HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
BR10 begrænsninger for jordvarme
kapo1826
Så gik det alligevel i vasken.

BR10 sætter godt nok sine begrænsninger for etableringen af joirdvarme i et fjernvarmeområde.

BR10 kræver at nyetablerede huse skal overholde Lavenergiklasse 2015 hvis man skal have dispentasion fra fjernvarme etablering ved opførelse af et nyt hus.

Det vil sige maks 30 kWh/m2 pr år (+1000/ byggearealet). For mit vedkommende maks 34,8 kWh/m2.
Mit hus som er med intigreret garage rammer 44,5 og hvis jeg skal ned på 34,8, så er det 700 mm i loft, 400 i vægge og 400 i loft. Plus ekstra lavenergi vinduer. Ekstraomkostninger som overhovedet ikke dækkes af mine besparelser.

Jeg må sige at jeg synes det er en svag indstilling der findes for at spare miljøet for Co2 udledning. Eneste grund til at disse krav står i planloven, er at man vil sikre at fjernvarmeværkerne ikke lukker fordi jhordvarmen og alternativ energi overtager.

Jeg er rigtig ked at at mit projekt ikke lukkes, dog er jeg mest ærgelig over at jg ikke har sendt ansøgningen ind inden 1. januar 2011, så havde jeg været ude over dette problem. For det virker som om jeg ikke har anden udvej end at tilslutte mig fjernvarmen, mit budget er ikke til forbedringerne. Og der er efter min vurdering nogen anden udvej end at acceptere nedelaget. (for så vidt jeg vides kan der ikke gives dispensation.)

allankj1
Kender ikke til reglerne på det område. Men kunne et solcelleanlæg på taget på måske 4.000 kwh være en mulighed. Pt er straffe for at bruge el til opvarmning en faktor på 2,5 når man laver energiberegningen. Modsat hvis du sætter et 4.000 kwh anlæg på taget bliver du også godskrevet med faktor 2,5. Dvs. Et anlæg på 4.000 kwh kommer til at tælle som 4.000 * 2,5 = 10.000 kwh mindre når de laver energiberegningen. Plus at efter 12 - 14 år er solcelleanlægget tjent hjem. I denne tilbagebetalingstid er der ikke taget hensyn til at om 12-14 koster 1 kwh sikkert 3 kr eller mere.

Synes dog disse regler lyder helt sindsyge.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

allankj1
Hvis et solcelle anlæg er en mulighed har jeg et regneark som du kan få. Det beviser over for banken at solcelleanlægget tjerne sig selv hjem over en årrække. Dette faktum samme med at du får en billigere varmeregning med jordvarme kontra fjernvarme kunne måske være nok til at de gerne vil låne dig det ekstra til husprojektet.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Chr
Uden at kende specielt meget til måderne at beregne energitab pr år, så kan jeg ikke forstå, hvordan du kommer op på så højt et forbrug.
Vi planlægger selv at bygge og kommer i lavenergi 2015 med 450 mm på loft, 270 mm i væggene, lambda 34, og mener det er 300 mm i gulvet, samt tre lags vinduer. Vi skal bygge 165 kvm med 145 opvarmede kvm. På den baggrund lyder dine 700 mm voldsomt i mine ører.

Har du nole indikationer af, hvor al den varme forsvinder hen eller er det kølingen?

Jeg har, som skrevet i anden tråd, fritagelse for tilslutning til naturgassen hvis jeg bygger i lavenergi kl 2 eller 1 efter det gamle BR, så jeg har som sådan ikke noget i klemme, hvis jeg ikke kommer helt ned på kl 2015.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

allankj1
En vis mængde solvarme kan også hjælpe til at komme ned i lavenergiklasse.

Men i et nyt hus i den nye energiklasse er fjernvarme måske ikke så skidt. Hvad vil det koste at varme dit hus op med VP og hvad vil det koste med fjernvarme?? Og hvad er investeringen til henholdsvis jordvarme kontra fjernvarme?

kapo1826
Hvis man skal fritages for tilslutning i et fjernvarmeområde, så skal huset overholde 2015 reglerne (Altså maks 30 kwh pr m2 + (1000/areal)). Dog kan du hvis du har søgt inden 1/1-2010 fritages for dette og kun overholde BR08 energiklasse 1 eller 2.

