Jeg følger jævnligt med i debatforum for at lære – jeg fik i juli 2012 installeret et Vølund F1245-6Kw jordvarmeanlæg med 250m jordslange i 90 cm dybe i lerjord, og jeg har kun haft positive oplevelser med anlægget hen over sommer og efterår, men nu er vinteren sat ind med meget lave temperaturer, og så er det jeg bliver bekymret, fra at have + på brine ind og ud, har jeg nu minus både på ind og ud, også antal af starter er øget og driftstimer er ligeledes steget betydeligt, det er naturligvis blevet vinter, men den er jo først lige startet, vil jeg få problemer med varme, når vi kommer længere hen på sæsonen? - og er der nogle ting jeg kan gøre for at forbedre drift og økonomi?
jeg er helt på begynder niveau, så jeg har brug for al den hjælp jeg kan få - I dag har jeg noteret følgende date fra serviceinfo :
Udetemp.: -4,7 gr
Brine ind : - 0,6
Brine ud : - 3,2
Starter dette døgn: 7
Driftstimer: 20 heraf - 1 time til varmtvand
Beregnet fremløb: 36,9 gr.
El forbrug på varmepumpe det sidste døgn: 30 Kwh
Vi er 2 voksne i husstanden, og vi holder en temp. på 21 grader i alle rum undtagen soveværelse, hvor vi har sat termostat til 16 gr. – de øvrige termostater står helt åbne, så varmepumpen styre fremløb.
Varmtvand er sat på komfortdrift normal med en temp. på 46,6 gr. til 51 gr.
Gradminutter er sat til : -250
Varmekurve er sat på niveau 6 - 0
Er der nogen af jer brugere, der kan give mig nogle gode råd og måske fjerne min bekymring.
Hilsen Erik
Vølund F1245-6, 250 m jordslange i lerjord, 40l buffer, bimåler på varmepumpe, jordvarmeanlæg installeret juli 2012, 105m2 hus i 1 plan fra 1899 - renoveret i 2012, 100% gulvvarme.
Hmmmm umiddelbart vil jeg sige at din slangelængde er til den korte side. 350 - 400 meter ville nok være at foretrække når vi taler lerjord til en 6 kw pumpe.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
Jeg vil sige det samme som allankj1, det er lige i under kanten med slange. Når det så er sagt kan jeg fortælle at jeg har kørt med væsentlig lavere brinetemperaturer gennem tiden. Min første varmepumpe var også en vølund 4 kWh med 150 meter slange hvor af kun 130 meter var effektiv, her nåede brinetemperaturen ned på minus 6,8 grader da det var koldest i februar mdr og det gik alligevel.
Jeg tror jeg ville se tiden an og se om det ikke går, der er stadig rigtig meget energi at hente fra feks minus 3 grader og til minus 6 grader men driftøkonomisk er det selvfølgelig bedst et ha så høj en brinetemperatur om mulig. Skulle det gå helt galt har du jo altid elpatronen som sikkerhed.
Noget du kunne overveje var at øge brinepumpenshastighed en lille smule så du kommer så tæt som mulig på en forskel på 3 grader mellem brine ind og brine ud. Samtidig er der også den mulighed at sætte gradminutterne tilbage til fabriksindstillingerne, det vil bevirke at Varmepumpen får flere starter og kortere driftperioder hvilket vil bevirke at den ikke køre så hårdt på jordslangen. Det var de erfaringer jeg gjorde i sin tid i samme situation, duskal være opmærksom på at flere starter og kortetere driftperioder giver øget slid på Varmepumpen men holder du dig til fabriksindstillingen på gradminutterne burde det jo stadig være ok.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Tak for tilbagemeldinger
jeg fik tilbud fra min VVS leverandør men på grund af min begrænsede viden, kontaktede jeg
En konsulent fra Vølund som var på besøg, han mente at jeg, efter normer, kunne klare mig med 180 m jordslange, men at de altid beregnede en ekstra længde for sikkerheds skyld, så 250 m var rigeligt, jeg skulle nok ha´ holdt fast i mit eget skøn på 300m.
Jeg har nu ændret mine gradminutter til fabriksindstilling -60, så prøver jeg at se tiden an, jeg har jo stadig 21 gr. I huset og heller ingen problemer med varmt vand – og elpatron har ikke været i brug, så måske er mine bekymringer ubegrundet.
Hilsen Erik
Vølund F1245-6, 250 m jordslange i lerjord, 40l buffer, bimåler på varmepumpe, jordvarmeanlæg installeret juli 2012, 105m2 hus i 1 plan fra 1899 - renoveret i 2012, 100% gulvvarme.
Jeg tror ikke du skal være bekymret, men blot se tiden an. Men 300 meter slange havde helt sikkert givet bedre driftøkonomi. Dog syntes jeg ikke at det betød så meget bedring af min driftøkonomi da jeg lagde 200 meter mere slange ned, som jeg havde forventet, men brinetemperaturen blev da forbedret væsentlig.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Tag der bare roligt indtil videre.
Når din varmepumpe arbejder 20 timer i døgnet, er det klart brinen kommer ned.
Jeg er nede på -1,3 ind efter en times drift. De foregående år kom jeg ikke under -2 (i marts). Hvis bare jorden er våd nok, er der masser af energi i den endnu.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.