Vi planlægger at få jordvarme i foråret 2014 og forsøger nu at bliver klogere på området. Vi står overfor en større husrenovering og i min signatur står lidt om vores hus.
Jeg har som gæst efterhånden læst mange tråde, da dette er et nyt område for os. Vi ønsker tilstrækkelig viden om emnet, så vi får trukket de rigtige valg, og for at anlægget siden bliver så velfungerende som muligt.
Her er den løsning som vi er blevet forslået (før en udbudsrunde/indhentning af tilbud):
Unit som i DVI ”Queen Single” med:
Energieffektiv kompressor
Overophedningsfjerne og direkte kondensering
Akkumuleringstank på 250 L
El-patron til evt. varmetilskud
Indbygget cirkulationspumpe
Trykekspansionsbeholder til varmeanlæg
Med tilslutning for ekstern varmtvandsbeholder (110 Ltr gennemstrømningsvarmtvandsbeholder)
Dertil:
Trådløs styring af gulvvarmen i de enkelte rum (som i Danfoss CF2 serien)
300 m jordslange
Forudsætningerne har siden dette forslag ændret sig, da vi har fravalgt trægulv og får murstensgulv i hele stueetagen. Det er selvfølgelig meningen, at de der kommer til at give tilbud kan foreslå en anden løsning.
Her kommer så nogle af mine mange spørgsmål:
1) Hvorfor en så stor akkumuleringstank? Er det for at forhindre mange starter af anlægget?
2) Et betondæk med murstensgulv vil vel fungere som buffer? Er der så behov for en så stor buffer/akkumuleringstank tilknyttet varmepumpen?
3) Der er et lovmæssigt krav om at varmen styres af termostater. Men jeg kan forstå at bedst muligt flow sikres ved at åbne helt for termostaterne (evt. fjerne dem), og så regulere temperaturen i huset ved valg af varmekurve?
4) Er trådløs styring af gulvvarmen en stabil løsning?
5) Hvordan reagerer evt. følere på udluftning med åbne døre og vinduer, når vi har en så tung gulvvarme?
6) Er 300 m jordslange nok? Jeg læser flere steder, at man ikke bør spare på slangelængden?
7) Hvad er fordelene ved hhv. en ekstern og en integreret varmtvandsbeholder?
8) Hvad gør I andre jordvarmeanlægget om sommeren? Slukker I eller lader det køre, fordi det også producerer varmt vand?
9) Er der fordele ved at vælge en frekvenstyret varmepumpe i vores tilfælde? Mit bud er nej?
Lidt om vores nuværende varme:
To brændeovne og ingen centralvarme. Der er ikke behov for fyring fra midt maj til slutningen af september pga solindstråling. Vi er ikke så varmekrævende: 20-21 grader er meget fint! Til gengæld har vi kun mellem 9 og 12 grader i huset om vinteren på en kold vintermorgen og om eftermiddagen, når vi kommer hjem! Sådan har vi klaret den i 8 år, men nu ser vi frem til en mere stabil varmekilde Vi beholder iøvrigt en brændeovn til supplement.
Stuehus fra 1903 på 108 m2 med hulmursisolering. I 2014 får huset nyt, velisoleret betonterrændæk med indstøbt gulvvarme og murstensgulv i hele stueplanet, ingen trægulve. Huset får desuden nyt tegltag og førstesalen isoleres. I løbet af 3-4 år håber vi at indrette førstesalen til beboelse dvs. i alt 70 m2.
1) Hvorfor en så stor akkumuleringstank? Er det for at forhindre mange starter af anlægget? Varmepumpen "ser" bufferen som den mængde vand du varme på. Derfor er en nogenlunde størrelse en fordel. I det fabrikat jeg roder i, kan frit vælges 100 elle 300 liter, de koster stort set det samme. Jeg ville vælge de 300 liter. Har man lidt med plads tog jeg de 100.
