Vaillants anlæg for små til store enfamilieshuse?
|
asger123456 |
Lagt på d. 23-03-2011 14:01
|
Begynder
Antal indlæg: 10
|
Jeg snakkede i dag tilfældigt med en køletekniker. Jeg forklarede ham om hvilket anlæg vi vil installere i det hus vi skal til at bygge.
Jeg fortalte ham det skulle være et Vaillant anlæg med solfanger, buffertank, og 2 x 150 m jordslange. Og at huset er 1 1/2 plan 270 m2 opvarmet areal.
Han mente vi havde for kort en jordslange. Jeg fortalte at dette var dimensioneret af Vaillant. Han mener vores anlæg vil fungere fint de første par år indtil der bliver dannet permafrost i jorden fordi jorden ikke kan nå at blive varmet op med så kort en slange.
Han siger så at Vaillants anlæg ikke kan køre med længere jordslange end 300 m , fordi deres anlæg til enfamiliehuse er for små til at kunne udnytte varmen fra længere jordslanger. Vaillant råder derfor deres kunder til ikke at have længere jordslange, alene fordi deres anlæg er for små til store enfamilehuse.
Kan det virkelig passe det han her siger? Kender i noget til det?
Bonusinfo:
Der er beregnet et årligt energiforbrug på omkring 1000 l. olie. Huset bliver bygget med helt tæt dampspærre og 400 mm isolering i fundament, vægge og loft.
Pft
Asger |
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 23-03-2011 14:14
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
|
Med et beregnet olieforbrug på 1.000 liter året samt 3 m2 solfanger og 4 personer i hustanden kommer jeg frem til at huset nødvendige varmeeffekt er 2,9 kwh. Og jeg vil derfor mene at 2 * 150 meter er rigelig hvis der er tale om alm. jord. Skal ikke gøre mig klog på hvis det er sand der er tale om. Men tror måske ikke han kender nok til det til at kunne udtale sig. Bare min mening og vurdering.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 23-03-2011 18:01
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
|
Det forekommer at være en lidt under udmelding fra den der køletekniker.
Uden at kende Vaillant'en kan jeg dog komme med følgende indspark:
Hvis den som udgangspunkt kan klare 300 meter i een slænge, kan den normalt klare det dobbelte i to slænger. Dvs 600 meter. At Vaillant skal være så tryksvag, at >300 meter er et problem har jeg ikke hørt om.
Nu har jeg en sund mistro overfor energiberegninger og foretrækker min egen gammeldags facon (som kontrol). Der ville jeg sige 270 m² a' 26W/m² = 7 kW. 7 kW svarer så nogenlunde til et forbrug på godt 2000 liter. Så spørgsmålet er hvilke indgangsdata man anvender og hvilken beregningsmetodik. Et er BE beregningerne, et andet er virkeligheden.
Ingen tvivl om at huset bliver godt med alt det isolering, men husk at når det er koldest skal varmepumpen også levere brugsvandet. Solfangeren laver ikke en pind om vinteren. Såøhhhhh noget der hedder en 6 kW'er (i vores regi to man måske 7'eren, for at være lidt tjeppere på brugsvandet. Første kan i normal jord sagtens køre på 300 meter sidste ville jeg måske give en anelse længere slange.
|
|
|
|
asger123456 |
Lagt på d. 23-03-2011 22:31
|
Begynder
Antal indlæg: 10
|
@allankj1
Ok.
I Geotek. rapporten står der brun jord med ler og sand. Og huset ligger på en bakketop.
@ham selv
Vaillant har anbefalet 2 x 150 meter jordslange.
Jeg forstår heller ikke ham køleteknikeren, hvis du siger det skal være en 7 KWH, og Vaillants pumper hedder 6 8 10 14 17 kwh. Så skulle det da være mærkeligt hvis de ikke kan klare længere slangemeter end 300 meter.
Men er det ikke også nogle forholdsvis ny anlæg der ikke er så afprøvede? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 24-03-2011 19:53
|
Ved meget
|
Næh hov.....
Jeg taler om mit forslag til hvordan jeg ville løse opgaven.
På papiret kan vores den lille klare opgaven, men min erfaring siger mig at nyopførte huse skal have mere varme end energiberegnerne siger. Og ved det at vores 7 kW'er koster næsten det samme, og yder hele 25% mere end den lille, ville jeg putte sådan en ind. Men det er MIN mening til opgaven.
Solfidusen kan jeg tilholde mig, men i vores regi er det vildt for dyrt at kombinere med, og gevinsten er temmelig sølle, idet både varmepumpe og solfanger er verdensmestre til at lave varme på den samme årstid. Dvs i vores regi skal vi op i ret betydelig brugsvandsforbrug inden det hænger ordentlig sammen økonomisk.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 24-03-2011 19:57
|
Ved meget
|
...og jeg skal skynde mig at sige, at mit anlæg er forberedt for sol og gemme overskudsvarme derfra. Men det er mere fordi netop JEG bør og skal bygge noget der kan "trylles" lidt med. Mit hus er så samtidig så gammel og utæt, at jeg KAN bruge varme en dag som idag. Det kan du ikke i et nyt hus. Det har langt større egenopvarmning.
|
|
|