Jeg har for et par år siden selv nedgravet mine jordvarmeslanger, i 90 til 100 cm. Nu skal jeg hjælpe en nabo med nedgravning af hans jordvarmeslanger, hvilket er fint nok. Han ønsker dog slangerne gravet ned i 130 cm af hensyn til kulden om vinteren. Desuden mener han også at der er mere varme i jorden dernede.
Er der så meget at hente, ved at grave slangerne ned i 130 cm?
Næh ikke mig bekendt. Hvorfor iøvrigt stille spørgsmåltegn ved metodik der har været anvendt uden bøvl siden halvfjerdserne. Metodikken med en meter har svenskerne anvendt i langt langt større antal anlæg uden at nogen har haft udpræget lyst til at ændre dette.
Lidt dybere = der går lidt længere tid inden solen får tøet en eventuel isskal på slangen. Du går ind i fyringssæsonen med lidt koldere slange. Solen og regn får almindeligvis slangen op på måske 15 - 16 grader i sensommeren. Lidt dybere vil betyde lidt lavere starttemp.
Lidt højere = isskallen tøes lidt hurtigere. Forventelig ind i sæson med lidt højere temperatur. Ved lang vinter kan større tilfrysning forventes.
Jeg ville da gerne have en 150 - 170 meter brønd. Men det var primært til at køle med. Havde jeg den, kunne jeg så trække supplerende på den fra ca januar/februar (afhængig af vinteren). Før har brønden ikke overhalet slangen i een meter.
Skal du have fremmede til at grave, får du iøvrigt en klækkelig bon, for de ekstra 30 cm.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.