HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Beregning af str. på luft/vand varmepumpe?
JanJ
Hej, kan man selv beregne størrelsen på en luft/vand varmepumpe/er der nogen som kan give mig "formler" til brug for det?
Jeg har et naturgas forbrug på 16-1700m3/år pt, plus et par m3 brænde.

mvh
Jan
 
hamselv
Ikke sådan lige sort/hvid. Normalt tager man som du er inde på, udgangspunkt i dit nuværende forbrug, sætter dette ind i et varighedsdiagram med vejrdata fra hvor du bor. Så regner man tilbage til det gode gamle dimensionerende varmetab, og sætter sig så til at vægte lidt. Med on/off varmepumpe er ydelsen jo støt faldende, jo koldere det bliver ud, så der leger man sig lidt frem til punktet hvor varmepumpen ikke kan klare det selv længere. Det er så lidt en smagssag hvor langt nede dette skal vælges. Eksperimenterer man så med CO2 pumper (der så ikke er systemgodkendte i DK grundet for ringe generel virkningsgrad, er disse så så forunderlige, så de beholder stort set uændret ydelse om det er +5, -5 eller -15. Kun forbruget (COP'en ændrer sig). Lidt tilnærmet opfører PANASONIC inverterne sig ligeså, men der er det spørgsmålet om hvor stærkt kompressoren tillades at køre ved givne udetemperaturer.

Så man kan sagtens sætte sig og strege dem ind, men det giver kun dårlig mening. De fleste leverandører har lækre beregningsprogrammer der eftergør øvelsen. Og nogle af programmerne og virkeligheden passer også sommetider overens,
 
hamselv
Uden at have regnet, ligger du klart til en noget mindre pumpe. Jeg ville nok skele til ikke ligefrem at vælge den så lille som en beregning måske ville sige (4-5 kW), men vælge noget med en smule muskler (6-8kW nominelt). Men pas der på data'ene hvis det er invertere. De er nogengange mere bundstærke, da de tillades at gasse højere op når det er koldt.
 
JanJ

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2431&pid=18124#post_18124]hamselv skrev:[/url]

Uden at have regnet, ligger du klart til en noget mindre pumpe. Jeg ville nok skele til ikke ligefrem at vælge den så lille som en beregning måske ville sige (4-5 kW), men vælge noget med en smule muskler (6-8kW nominelt). Men pas der på data'ene hvis det er invertere. De er nogengange mere bundstærke, da de tillades at gasse højere op når det er koldt.

for dælen da, du har da svar på snart alt om varmepumper, mange tak :-)
Men når det så er sagt, så er jeg også nødt til at sige at det bliver sgu en smule indviklet for mig.
Havde håbet på at jeg "bare" kunne sætte mine forbrugsdata ind i en beregner....
Jeg havde egentlig selv regnet med en 13kw pumpe, udfra anbefalinger af venner som begge arbejder som vvs'ere, men det er måske at skyde over målet, og måske en unødig dyr/for høj investering...
mvh
JanSmile
 
hamselv
Nøhhh, der er skam intet bøvlet idet. En 13 kW er vildt for voldsom, og en typisk VVS'er/VVS Experten dimensionering. Skal lige smide den i regnearket i morgen og så give dig et indspark. I mellemtiden kan du oplyse husstørrelse, antal personer, byggeår, gulvarme eller radiatorer. By. Om i sparer vildt i dag og vil veksle billigere varme til højere komfort.
 
JanJ

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2431&pid=18126#post_18126]hamselv skrev:[/url]

Nøhhh, der er skam intet bøvlet idet. En 13 kW er vildt for voldsom, og en typisk VVS'er/VVS Experten dimensionering. Skal lige smide den i regnearket i morgen og så give dig et indspark. I mellemtiden kan du oplyse husstørrelse, antal personer, byggeår, gulvarme eller radiatorer. By. Om i sparer vildt i dag og vil veksle billigere varme til højere komfort.

