HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
pinlige men den køre nu :)
heine
jeg købte en vaillant 10 kw jordevarme pumpe for næsten en år siden og den køre først nu....
der skete sgu så meget, et beton gulv støbte og så var der et læk rør så op med gulvet igen.
så blive der vejr til at taget skulle skiftes, og så fik min lille dreng sukkesyge midt i det hele.
ja ja der er mange gode og mange dårlig undskyldninger Shock) ...
men det er færdig nu og har kørt i 5 timer.

så har lige nogen spørgsmål de næste par dage.
pga der er gør det selv 99.9 % af vejen men fik en flink vvs mand til at skrive go for det, jeg har lavet og en el-mand også.

da jeg starte pumpen fik jeg 7.1 g brine ind og 1.7 til 0.8 g ude det er da en meget stor delta T temp forskel (skulle jo lige på 2-4 g)
brinepumpen køre 100 %
hvad tror i der er problemet ???

har sat den til at køre udluftning program i nat.
jeg har 4x200 meter slange på skal jeg køre programet på 1x200 meter af ganget ??
filteret synes jeg ikke kan nå at blive beskidt og har gjort meget for der ikke skulle komme luft i jord slangerne, med det kan jo være det.
tryk på slange var før start 2.1 bar er pt på 2 bar.

har også en det spørgsmål til indstillinger på pumpe men dem tage vi i morgen eller en anden dag.
vil det hjælpe jeg lige filmer anlæget og lige det på youtube, så kan i komme men forslag på ting der måske skulle laves om.

ps håber i kan og vil hjælpe mig Shock)

mvh heine olesen
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.

hamselv
Normale årsager til for lille brineflow er luft. Skidt. Forkert dimensionerede slanger (hvilken størrelse er det?). Manglende balancering for deraf nødvendige flowjusteringer. Knæk på slangerne ved nedgravningen. Luft og skidt skyller man ud under fyldningen (og der kan man meget tydeligt se det hvis der er knæk og den slags. Men er anlægget bare påfyldt (og ikke skyllet), er det ret sandsynligt luft der er en af synderne. Det har vi set temmelig mange gange med GDS anlæg og anlæg lavet af ikke øvede.

hamselv
Hvorfor bruger du 2 bar, når kravet er 1,5 bar? Bruger du glykol eller sprit. Ifald glykol, hvilken slags?

Snavssamleren renser man da altid, efter endt påfyldning.

heine
4x200 meter ø40 pel 100 og 12 meter ø 50 slange ind til huset så går det over til 1 tomme rustfrirør som er ca 5 meter lang.
der er kørt en svamp igennen de 4x200 meter med vandværks vand tryk.
er næsten 99,9 % sikke på der ikke er knæk der på.
kørte den op på 2 bar så var der 0.5 bar til luft.
ind er 6,8 g og 1,7 ud pt
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.

heine
her er der gamle billeder af ned graving og hvor de komme igennen vægen

hamselv
Uden at have kigget kurver er delta T alt for højt. Noget er ikke iorden. Men det lugter fælt af fejl på fyldningsmetodik og manglende skylning, ud fra hvad du skriver. Men hvorfor spørger du egentlig? Mindes at have rådgivet dig ret detaljeret med hvad du ikke burde (og det har du så gjort), og hvad du burde (det har du så ikke gjort). Undskylder på forkant den skarpe kommentar. Men føler det lidt enerverende når man har anvist at det er klogest at dreje til højre vælger man alligevel at dreje til venstre. Husker jeg galt må du meget undskylde Heine. Er ret træt efter et på grove dage, og lettere irritabel. Men du kan ikke skylle effektivt med vandværksmængde og tryk. Det har aldrig duet. Bare spørg Skydebanegård, der i 28 år kørte med 4 - 5 km ineffektiv slange, der først kom med, da vi havde fikset det.

heine
Jeg har jo prøvet med det jeg ha af grej til det. I starte brugte jeg en havedams pumpe 9000 l og har også prøvet med en dykpumpe 15000 liter men det er måske ikke nok.
Det er jo ikke nemt at have prof udstyr som privat person :0(
Hvor stor en pumpe brugte du/i når i skylder.
Det kan være jeg blive nød til at få en prof til det :0(
Kender i noget i omegnen af Lemvig

hamselv
Næh, men du fik jo tilbuddet om at få hjælp. Alt hvad jeg havde af de gode sager står nu og laver intet i mit gamle firma. Ville gerne have købt det men det kom ikke på tale. Til gengæld måtte jeg købe alle mine gamle kontakter, hvilket jeg har frasagt, da de eneste der er til at betale for dette er kunderne. Så vi tager den derfra.

