle varmepumpen lave det. Det kunne den gøre for måske 35 kWh. Dvs reel besparelse 125 - 35 = 90 kWh => ca 162 kr. Altså tager det lidt tid at spare investeringen hjem.

Kører du trin tre for at kunne pumpe varme fra en 6 kW'er til en buffer, ville man have sparet meget mere ved at have udført rørene med mere omhu. Delta t når du kører varme på denne årstid bør nok ligge mellem 5 og 7° (det passer nok meget godt med at du så havner mellem 7 og10° i overgangstiden.

Klog indstilling af varmepumpen giver langt langt højere besparelser end at jagte en vandpumpe:

Eksempler:

Varmebærer pumpe er fejlagtigt skruet for højt op og i drift konstant.

Dette vil spilde formentlig mere end 500 kWh/år

Brugsvand køres med måske 55° istedet for 48 -49°) merforbrug hertil ligger antagelig på 250 - 300 kWh.

Gal indstillet kurver manglende sommerstyring kan snildt koste 1000 - 1200 kWh (vi har et frisk eksempel på dette).

Gulvvarme og manglende forøgning af tidsforsinkelsen på elpatron kan sagtens koste mindst 200 kWh og opefter.

VvsThomas
Jeg plejede endelig også at køre på trin 1 på pumpen.
Hvilket også giver en delta t på ca 7-8 grader.

Men efter jeg ikke kunne få min buffer op på samme temp. som det vp kører ud med, tænkte jeg ( også efter et indlæg i forum ) at det vil hjælpe hvis pumpen kørte på trim 3
Det gør dog ikke den store forskel. Kan se på folw at trin 1= ca.500 Trin 3=850 liter

Grunden til at jeg ikke kan få samme temp. i buffer som i Vp, skyldes jo nok at bufferen får mere kold retur vand end Vp kan varme op .
Kommer lige til at tænke på misvisningen på termometer, mens jeg skriver dette. Tror lige jeg vile låne en infrarød måler og teste.

Det skal da lige nævnes at vi ikke fryser .

De andre kloge indstillinger er skam fortaget for længe siden :-)

Jeg har prøvet meget for at få lange driftider ( få start stop ) men der er stadig ca 1 pr time. Det er vel også svært at undgå når jeg har 6 rimlige store radiatore. og kun 25 m2 gulvarme i beton.
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935

VFK
Brine- og varmebærepumpernes effekt i watt på min Bosch EHP 11 LW/M (mit nye legetøj), målt i trin 1, 2 og 3 med wattmeter.
Målingerne er foretaget i normal drift samt tomgang (mod lukket ventil) og typeskilt mærkningen er aflæst.

Brinepumpen:
Trin 1 normal 304W - tomg. 202W – typeskilt 335W
Trin 2 normal 318W - tomg. 219W – typeskilt 385W
Trin 3 normal 331W - tomg. 248W – typeskilt 390W

Varmebærepumpe (til buffer):
Trin 1 normal 42W - tomg. 39W – typeskilt 46W
Trin 2 normal 63W - tomg. 47W – typeskilt 67W
Trin 3 normal 82W - tomg. 67W – typeskilt 93W

Har en Alpha2 som varmebærepumpe (fra buffer), den optager 19W (pumpedisplay viser 22W), og en Alpha2L til gulvvarmen, den optager 39W (ingen display).

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 15

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.