Jamen for dæælen daGrin
Huset er et 1 1/2 plans fra 1984, grundmuret med vingetegltag.
Tagetage udnyttet i 2000, tilbygning på 30m2 i 2008.
isoleret efter på tidspunktet gældende krav.
Areal idag er 216 m2
Gulvvarme i ca 85 % af huset, resten er radiatorer.
Kører idag med fremløbstemp. på 35-38 grader.
Har en 48m2 grundmuret garage med gulvvarme, som dog meget sjældent bliver opvarmet, 1-2 gange om året.
Vi er 4 personer i husstanden, 4 voksne(vi har store børn)
2 badeværelser.
Synes ikke vi sparer på varmen, men er da fornuftige. Det er kun værelser og badeværelser der er adskilt med mure, ellers er det åbent imellem de forskellige rum.
Har en konstant gulvvarme temp. på ca 21-22 grader.
Bruger som sagt vores brændeovn lidt om vinteren, men kun om aftenen for lige at få lidt "hyggevarme".
Når vi får varmepumpen installeret, så vil vi nok ikke bruge brændeovnen mere.
Vi bor i Skagen.
Er spændt på hvad du kommer frem til, har en selv idè om at husets varmebehov ligger på ca 0,05kw/m2.

Mvh
JanSmile
 
Ladegaard
Hej JanJ

Jeg ville helt klart råde dig til at få en installatør med erfaring i varmepumper til at kigge på projektet, således der ikke bliver overset noget. Det er både svært og i min optik umuligt at dimensionere varmepumper uden bare konsekvent at være nødsaget til at skyde over målet, hvis man ikke har set dit hus nuværende energimæssige tilstand, og får taget ALLE klimaskærmens plusser og minusser med i betragtningen.

Som jeg læser det har du en tag-etage og tilbygning som er rimelig godt isoleret, tæt på byggeri svarende til BR2010. Derudover er der den oprindelige del af huset, som måske er lidt ringere isoleringmæssigt, og det kan nemt blive afgørende.
Jeg ville ikke tage din garage med i beregningen fordi som du selv skriver, så er den kun opvarmet 1-2 dage om året. Skulle du så en enkelt gang have brug for at opvarme den netop den koldeste vinterdag, så går det nok også hvis der skal suppleres lidt via varmepumpens el-patron. Resten af året vil varmepumpen have kræfter nok til at opvarme denne.

Tidligere forbrug ville jeg kun bruge som sekundære oplysninger af flere årsager. I dit tilfælde lyder 1800m² gas (og lidt brænde i brændeovnen til at lave lidt "overtemperatur") ikke som ret meget for 210m² fuldt opvarmet hus til 22°C med 4 personers varmtvandsforbrug.
Dernæst ville det været et gæt om din virkningsgrad på nuværende gaskedel er 75% eller 95%, og man vil skulle ind og graddagekorrigere for netop det år som forbruget er oplyst for.

Især komfortniveau har enorm indflydelse på forbrug, og hvis der komfortsænkes på værelser i perioder, eller man bare har en ubevidst energibesparende adfærd fordi naturgas er dyrt, så har det indflydelse på de data man fodrer beregningsprogrammet med og således på resultatet af beregningen. Det bliver sjældent særligt retvisende. Beregningsprogrammer er dumme, og tager de inputs vi giver dem for værende 100% sandhed.

Det er jo heller ikke sikkert man har samme adfærd når varmen bliver billigere og dermed kunne der være stor sandsynlighed for ens varmeforbrug stiger efter installation af en varmepumpe uden brug af brændeovn.

Derfor mener jeg det er rigtigst at en installatør vurderer den samlede tilstand af HELE bygningen og der bliver regnet en varmepumpe størrelse ud fra det. Så tager man udgangspunkt i noget der er adfærdsneutralt og vil selvfølgelig have med, at du specifikt ønsker 22° i huset. Har du så stadig en delvis energibesparende adfærd eller fortsat fyrer i brændeovnen vil beregningen blot vise et mere konservativt billede og du opnår en yderligere besparelse.