Akvariepumper dykpumper hvis ydelser er angivet i liter (ved hvilket tryk) kan jeg ikke rigtig bruge til noget. Vi anvendte CPI pumper der trykmæssigt rakte til omkring 3,5 bar og med et volumen der sparkede røv. 1,5" slanger sikrede at der kom vand igennem. Men selv dette var lige klejn nok når der er tale om 50mm slanger. Der skal noget rabalder til effektivt at skylle sådanne. (der havde vi så en temmelig stor "Mejeri-pumpe" på 380V med et endnu voldsommere volumen-ydelse.

Men har stadig ikke set nogen der har været heldige med haveslanger, eller vandværkstryk - svampe eller ej(har aldrig brugt disse, og har kun efterskyllet nogle få af de egenmonterede).

...og undskyld mine sure opstød! GDS er ok, men lad nu være at genopfinde de dybe tallerkener. Køb dig til det du ikke selv har sager til. Opstart. Skylning. Trykprøvning. Det er så også pludseligt noget mere i tråd med den gældende lovgivning, og du står pludseligt i et noget pænere lys - forsikringsmæssigt hvis noget efter følgende går galt.

På det punkt tager jeg hatten af for Bosch....Gør det selv og tag selv ansvaret. Køb det ved en der forventes at have et minimum af viden og du får den gode garanti, selvfølgelig under den betingelse af at opstart og fyldning er udført af en der ved hvordan. Tror faktisk Viessmann er endnu skrappere i deres krav.

heine
her er en film så i kan se anlæget

http://www.youtube.com/watch?v=N3UbZYoK4zI&feature=youtube_gdata

heine
hamselv jeg fik et tilbud fra dit gamle firma det er rigtig. men vi ligge nok lidt fra hinanden i km.

den el mand der starte den sælge selv vaillant.
havde 4 bar i anlæget i 6 mdr og den flytte sig ikke.
men det med luft i slangerne kan jeg nok ikke komme uden om Shock(

hamselv
Det ved jeg. Mere affældig er jeg ikke. Men afstand er jeg nu ligeglad med. Synes nu bare jeg har en erindring om at vi to også har snakket KUN opstart. Men fred være med det. Har intet at hjælpe med i tiden.

heine
Jeg har en mail på et tilbud det er det jeg kan se... Men ville gerne ha betalt en dag løn for tryk og skylning plus hjælp til op start.
Men om jeg har sagt til dig i Tlf at du skulle komme og gøre det kan jeg ikke huske sorry.
Men jeg må se om jeg kan finde en mand til at skyle slange for mig.
Hvad tror du priser er for det ca ???

hamselv
Jeg har pt intet grej. Skal først have bygget noget. Kender ikke andre, der kan det vi kunne. De fleste bruger bare det standard skrammel der findes - desværre! Og først i det nye år hedder første opgave noget dejligt nyt noget en af kollegaerne lige er kommet på. Blev sat i gang i dag. En meget spændende varmepumpe ting, der ikke lige er set før. Og har gud ske lov haft helt forrygende travlt i mit nye job. Det har virkelig været sjovt.

heine
Der var sgu lidt skidt i filtehuset nu er der 2,8 til 3,2 g i delta t pt når den laver varm vand :0) håber det holder.
Hvorfor kikker man ikke først efter det før man poste op heatpump.
Det er lidt som folk der skriver på facebook ( nu har jeg været ude at løCool ( nu har jeg lufte ud i HELE huset pyyyyha) ( nu har jeg været ude at skide)...... Smile

hamselv
LOL Ja prøv at genlæs svar to og tre!

heine
Jaaaa Smile får jeg noget ud af at sænke tryk fra 2 til 1,5 bar ??

hamselv
Nej

hamselv
Men hvis dit anlæg er pinlig tæt som det jo skal være risikerer du et skud på din sikkerhedsventil til sommer når jordtemperaturen kommer op. For du har vel sat en 4 bars på som rekommenderet. Har du valgt en 2,5 bars, ville jeg klart lette trykket til 1,5 bar.

heine
Det er 2,5 bar så jeg må lige holde øje med den

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 22

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.