2) Et betondæk med murstensgulv vil vel fungere som buffer? Er der så behov for en så stor buffer/akkumuleringstank tilknyttet varmepumpen? Du kan sagtens trimme til drift direkte på gulv. Det er så bare lidt med BR. Anlægget er mindre idiot-sikret. Lidt en "nørdeløsning".
3) Der er et lovmæssigt krav om at varmen styres af termostater. Men jeg kan forstå at bedst muligt flow sikres ved at åbne helt for termostaterne (evt. fjerne dem), og så regulere temperaturen i huset ved valg af varmekurve? Ja, lidt en "nørdeløsning" og lidt bedre. Lidt mere bøvlet og sværere at indregulere
4) Er trådløs styring af gulvvarmen en stabil løsning? Klart
5) Hvordan reagerer evt. følere på udluftning med åbne døre og vinduer, når vi har en så tung gulvvarme? Du spilder noget varme, ellers ingen problem
6) Er 300 m jordslange nok? Jeg læser flere steder, at man ikke bør spare på slangelængden? Det lyder klejn. Bryder mig ikke om minimal-installationer. Men skal vide meget mere for at kommentere dette.
7) Hvad er fordelene ved hhv. en ekstern og en integreret varmtvandsbeholder? Ekstern kan laves større. Ulempen er prisen. Dem der kondenserer direkte i tanken, udnytter overhedningen til lidt varmere vand i toppen. Vi andre bruger den ved at anvende store vekslere. I små varmepumper lidt noget salgsgas.
8) Hvad gør I andre jordvarmeanlægget om sommeren? Slukker I eller lader det køre, fordi det også producerer varmt vand? Lader det køre. Det slukker automatisk for varmen.
9) Er der fordele ved at vælge en frekvenstyret varmepumpe i vores tilfælde? Mit bud er nej? Nej. Reparationer er uforholdsmæssigt for dyre. Et standardanlæg i ordentlig trim er lige så godt.
1) Hvorfor en så stor akkumuleringstank? Er det for at forhindre mange starter af anlægget?
Umiddelbart Ja.
2) Et betondæk med murstensgulv vil vel fungere som buffer? Er der så behov for en så stor buffer/akkumuleringstank tilknyttet varmepumpen?
Umiddelbart nej.
3) Der er et lovmæssigt krav om at varmen styres af termostater. Men jeg kan forstå at bedst muligt flow sikres ved at åbne helt for termostaterne (evt. fjerne dem), og så regulere temperaturen i huset ved valg af varmekurve?
Arrr ikke helt, det er vist bare den almindelige generelle opfattelse og en meget anvendt praksis med termostater i alle rum, men ikke et direkte lovkrav. Men hvis man vælger det for at opfylde kravet om styring og regulering ifbm. en byggetilladelse kan man jo vælge efterfølgende at demontere dem. Det er der ingen lov imod.
4) Er trådløs styring af gulvvarmen en stabil løsning?
Ja
5) Hvordan reagerer evt. følere på udluftning med åbne døre og vinduer, når vi har en så tung gulvvarme?
Dårligt, eller rettere sagt faktisk godt for de alm. kalder bare på varme lige med det samme fordi de føler det er koldt. Men det hjælper ikke en sk.. for varmen kommer ført efter flere timer.
Nye moderne termostater (bla. Danfoss living, Uponor, Wavin mfl) kan føle et pludselig temperaturfald og reagere ikke herpå.
6) Er 300 m jordslange nok? Jeg læser flere steder, at man ikke bør spare på slangelængden?
Tjaa det kommer an på jordens beskaffenhed ifht. pumpestørrelse.
7) Hvad er fordelene ved hhv. en ekstern og en integreret varmtvandsbeholder?
De eksterne fås som regel både større om med mulighed for tilslutning af flere varmekilder, f.eks. solvarme.
8) Hvad gør I andre jordvarmeanlægget om sommeren? Slukker I eller lader det køre, fordi det også producerer varmt vand?
