Størrelsen på anlæg
|
Skovmanden |
Lagt på d. 19-06-2013 14:56
|
Begynder
Antal indlæg: 16
Tilmeldt: 18/06/2013 11:47
|
Jeg er igang med at indhente tilbud på luft/vand varmepumpe.
har indtil videre Vølund som foreslår deres 12 kw pumpe og Bosch some foreslår en varmepumpe på 9 kw. Bør man købe største anlæg for at være sikker på at få nok ydelse?
Jeg overvejer også tilbud fra Danfoss og Viessmann. Alle 4 mærker giver vel nogenlunde sikkerhed for kvalitet?
mit hus er 155 kvm (heraf 40 kvm kælder med minimum varme)
over det sidste år har jeg brugt olie for 26000,- med gammel salamander oliekedel. (jeg har virkelig sparet på varmen) |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-06-2013 16:59
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Nu oplyser du kr 26000,- Det havde været rarere om du havde skrevet hvor meget olie!
Gætter vi, kunne vi gætte på 11000 kr pr tons -> ca 23 -2400 liter/år. En Salamander, så kan vi nok rolig gætte på at ikke under 30% af det indfyrede ikke bliver til noget brugbart.
Puttet i beregningsprogrammet ->varmetab svarende til 5,1 kW, hvis der er 4 i husstanden der bader. ->varmetab på 32,9 W/m².
Så vender vi den på hovedet og siger, vi vil veksle den billige varme til lidt højere komfort og tillægger 10% - måske endda 15%.
Regner igen med 2760 liter olie og får varmetab 6,4 kW ved 70% udnyttelse (den er endda forventeligt lavere, men det giver så bare yderligere sikkerhed). Regneprogrammet synes så stadig 9 kW'eren fra Bosch (eller A+ 10 som den hedder ved os) er et fortryllende valg. Beregningsmæssig 0 elpatron overhovedet.
Så alt hvad der er større har jeg svært ved at se ideen i. Jeg ville nok hellere koncentrere mig om støjtal
Redigeret af hamselv d. 19-06-2013 18:46
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 19-06-2013 17:04
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Det korte svar på 1.spørgsmål er: Ja
2. spørgsmål er vist mere en konstatering, som de fleste nok vil bekræfte.
Nå spøg til side. Den "rigtige" metode til at beregne/vurdere en bygnings energi er selvfølgelig at tage udgangspunkt i husets varmetab, beboernes behov til varmt vand og krav til temperaturen i rummene. Dette energibehov kan så opgøres på forskellig vis. En simpel metode er blot at tage dit gamle energiforbrug og omregne det til f.eks. kwh. Så kan man se hvordan man billigst indkøber/producere denne mængde energi der er behov for. Om det er vha fjernvarme, træpiller, varmepumpe eller noget helt tredje.
Bemærk det er ikke alle energikilder der er lige gode til f.eks. gamle utætte/uisolerede huse med radiatorer som kræver høje fremløbstemperaturer. Så sammenligningen kan risikerer ikke være retvisende.
Men begge varmepumper vil formentlig kunne dække behovet jvfr. de forudsætninger der ligger til grund for beregningerne. Så dem skal du lige checke for at være sikker.
Nu sidder der en 3/6/9/12 kw elpatron i de fleste varmepumper som kan træde til hvis det kniber, Så derfor kommer du nok ikke til at mangle varme. men prisen for at få den produceret på denne måde kan ende med ikke være billigere end på dit gamle oliefyr.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-06-2013 18:51
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Der er så liiiige en ting du skal have in mente, oveni de andre overvejelse. Det er hvilken sikring du skal forsikre med. Vores den bette (og Bosch'es (som iøvrigt ikke er så små endda - men er de mindste)), fordrer 16A. Dvs du kan almindeligvis tilkoble disse uden at skulle højere op i tarifsikring. Går vi en størrelse op, hedder kravet 20A og så taler vi højere tarifsikring = ekstra udgifter til dette. Menæhh hvorfor ikke jordvarme. Det er tæt på samme pris, men 20% billigere i drift - altså i vores regi. De der luft/vand'er der intet siger, har ret grimme prissedler.
|
|
|
|
Skovmanden |
Lagt på d. 19-06-2013 19:30
|
Begynder
Antal indlæg: 16
Tilmeldt: 18/06/2013 11:47
|
tak for den gode input.
jeg har lige regnet olien igennem fra jun 2012 til jun 2013. Der brugte jeg 2150 liter olie.
