Se f.eks
http://www.aarhusvand.dk/Dit-forbrug-og-din-regning/Dit-drikkevand/Vandets-kvalitet/Legionella/
Det er jo almindeligvis ikke det helt store problem her i dk så længe man har et vist flow/forbrug og ikke har stillestående vand alt for længe. (hvor længe er så det store spørgsmål).
Jeg har aldrig haft/brugt varmtvandsspids hverken på gamle olie eller gas installationer, eller nu på min nye vp. Og jeg har aldrig haft lungebetændelse
Men igen keddel og dermed vv temperaturen har jeg almindeligvis også altid holdt på 55-60 grader. Pt svinger den mellem 45-51 grader.
Men er man enlig uden det store forbrug eller ofte hjemmefra flere dage af gangen vil det da helt sikkert være en god ide med ugentlig vv spids på 65 grader. (og gerne på et tidspunkt hvor man efterfølgende bruger af vandet, så man får noget ud af det øgede energiforbrug).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|