For et stykke tid siden købte jeg et måleapparat til at måle om der er radioaktiv radon gas i mit hus.
Jeg har checket de fleste rum i underetagen og her ligger de målte værdier på mellem 70 og 90 bq.
I mit bryggers hvor jordvarmeanlægget står kunne jeg dog måle værdier på 243 bq. Måleapparatet var her placeret over det sted hvor jordvarmeslangerne kommer ind i huset, hvilket sandsynliggør at jeg har en del radon gas der trænger ind i mit hus langs med jordvarmeslangerne som i mit hus er indført uden indføringsrør.
Selvom man har indføringsrør til jordvarmeslangerne tror jeg det er en god ide at få checket om der kommer radon gas ind mellem jordvarmeslangerne og indføringsrørene.
Radon er en naturlig forekommende radioaktiv gas der findes i undergrunden i store dele af landet. Radon gassen trænger op gennem jorden og kan trænge ind i huse gennem revner m.m.
Radon i husene kan forårsage lungekræft og er radon er årsagen til over 300 dødsfald om året, derfor er det noget man bør tage alvorligt.
Grændseværdierne i Danmark gælder at der for nye huse max må være 100bq og ældre huse max 200 bq.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 grader varmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
|