Dit forbrug synes jeg tegner i retning af et effektbehov i omegnen af små 7 kW ved DUT, mens dine oplysninger vedr. huset (i mit hoved og det er delvist gætterier da jeg ikke har set huset) bliver omkring de 9 kW ved DUT.

Held og lykke med projektet, og jeg er sikker på at du med den rette installatør og vejledning bliver glad for besparelsen med den fremtidige varmepumpe Grin.

Mvh. Ladegaard
 
hamselv
Indtastet i programmet vil 1800 m³ gas afbrændt i en hæderlig kedel + "et par tusind kWh anden" varme afbrændt i en nogenlundekedel kunne regnes tilbage til 5,9 kW dimensionerende varmetab, udregnet for Skagen. Nu haves kun vurderinger, men man kunne godt spekulere lidt i om det er tilstrækkelig. 5,9 kW er mindre end 30 W/m². Der skal man ind og nærchecke alt ret grundigt, inden man hopper på den. Mit gæt ville være at man nok tog nærmeste størrelse over programmets forslag, som er en 7'er. Compressen er så dejlig budstærk og behøver for 7 kW'en kun forventet 2-700 Watts hjælp ved DUT (det er så nødvendig fremløb der bestemmer dette).

Men du har et lavt forbrug i et stort hus. Der ville man nok gennemgå alt ekstra ekstra (og IKKE købe en 13 kW'er)
 
VB
Hvad står DUT for?
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Ladegaard
VB
DUT (Dimensionerende Ude Temperatur) som i DK er -12°C.
Normalt dimensioneringsgrundlag er 20°C indenfor og -12°C udenfor, en forskel på 32° mellem ude og inde.
Wink
Mvh
Ladegaard
 
hamselv
Sorry, gammel vane.

Dimensionerende udetemperatur. Iflg varighedsdataerne er gennemsnitstemperaturen for området +8,1 og dimensionerende udtemperatur er -8. Havde man brugt andre indgangsdata havde dette rykket på tallene. I Vejle f. eks havde den sagt dimensionerende udetemperatur -12,8° og gennemsnit 7,6°
 
hamselv
Derfor anvender vi gerne placeringen, da vores program så tager højde for de om end ikke så store forskelle der er. Men øerne og sådan noget som Skagen er varmere end hos os andre og der anvender programmet så at anvende de varighedskurver der er til rådighed (de ligger der for hele Europa i øvrigt).
 
JanJ
Tusind tak til alle, vender tilbage senere idag når jeg har fri.

Go dag
😊
Mvh
Jan
 
JanJ

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2431&pid=18128#post_18128]Ladegaard skrev:[/url]

Hej JanJ

Jeg ville helt klart råde dig til at få en installatør med erfaring i varmepumper til at kigge på projektet, således der ikke bliver overset noget. Det er både svært og i min optik umuligt at dimensionere varmepumper uden bare konsekvent at være nødsaget til at skyde over målet, hvis man ikke har set dit hus nuværende energimæssige tilstand, og får taget ALLE klimaskærmens plusser og minusser med i betragtningen.

Som jeg læser det har du en tag-etage og tilbygning som er rimelig godt isoleret, tæt på byggeri svarende til BR2010. Derudover er der den oprindelige del af huset, som måske er lidt ringere isoleringmæssigt, og det kan nemt blive afgørende.
Jeg ville ikke tage din garage med i beregningen fordi som du selv skriver, så er den kun opvarmet 1-2 dage om året. Skulle du så en enkelt gang have brug for at opvarme den netop den koldeste vinterdag, så går det nok også hvis der skal suppleres lidt via varmepumpens el-patron. Resten af året vil varmepumpen have kræfter nok til at opvarme denne.

