størrelse på rør / slanger
|
hybriden |
Lagt på d. 02-09-2014 23:54
|
Begynder
Antal indlæg: 32
Tilmeldt: 31/08/2014 12:04
|
Hej alle, så er der en ny mere på forummet.
Jeg er i færd med at opføre et nyt hus, det skal bla. opvarmes med jordvarme og i den forbindelse sidder jeg så og søger information på nettet, nu er der så opstået et spørgsmål, flere steder i det store udland, kan jeg se de bruger 32 m.m. slanger til brinten, men her hjemme ser det ud til at man bruger 40 m.m., kan dette forklares nærmere og nu jeg er ved det, hvilken størrelse rør er så passende fra varmepumpen til brine slangern, når dette skal forbindes i fyrrummet.
Samtidig har min søgen og og læsen her på forummet gjort mig opmærksom på at man kan lægge slanger med manifold og uden manifold og jeg vil gerne kende forskellen på de 2 løsninger
Pfh. tak
Christian |
|
|
|
hybriden |
Lagt på d. 02-09-2014 23:55
|
Begynder
Antal indlæg: 32
Tilmeldt: 31/08/2014 12:04
|
Oh, tror vist jeg måske fik plantet indlægget et forkert sted, håber det går alligevel |
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 03-09-2014 14:20
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Prøv at se indlæg 4 i denne tråd:
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=33
Men skal selvfølgelig leve op til VP leverandørens krav.
Mht manifold er det oftest et nødvendigt onde og bør undgåes om mulig. Men hvis du bliver nødt til at lægge flere kredse slipper du ikke for at samle over en eller anden anordning. Specielt hvis kredsene ikke er lige lange og du skal have balanceret flowet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 03-09-2014 16:01
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Man spørger sin installatør/leverandør. Der er brav forskel på de forskellige varmepumpers trykydelse på brinesiden. Ligeledes er der stadig nogle der af uransalige årsager synes det er fortryllende at bruge glykol til frostsikring.
Samlinger = risiko for utæthed.
Mindre slange = lidt mindre fyldning
Større slange = mindre modstand.
Nyt hus - hvis det er en almindelig størrelse hus, vil en varmepumpe fra Tranås normalt nuppe op til en kilometer slange, hvis det er en af de små. Større hus (eller stort hus) vil fordre to slanger.
Grundlæggende brugte man flittigt i gamle dage at lave 150 - 200 meter pr løb og lavede så brønde. Det sparede lidt på brinen, men ellers er det ret svært at se det geniale i metodikken. Når længderne er de samme totalt set, laver man bare kortere opholdstid. Den tynde slange har så lidt mindre godstykkelse som bestemt ikke er en bagdel, da plastik ikke ligefrem er varmeledende.
Så tror den hænger lidt på religionen. De røde nede fra Sydsverige synes rigtig godt om tynde slanger, masser af dem og manifolds. Midtsverige har store nok pumper og foretrækker at man bruger ø40. Så jeg vil sige det afhænger kraftigt af hvor man har sin opdragelse fra.
Jeg kan tale for mig selv, og sige: Jeg vil ikke have samlinger i jorden. Jeg vil ikke have brønde. Og byggede jeg nyt op til +250m² vil den varmepumpe jeg skulle bruge klare sig fortræffeligt med en lgd slange, som mit mit jordsmonet skulle være 5-700 meter. Byggede jeg større, gik jeg i to løb - stadig ø40 og lavede samlingen inde i huset.
Men igen - spørg din leverandør, og brug den rigtige jordvarmebekendtgørelse. Den der er i Lars'es link er vist noget for gammel.
|
|
|
|
hybriden |
Lagt på d. 03-09-2014 23:30
|
Begynder
Antal indlæg: 32
Tilmeldt: 31/08/2014 12:04
|
Tak for jeres svar.
Da jeg byggede kælderen lagde jeg indføringsrør i væggen, 4 styk 2,5 tommer bøsningsrør, et til drikkevand, et til regnvand og to til jordvarme, min nuværende plan er egentligt at komme væk fra huset med jordvarmen, så der kan fyldes tilbage så drikkevandet kan blive frostsikret og jeg ikke skal i gang med at grave rundt om vandforsyningen igen.