Problemet ligger i at 43 am mine m2 er garagen. Den er fuldt isoleret, men porten i garagen har et stort energitab. Derudover skal jeg have velfac 200 i mit hus. Mit energibehov kommer derfor til at ligge på 56 kwh/m2.

hvilke vinduer får du sat i?

Ingen mail adresser i debatten

Admin

Hvor bygger du, for hvis der er forskel fra kommune til kommune så er det da et kæmpe probem. Vi bygger i Randers.

Min konstruktør som står for mine beregninger har kørt sagen videre til boligstyrrelsen og miljøministeriet, da han mener lovgivningen er imod alt hvad der tales om i medierne. Co2 udslippet skal ned, men alligevel skal fjernvarmeværkerne tilgodeses.
Redigeret af Admin d. 13-02-2011 21:03

Admin

Hvis man skal fritages for tilslutning i et fjernvarmeområde, så skal huset overholde 2015 reglerne (Altså maks 30 kwh pr m2 + (1000/areal)). Dog kan du hvis du har søgt inden 1/1-2010 fritages for dette og kun overholde BR08 energiklasse 1 eller 2.

Det er desværre rigtigt.
Energistyrrelsen og By- og Landskabsstyrelsen er ikke blevet enige om fjernelse af tilslutningspligten.
Man skal nok forvente der ikke sker noget før i næste folketings år. Angry
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

allankj1
Nu er fjernvarme vel ikke altid dårligt for miljøet? I Odense laves det blandt andet af afbrændning af affald. Ja der kommer CO2 men det går der jo også når vi får strøm til vores VP. I Odensen er fjernvarmen endda meget meget billig.

Chr

kapo1826 skrev:
Problemet ligger i at 43 am mine m2 er garagen. Den er fuldt isoleret, men porten i garagen har et stort energitab. Derudover skal jeg have velfac 200 i mit hus. Mit energibehov kommer derfor til at ligge på 56 kwh/m2.

hvilke vinduer får du sat i?

Hvor bygger du, for hvis der er forskel fra kommune til kommune så er det da et kæmpe probem. Vi bygger i Randers.

Min konstruktør som står for mine beregninger har kørt sagen videre til boligstyrrelsen og miljøministeriet, da han mener lovgivningen er imod alt hvad der tales om i medierne. Co2 udslippet skal ned, men alligevel skal fjernvarmeværkerne tilgodeses.

Hej Kapo

Jeg skal bygge i Svendborg Kommune. Jeg ved ikke, om der er forskel kommunerne imellem, men med mine andre erfaringer fra offentlig forvaltning vil det ingenlunde komme bag på mig.

Min polimik med kommunen var, om naturgas hører under kollektiv varmeforsyning. I udstykningens sydlige halvdel er der fjernvarme, mens der i den nordlige del er naturgas. Fjernvarme er der ingen tvivl om. Det er varmeforsyning, men naturgas er jo som sådan ikke varme, men energi, og så kunne disputten komme op at rulle. Derfor var jeg ret kontant med at få det skrevet ind i min købsaftale. Der kunne jo være en eller anden i kommunen, der formår at sondre!

Vi skal have Rationel vinduer, Auralplus 3 lags. De skulle efter sigende bidrage med 15 kWh pr kvm glas pr år. At det så er om sommeren varmen kommer ind er en anden sag.

Vil det evt være en mulighed at lade være med at tilslutte varmen i garagen indtil huset er færdigt og godkendt? Du har jo lov at forberede garagen til senere opvarmning med gulvslanger, radiatorrør mm uden at din garage derfor skal være opvarmet. Det er jo lettere at lægge det ned allerede nu, hvis du på et tidspunkt skulle få brug for et par børneværslser mere. Sammenbragte familier og skilsmisser mm hører trods alt til dagens (u)orden. Det kan også være nyttigt at have et sted at parkere overskydende varme fra et evt kommende solvarmeanlæg, og garagen er glimrende til dette med sit tykke betongulv. På med bedemandsansigtet. Så er det pludselig sagsbehandleren, der skal til at argumentere imod.

Heatpump.dk er ikke stedet for diskussioner om miljø- og skattepolitik, så her må jeg holde mine kradsbørstige meninger for mig selv.

Har send dig en PM.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 16

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.