Jeg tror kun at 70 kvm reelt set har været varmet op til 20-21 grader, mens resten har været noget køligere. Kælderrummet med Salamanderen er undtagelse med 23-25 grader.
Jeg bor i et hus fra 1947 som ok isoleret (hulmur) med radiatorer over det hele. Er klar over at der måske skal lidt større op i stuen.
Mit budget er maks 105.000,- så er derfor kun gået efter luft til vand pumper. Hvilket de 2 VVS'er der har været ude også har anbefalet.
Jeg hælder pt mest til Bosch pga godt ry. Men synes også at en Viessman Victocal 300A ser skarp ud ( men hvad ved jeg )
Bosch VVS manden forecaster et forbrug på 6900 kw med deres pumpe. er det ikke meget optimistisk?
Hvilke støjstvage varmepumper findes der? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-06-2013 19:46
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Dem har du fat i......
Du skal så lige sikre dig at man overholder de foreskrifter der gives. Dvs der skal påfyldes behandlet vand osv (gælder både Bosch/IVT og Viessmann.
Prisen kan der være fælder i. Pas på med strømkravet. Det koster lynhurtigt på den gale side af 12000 at få opgraderet din strøm.
Men hvis du har en uhyrlig gammel slamander kan der så scores et ret fint tilskud ved salg af din energibesparelse. Tror sgu den er på 9200,-
Kan man selv lave noget burde det kunne files sammen (også med jordvarme - det afhænger så lidt af hvad jord du har - hvor meget slange du skal have). Men det vil koste noget GDS hvis det skal hænge ordentlig sammen.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-06-2013 19:55
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Men særdeles vigtigt er det at du får dit hus ordentligt vurderet, mht varmetab, radiatorstørrelser mm. Som Lars skriver er det øv at få en varmepumpe, hvis du er nødt til at plage den med 65° fremløb. Altså husets radiatorer skal være ok. Der er en helt verden til forskel på hvilken komfort der opnås, når man sammenligner for dårligt dimensioneret hedeflade med rigeligt dimensioneret. Det er faktisk lidt utroligt, men vi fik en lektion i dette, med et bette anlæg på Odden. Både kunden og vi, var klar over radiatorerne var for små, men VP skulle laves i 2012. Vi skiftede så 13 radiatorer først på året, fra PK1 til PK2, og du godeste hvilken forskel man oplevede. Det var helt vildt så stor forskel der var i oplevelsen af komforten. Det meste alene pga det øgede vandindhold i radiatorerne. Der skal du altså have en af de gamle rotter forbi, der har lavet mere end én varmepumpeinstallation forbi. Det lønner sig.
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 19-06-2013 20:12
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Ja 50% af alle radiatorer i dette land er nok for små, hvis man regner efter. Med dårlig comfort/økonomi til følge.
Mange glemmer at omregne databladets tal om til de faktisk middel driftstemperaturer mm.
Og hvis man prøver at anvende seneste DS469 norm på et gammelt hus så bliver man endnu mere overrasket.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
Skovmanden |
Lagt på d. 19-06-2013 20:18
|
Begynder
Antal indlæg: 16
Tilmeldt: 18/06/2013 11:47
|
Især Vølund VVS'er var særlig grundig ved tilbudsgiving og tjekkede radiator. Han mente at nye radiatorer i stuen nok blev nødvendigt(2 stk).
GDS ?
Jorden er forholdsvis blød. Jeg bor i et forholdsvis vådt område med sø i nærheden og bæk igennem baghaven. (1100 kvm grund hvor huset ligger tæt på midten)
Jeg har ikke noget i mod at lave noget selv så længe det ikke er teknisk. I de tilbud vi har fået er det faktisk taget højder for at jeg står for en del selv.( Der er elektriker og gas/olie mand i nærmeste familie som vil lave el og pille det gamle ned. Alligevel havner priserne tæt på mit maks budget.
Mit oliefyr har altid stået med fremløb på 60 grader hvilket har virket fint. Ærgerligt at jeg ikke fik testet med 50/55 grader hen over vinteren for at se om der stadig var varme nok. |
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 20-06-2013 03:55
|
Ved meget
Antal indlæg: 654
Tilmeldt: 26/04/2008 23:01
|
Din jord er som skabt til jordvarme. Sådan en bæk ville jeg godt have.