Tidligere forbrug ville jeg kun bruge som sekundære oplysninger af flere årsager. I dit tilfælde lyder 1800m² gas (og lidt brænde i brændeovnen til at lave lidt "overtemperatur") ikke som ret meget for 210m² fuldt opvarmet hus til 22°C med 4 personers varmtvandsforbrug.
Dernæst ville det været et gæt om din virkningsgrad på nuværende gaskedel er 75% eller 95%, og man vil skulle ind og graddagekorrigere for netop det år som forbruget er oplyst for.

Især komfortniveau har enorm indflydelse på forbrug, og hvis der komfortsænkes på værelser i perioder, eller man bare har en ubevidst energibesparende adfærd fordi naturgas er dyrt, så har det indflydelse på de data man fodrer beregningsprogrammet med og således på resultatet af beregningen. Det bliver sjældent særligt retvisende. Beregningsprogrammer er dumme, og tager de inputs vi giver dem for værende 100% sandhed.

Det er jo heller ikke sikkert man har samme adfærd når varmen bliver billigere og dermed kunne der være stor sandsynlighed for ens varmeforbrug stiger efter installation af en varmepumpe uden brug af brændeovn.

Derfor mener jeg det er rigtigst at en installatør vurderer den samlede tilstand af HELE bygningen og der bliver regnet en varmepumpe størrelse ud fra det. Så tager man udgangspunkt i noget der er adfærdsneutralt og vil selvfølgelig have med, at du specifikt ønsker 22° i huset. Har du så stadig en delvis energibesparende adfærd eller fortsat fyrer i brændeovnen vil beregningen blot vise et mere konservativt billede og du opnår en yderligere besparelse.

Dit forbrug synes jeg tegner i retning af et effektbehov i omegnen af små 7 kW ved DUT, mens dine oplysninger vedr. huset (i mit hoved og det er delvist gætterier da jeg ikke har set huset) bliver omkring de 9 kW ved DUT.

Held og lykke med projektet, og jeg er sikker på at du med den rette installatør og vejledning bliver glad for besparelsen med den fremtidige varmepumpe Grin.

Mvh. Ladegaard

Hej Ladegaard
tak for input, rigtig godt indlæg Smile.
Ja, vores hus er rimeligt godt isoleret, udover det nævnte, så kan jeg sige at vinduerne på 1 sal er fra 2000, og nedenunder er de fra 2008, så de er "energibesparende".
gasfyret er fra 1998, en kondenserende bosch junckers, tror den har en virkningsgrad på omkring 90-95, så vidt jeg husker.
Har skam haft kontakt til et vvs firma for at få en pris/tilbud på varmepumpe, det eneste de ville vide var vores nuværende forbrug af gas, så ikke særligt seriøst kan jeg forstå.
Men vores ven "hamselv" har vist beregnet noget for mig, mere om det lidt senere.
mvh
Jan
 
JanJ

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2431&pid=18129#post_18129]hamselv skrev:[/url]

Indtastet i programmet vil 1800 m³ gas afbrændt i en hæderlig kedel + "et par tusind kWh anden" varme afbrændt i en nogenlundekedel kunne regnes tilbage til 5,9 kW dimensionerende varmetab, udregnet for Skagen. Nu haves kun vurderinger, men man kunne godt spekulere lidt i om det er tilstrækkelig. 5,9 kW er mindre end 30 W/m². Der skal man ind og nærchecke alt ret grundigt, inden man hopper på den. Mit gæt ville være at man nok tog nærmeste størrelse over programmets forslag, som er en 7'er. Compressen er så dejlig budstærk og behøver for 7 kW'en kun forventet 2-700 Watts hjælp ved DUT (det er så nødvendig fremløb der bestemmer dette).