De går jo i dvale af sig selv og kører kun når der er behov for varmt vand.
9) Er der fordele ved at vælge en frekvenstyret varmepumpe i vores tilfælde? Mit bud er nej?
Det tror jeg heller ikke.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på: Strammelse.stokerlog.dk
Tak til både hamselv og Lars-jacobsen! Det er en stor hjælp og vi bliver langsomt klogere....
Det lader til, at vi skal finde ud af hvor meget "nørd" vi har gemt i os
Først om fremmest vil vi gerne forstå, hvordan det hele fungerer for at kunne stille de relevante spørgsmål og vurdere de tilbud, vi får indhentet.
Til hamselv: Vil du uddybe dit svar til spørgsmål 7)?
Betyder det at det er en fordel ved mindre varmepumper at have en integreret vandvarmer?
Jeg tænker umiddelbart, at vores behov vil blive dækket af en mindre varmepumpe?
Har der betydning for strømforbruget om man vælger en ekstern eller en intern vandvarmer?
Til begge: ang. slangelængde
Ja, jeg har læst at bl.a. jordbundsforholdene har betydning for slangelængden. Vil en tilbudsgiver undersøge jordbunden inden tilbud eller hvordan foregår det? Umiddelbart er der tale om lerjord og "alm" muld.
Er der spørgsmål, som I mener at vi bør stille de forskellige tilbudsgivere for at sikre, at vi får den for os rigtige løsning, og arbejdet bliver udført korrekt?
mvh
Stuehus fra 1903 på 108 m2 med hulmursisolering. I 2014 får huset nyt, velisoleret betonterrændæk med indstøbt gulvvarme og murstensgulv i hele stueplanet, ingen trægulve. Huset får desuden nyt tegltag og førstesalen isoleres. I løbet af 3-4 år håber vi at indrette førstesalen til beboelse dvs. i alt 70 m2.
ad7 I vores verden er langt det billigste en varmepumpe med indbygget beholder. Og med mindre man har ekstremt varmtvandsforbrug eller en varmepumpe større end 10 kW er det fordyrende at vælge ekstern VV beholder. Den eksterne kan så fås som sol-beholder. Det kan vores indbyggede ikke. Det findes så i andre fabrikater.
Alle omhyggelige sælgere bruger tid på at vurdere jordsmonet'et. Vi anvender GEUS databasen og checker boringer og jord-artskort. Lurer desuden på sattellitfotos, vurderer landskabet og graver også gerne et hul. Vurderer vegetationen, og stiller så tusind spørgsmål. Regner slangelængden ud fra leverandørprogrammerne (vi har vist markedets mest detaljerede beregningsprogram), og runder alligevel op til sidst. Det giver så en succesrate på 100%, hvad slangelængde angår.
Det sidste: Ja, check referencer. Kig gerne på et anlæg eller to. De fleste af tyskerne (deriblandt regner vi så her IVT/Bosch med) forlanger anvendt behandlet vand. Husk det, ellers kan garantien ryge. Jeg går som kølemand meget op i korrekt isolering af kulderør. God garanti. Lave reparations- og serviceomkostninger. Troværdighed. Øvede folk.
But it's a jungle out there, men håber i får et fedt anlæg. Køb noget godt, i skal forhåbentlig kigge på det i mange mange år!
Ja, det er netop den "jungle", vi er lidt bekymrede for. Men nu har vi i al fald ideer til, hvordan vi vurderer godt og dårligt.
mvh
Mzi
Stuehus fra 1903 på 108 m2 med hulmursisolering. I 2014 får huset nyt, velisoleret betonterrændæk med indstøbt gulvvarme og murstensgulv i hele stueplanet, ingen trægulve. Huset får desuden nyt tegltag og førstesalen isoleres. I løbet af 3-4 år håber vi at indrette førstesalen til beboelse dvs. i alt 70 m2.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.