Det kan jeg jo gore ved at etablere en brønd til manifold og føre rør til huset, jeg skulle dog nok havde undersøgt tingene nærmere den gang, jeg kan læse på forummet her at det anbefales at bruge noget større bøsningsrør og at min plan om at afslutte indvendigt med Isiflo må jeg nok droppe idet jeg formoder at det skal være Ø40 fra manifold /brønd til hus og den størrelse efterlader ikke meget plads til isolering i bøsningsrøret.
Jeg vil under alle omstændigheder afslutte med noget gevind nippel indvendig, hvad størrelse anbefales det at bruge, 1 tomme, 5/4 tomme eller skal man helt op i 1,5 tomme ?
Hamselv, huset er 250+ og jeg er tideligere kommet frem til at jeg vil lægge 600 meter ned, så skulle jeg vel være på den sikre side, jorden er en eng/hestefold der ender i en lille sø/mose vil har, så jeg er pænt sikker på at slangerne kommer til at ligge vådt |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 04-09-2014 04:00
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Kan kun sige, at havde jeg designet. skulle jeg bruge 2 stk 90 rør. Og kan ikke få øje på nogen brønd (og ville heller ikke eje sådan en). Fik jeg et akut anfald af pludselig velfærd, havde jeg måske lavet 4 indføringer ø 90. 2.5" indføringer havde jeg ikke haft nogen af.
|
|
|
|
hybriden |
Lagt på d. 04-09-2014 09:22
|
Begynder
Antal indlæg: 32
Tilmeldt: 31/08/2014 12:04
|
Okay og hvis jegg så vælger at lave indføringerne om til Ø90 hvad før diameter / gevindstørrelse anbefales det så at afslutte med |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 04-09-2014 10:15
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Er det fordi du gerne vil have os til at lave en dimensionering for dig? Så er der en lang række oplysninger vi (jeg vil ihverttilfælde) gerne vil se!
|
|
|
|
hybriden |
Lagt på d. 04-09-2014 10:30
|
Begynder
Antal indlæg: 32
Tilmeldt: 31/08/2014 12:04
|
Nej egentligt ikke, vil bare gerne havde mulighed for at lukke omkring mit hus, derfor vil jeg gerne etablere slanger/rør ind i kælderen og ud til et par meter fra huset, for ikke at gøre tingene om endnu engang søger jeg info,, afslutningen i kælderen vil jeg gerne udføre som et par nippelstykker og derfor efterlyser jeg en dimension |
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 04-09-2014 11:09
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Det er ikke så længe siden vi havde en diskussion/tråd omkring indføring og bøsningsrør. Søg lidt i forummet og du skal finde.
Du kan også tage et kik på side 12.21 her:
http://dk.varme.danfoss.com/PCMFiles/14/pdf/Danish/pdf/VVS_guide_07/12_Varmepumper.pdf
Men det kommer jo helt an på valg af varmepumper og øvrig dimensionering. De fleste VP har dog tilslutning i 28mm cu så det vil nok være fornuftigt at afslutte i noget der passer hertil. Uden alt for mange vinkler, reduktioner mm der giver unødvendigt tryktab.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
hybriden |
Lagt på d. 04-09-2014 13:50
|
Begynder
Antal indlæg: 32
Tilmeldt: 31/08/2014 12:04
|
Lars, tak for linket, ganske interessant, det lader til at hvis jeg slutter med 5/4 tomme, så er jeg på den sikre side. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 04-09-2014 17:54
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
http://www.plast-line.dk/produkt-9/90-15/ sådan en her med reduktionsindlæg sådan du kommer ned i 40mm. Og hvis du vil væk fra bygningen med bøsningsrørene, er det billigste at bruge ø90 limrør fra plastline. Klogeligt anvender du udvendigt gevind. 1" er ganske passende til husholdningsvarmepumper. Røret gennem betonen er den farlige del. Man kan selvfølgelig støbe den i. Men risikerer svind i betonen og utæthed omkring røret. Aller bedste gennemføringsmetodik er skæring af hullerne efter betonen er afhærdet og så bruge en kædetætning omkring bøsningsrøret. Det er temmelig blæret. Ellers kunne man lave en udsparing og tilstøbe med ekspanderende mørtel. Man skal så huske at rive røret.
|
|
|
|
hybriden |
Lagt på d. 04-09-2014 22:51
|
Begynder
Antal indlæg: 32
Tilmeldt: 31/08/2014 12:04
|
Hamselv, takker for linket.