Men du har et lavt forbrug i et stort hus. Der ville man nok gennemgå alt ekstra ekstra (og IKKE købe en 13 kW'er)

Hej Smile
Mange tak for beregningen, hvis det da kan gøre det...?
Selv en 7 kw synes jeg lyder af lidt/lille, men stoler selvfølgelig på det programmet har spyttet ud med mine oplysninger indtastet.
Ja, vi har et lavt forbrug, det kan jeg godt se, men vi har lagt i det område i flere år.
Næsten alle gulvene er også udskiftet, og isoleret med 300mm flamingoplader.
Hulmuren på tilbygningen er isoleret med 190mm batts.
Taget på tilbygningen er isoleret med 300mm a-batts.
Det sammenholdt med at der er vinduer og døre i overetage fra 2000, og underetage fra 2008, gør vel at vi har et forholdsvis lavt forbrug....
Kan ligesom fornemme at du nok hælder mest til at jeg skal vælge Compressen, ikke sandt? -hvad mener du med at den er budstærk??
Jeg er selv håndværker og har lavet alt ombygning/tilbygning selv, så jeg vil også selv installere varmepumpen, eller det jeg må i henhold til lovgivningen.
Har mulighed for at handle varmepumpen igennem mit job, så der ligger da en besparelse der et sted.
Hvad vil der ske ved at jeg vælger en pumpe der er en lille tand for stor i forhold til det du beregnede, enten en 7 eller 9 kw,vil den være dyrere i drift/vedligehold? Ved godt den er lidt dyrere i anskaffelse.
Lige et sidste sp.mål herfra idag så, har du erfaring med at placere udedelen i en slags niche?Det er fordi jeg kunne godt tænke mig at placere den i facaden på dette udskud, altså hvis man forestiller sig at jeg skubber facaden ind, således at udedelen bliver næsten flush med nuværende facade, og at der bliver den foreskrevne luft bagved/ved siderne/ og i toppen.Med den plads som ex Danfoss kræver til deres DHP-AQ, så vil det beyde at der vil stå ca 20 cm tilbage af facaden i begge ender, hvis du forstår...?
[img]https://goo.gl/photos/fa8QtMF7rJMX7BLYA[/img]
Der er så bare lige det lille men, at Compressen vist nok kræver mere luft omkring sig end DHP-AQ gør.....
a32;[img]http://www.bosch-climate.dk/files/Compress_6000_AW_DK.pdf[/img]
 
JanJ
Der er vist gået lidt ged i de billeder og links jeg har lagt op, prøver igen imorgenWink
 
hamselv
Du skal som udgangspunkt have masser af plads rundt om udedelen. Den skal bruge sindssygt meget luft. Læs vejledning (kan downloades på Bosch's hjemmeside. Jeg ser ingen grund til at overdimensionere særlig meget, men forbeholder mig dog retten til selv at ville gennemgå huset, inden jeg lægger hovedet på blokken i dimensioneringsmæssig henseende. Du bør/skal have din opstart udført af en Bosch Climate partner for at sikre dig den gode garanti. Dimensionerer du større end anbefalingen, ville jeg nok vælge deres buffer-løsning for at mindske pjatkørsel. Personlig er jeg lidt mere fan af den gamle AWO, men jeg har selvfølgelig også lyd og især servicevenlighed som nogle af kæphestene, og der var AWOén suværæn. Men indrømmet, den ny Compress fremviser nogle sjældent flotte tal. Når jeg tale "bundstærk" mener jeg evnen til at lave varme ved lave udetemperaturer.

Beregningen jeg lavede på baggrund af de tal du gav. sagde 5,9 kW ved DUT og programmet valgte en 7'er. Er det lidt ringere end jeg forudsætter når jeg sidder og gætter, kunne man forsigtigt overveje en 9'er, men så har jeg svært ved at se andet end problemer ved at gå højere. Vær i øvrigt opmærksom på du skal bruge et særligt motorværn hvis du ryger i 3x400V Compress'er. Det koster en pæn slat oveni. Så kan du holde dig til 1x230V modellerne er det rarest. Husker ikke lige hvor det skiller.