Se nedenfor hvor lavt mit forbrug er nu. Mit olieforbrug var kun lidt mindre end dit - og min kedel kun 22 år.
Min anlægsudgift blev holdt nede med en del GDS og tilskud fra "skrot dit oliefyr" og "salg af besparelse". Jeg har efterfølgende foretaget nogle tilpasninger af radiatorsystemet - GDS for et par tusser, og forbedringer til styring af varmepumpen - GDS for et par hundrede.
Resultat: Et år mere - og min investering er tjent hjem.
Du skal selvfølgeligt have jordvarme - en evt. merudgift kommer hurtigt hjem. Graver du selv slangen ned er priser stort set som L/V.
Både for L/V og jordvarme er det vigtigt, at fremløbstemperaturen er nede.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
|
|
|
|
Skovmanden |
Lagt på d. 20-06-2013 16:09
|
Begynder
Antal indlæg: 16
Tilmeldt: 18/06/2013 11:47
|
Ja det er godt nok en fin besparelse du har.
Det lyder til at jeg skal genoverveje mit valg.
Nu ligger mit hus 1 meter højere end det meste af gunden inklusiv den store græsplæne.
Vil det give problemer ift at nedgrave slanger? jeg mener de første og sidste 20 meter til og fra græsplænen vil jo ligge noget dybere i jorden.
Eller gør det ikke noget at slangerne falder og stiger i niveau?
jeg har prøvet at tegne min grund på vedhæftet PDF fil. Det der er indrammet med sorte streger ligger 1 meter højere.
Jeg har også prøvet at optegne en mulig nedgravning. Kan man gøre sådan eller?
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 20-06-2013 18:12
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Det er altid rarest at have varmepumpen højere end slangen.Simpel fysik (det er nemmere at udlufte).
Ja din tegninger er fine. Prøv miljøportalen.dk Der findes både opmålings og tegneværktøjer. Og hvis du bruger ortofoto 2012 som baggrund kan du se hvad du laver.
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 21-06-2013 02:24
|
Ved meget
Antal indlæg: 654
Tilmeldt: 26/04/2008 23:01
|
Jeg tror du misforstår. Slangen skal ikke graves længere ned, på hele det stykke, hvor dit have er højst.
Når du har våd jord skal du komme ud i jorden højt oppe. Derfra går du ned i 0,9-1 meter under overfladen - og så følger du den afstand til overfladen rundt. Der er ingen problemer i at slangen på et tidspunkt falder 1 meter - det kan du gøre over ca. 5 meter.
Slangen vil stadig være højst oppe i enderne - og det hjælper på udluftning.
Jeg har også en forskel på 1 meter på hver side af huset. Min slange kommer endda ud i den lave side. Derefter løber den op på den anden side af huset - en meter højere - og tilbage igen. Selvom der kunne være risiko for en luftlomme, har jeg ikke haft problemer med det.
Hvis du har mulighed for det, vil det være rigtigt godt, hvis du kunne få kontakt med vandet i bækken - det er der masser af varme i, hvis den altså ikke er tør eller frosset hele vinteren.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
|
|
|
|
Skovmanden |
Lagt på d. 21-06-2013 13:14
|
Begynder
Antal indlæg: 16
Tilmeldt: 18/06/2013 11:47
|
bækken er vel ca 30-40 cm bred og løber konstant. Den kommer fra et udspring inde i skoven så der er altid vand i og fryser ikke til.
VVS'eren siger at der skal bruges 800 kvm til slanger. Så skal alt jo rykkes op og fældes på min 1100 kvm grund. Ydermere må der ikke være skygge.
Jeg bor ved en skov og jeg vil faktisk mene at vi slet ikke ser solen i december/januar. Den når simpelthen ikke op og træerne. Resten af året er der stadig en lille del af grunden der kun kortvarigt ser solen. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 21-06-2013 16:00
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Det har han så uret i.
Desværre tror jeg ikke du får lovet til at nedlægge noget i bækken. Vi har en sag kørende pt, hvor vi ligger i høring med noget der ligner og alligevel ikke.
|
|
|