Jeg kan godt se at det måske er en ide at skifte mine bøsningsrør ud og så giver det god mening at lave dem så lange at de kommer væk fra huset, med hensyn til tætning så hedder den expanderende beton, hvis jeg bore an med fald udad frygter jeg ikke vand, dels er kælderen pladsstøbt med beton 30 den er drænet med 35 cm leca og drænslanger samt der er påsat grundmursplader, udfordringen ligger mere i at bore hullet.
Der er dog nogle ting der ikke helt giver mening, vil har talt om 32 vs. 40 m.m. slanger hvis slangerne bliver samlet i manifold 2x300 eller3x200 som eksempel virker det meget fornuftigt at bruge 40 m.m. ind fra manifold men at så reducere den til 1" det virker da som at sætte en prop i, der er sikkert noget jeg ikke helt forstår, så forklar venligst.
Med hensyn til slangediameter så prøver jeg at blive klog på hvad der er bedst, fornuften siger mig at vædsken i 32 m.m. vil hurtigere optage varmen fra jorden og når plasten er tyndere som nævnt af hamselv så må det da være mere effektivt med 32 m.m. hvis mængden af brine skal være det samme som med 40 m.m. slanger kan man så forøge længden af slanger men burde det være nødvendigt ? Med tyndere slanger øger man jo hastigheden på brinten dvs. at hastigheden på brinepumpen kan sættes ned hvilket vel sætter mindre krav til pumpen og strømforbruget bliver mindre(selv om det er minimalt), jeg går ud fra at brinten ikke skal passere veksleren for hurtigt, den skal vel af med "varmen" først.
Det her er tanker der fiser rundt i hovedet på mig, jeg prøver ikke at være bedrevidende, jeg vil bare gerne forstå hvordan det hænger sammen.
Chr. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 05-09-2014 04:10
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
LOL
Nemlig
Oprems fordele/ulemper
Små slanger.
Fordele: Tyndere, mindre fyldning, billigere slange.
Ulemper: Dyr brønd, samlinger, tryktab
Større slanger:
Fordele: Simpelt, nemt. længere opholdstid pga større fyldning, lav tryktab, sammenlagt billgst, ingen brønd.
Ulempe: Lidt mere gods i slangevæg. Større fyldning.
Alt sammen marginale forskelle. Jeg er ikke i tvivl om mit valg. Jeg vil IKKE have samlinger og brønde udenfor under nogen omstændigheder, hvis det kan undgås. Til så lille et hus opført efter nutidens krav, ville JEG TIL MIG SELV lave 5 - 600 meter, og eventuel tage en Turbocollector for at gøre det ekstra perfekt. Og ved jord der ikke var stygt stiv søvind ler som her, er slangelængden endda ret rigeligt. 1" eller 1 1/4" opdager varmepumpen ikke. Det laver du som du har temperament til.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 05-09-2014 04:17
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Huller i beton skæres meget simpelt med en diamantskæremaskine. Koster en tus pr stk + opstilling. Skal man tilstøbe med ekspanderende beton, kan man ligeså godt lave sig en udsparing. Så behøver hullet ikke være perfekt glat. Ruhed/grov er faktisk et gode. Det er kun til kædetætning det skal være pinlige fin og glat.
|
|
|
|
hybriden |
Lagt på d. 06-09-2014 20:34
|
Begynder
Antal indlæg: 32
Tilmeldt: 31/08/2014 12:04
|
Tak for jeres input, jeg tror enden på det bliver at jeg skifter nuværende indføringsrør ud med nogle større og længere for derefter at tage det op senere |
|
|