Er ikke så velbevandret i den nye Compress og kan kun anbefale du finder dig en god leverandør der er med på noget GDS og så bistår dig med dimensionering og opstart. Laver du alt selv er der en masse ting du skal anskaffe dig. Et lille vandbehandlingsanlæg f.eks. Det skal man lige huske med hovedparten af nye varmepumpen. Specielt dem med tyske skilte på De har sandet at kedelsten er dræbende for VP'er på sigt.

Og GDS kan sagtens bringes til at du fantastisk i første forsøg. KIS og undertegnede hygger os stadig lidt over erindringen om kvajekagen, da nullen ikke var med fremme og gulvvarmen hvor alle telestaterne hang, på en i øvrigt sjældent veludført GDS installation. Den var rigtig flot lavet, med alle samlinger loddet på "gammeldaws" facon. Altså sådan noget ingen laver mere. For hunde da vi kløede os i håret da facefølgerelæet først meldt ok, for så at melde både over- og underspænding. Den rodede vi lidt efter, indtil vi overvandt trætheden og fornuften trådte til.

Håber du får syet et supergodt anlæg sammen, og bliver ligeså tilfredse som vi andre. Min gamle Greenline har nu kørt i vistnok 5,5 år og kun fået 4 liter brine og strammet den møtrik hvor det rendte ud. Ellers har den overlevet tordenvejr, to gange udefrakommende strømudfald, hvor vi havde tab af en fase først. Intet er udskiftet eller har svigtet. Men er skrevet op til en ny trevejsventil, når jeg engang gider.
 
JanJ
@hamselv, Takker for infoSmile
Rart med gode tip fra en fagmand, DET duer.
Jeg vil tage alle dine gode råd og tip med mig, vælge og rage i dem som jeg nu synesGrin
Jeg har faktisk selv lavet al rørføring her i huset, centralvarme, og lidt af forbrugsrørene også..Grin, så jeg ved godt hvad det drejer sig om.
Er sikker på det nok skal blive godt, skal bare have skudt startskuddet, så jeg kan komme igang, helst så det er færdigt til 1-8, for der stiger prisen på frakobling af naturgas, gasselskaberne er nogle ågerkarleAngry
Skulle du komme forbi skagen en dags tid, så gir jeg gerne en kop kaffe eller et krus øl som tak for hjælpen Wink
Mvh
Jan
 
Ladegaard
Husk nu, at uanset hvad diverse beregningsprogrammer og deres klimadata siger, så er DUT for varmeanlæg i Danmark -12° ude og +20°C inde. Det er ved DUT at varmeafgivere og varmegiver SKAL kunne opvarme huset.
Det er installatørens ansvar at dimensionere efter dette.
I og med dit hus er med gulvvarme bliver det næppe et problem rent temperaturmæssigt, men ved -12°C udetemperatur har en luft/vand varmepumpe en mindre afgiven effekt, end ved -8, og derfor kan man skulle en størrelse op.
Vil blot henlede opmærksomheden på at man rent beregningsmæssigt skal tage det med.

Derudover er nogle installatører og deres beregningsprogrammer meget optimistiske når det kommer til husets selvopvarmning. Har set eksempler på op til 6° selvopvarmning (gratisvarme), og det giver et fantastisk lille energiforbrug, men kommer næppe til at afspejle virkeligheden.

Mvh
Ladegaard
 
hamselv
Nu er det sådan at specielt når man regner tilbage fra eksisterende forbrug er det fortryllende god ide at anvende temperaturkurver for området, da gasfyret i sagens natur også har mindre forbrug i Skagen, end hvis vi var i Herning. Vi er jo ikke helt idioter.

Egenopvarmningen er man i nogen grad selv herre over i vores program. Og ja det er lettere sindssygt hvis man bare tager 6° for gode varer og samtidig sætter LED pærer i. Derfor dobbelt beregner vi oftest og bruger dimensionerende varmetab og smider BE beregningerne ud.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,033,447 Unikke besøg
XHTML CSS