Jeg er interesseret i at lære noget mere omkring genvindingsanlæg og ventilation, specielt omkring opsætning, indregulering, hvilke mærker man skal holde sig fra, osv.
Baggrunden er at jeg er ved at forberede en større renovering af min førstesal og etageadskillelse, og det vil jo være oplagt at tænke den slags installationer ind, når nu jeg skal splitte det hele ad alligevel.
Jeg har planer om at gøre det selv, men jeg er i tvivl om hvorvidt man "bare" kan trække rørene til anlægget, eller om der er nogen ting man skal være opmærksom på i den forbindelse (f.eks. hvor mange "buk" der må være på rørstrengen)?
Er der ligeledes en "rigtig" måde at gøre tingene på, når jeg vil have anlægget til at dække 1.sal og stueetagen, må man lave forgreninger osv.
Er der eventuelt noget læsestof som kan anbefales?
Jeg er interesseret i at lære noget mere omkring genvindingsanlæg og ventilation, specielt omkring opsætning, indregulering, hvilke mærker man skal holde sig fra, osv.
Baggrunden er at jeg er ved at forberede en større renovering af min førstesal og etageadskillelse, og det vil jo være oplagt at tænke den slags installationer ind, når nu jeg skal splitte det hele ad alligevel.
Jeg har planer om at gøre det selv, men jeg er i tvivl om hvorvidt man "bare" kan trække rørene til anlægget, eller om der er nogen ting man skal være opmærksom på i den forbindelse (f.eks. hvor mange "buk" der må være på rørstrengen)?
Er der ligeledes en "rigtig" måde at gøre tingene på, når jeg vil have anlægget til at dække 1.sal og stueetagen, må man lave forgreninger osv.
Er der eventuelt noget læsestof som kan anbefales?
Her bare en enkelt bemærkning:
Nu ved jeg ikke hvorledes du ellers fyrer op.
Jeg har selv en Genvex til ventilation i stuehust.
Satte det op i forbindelse med en renovering i 1992, undskiftede maskinen her i 2014.
Fik samtidig indlagt jordvarme.
Jeg fik bimåler både på jordvarme og Genvex.
Tænkte at det var smart at Genvex opvarmede noget af stuehuset.
Men endte med denne konklusion.
Strømforbruget på ventilationen når den også lavede varme, var alt for højt, og stod ikke mål med den varme jeg fik ud af det.
Det var billigere at bruge Genvex til ventilation og udsugning og ikke til opvarmning ca 1kWh i døgnet.
Årsagen er jo egentlig klar nok, Genvex kan hente energien fra udsugnings luften, men det er jo ikke megen energi i denne, så det meste af opvarmningen er nok sket elektrisk.
Det var energimæssigt langt billigere at benytte jordvarmen til opvarmning og Genvex til ventilation.
Jeg vil anbefale at du får anlægget dimensioneret af ventilations firme, og vejledning i rørføring og udtræks hætter mm. og så selv laver monteringen.
På den måde, får du lavet et fornuftigt anlæg, og får hjælp af nogle med megen erfaring.
Vores indeklima blev meget bedre med den regelmæssige udsugning!
Du kunne jo starte med den lille blå om ventilation, eller B. Howald Petersen´s undervisnings notat: Komfortventilation fra DTU Byg
Hvis du vil vide hvorfor man ventilere eller konsekvensen af (manglende) ventilation kan du også tage et kik på rapporten: Behovstyret ventilation til enfamiliehuse - DTU Byg
Der findes også mange eksamensopgaver, undersøgelse, rapporter og kompendier fra ingeniør, maskinmester og lign. uddannelses institutioner.
Google er din ven
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på: Strammelse.stokerlog.dk
Skal det bare gå stærk uden at være særlig videnskablig kan disse hurtige tommelfingerregler fra Lindab anvendes. Det er nok sådan mange "håndværkere" gør:
Lindab villaventilation.pdf
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på: Strammelse.stokerlog.dk
Tommelfingermetoden er vist det vi ser fra en række lavpris aktører.
Det er så noget givende at have medvirket ved indregulering på tonsvis af store som små anlæg. Det betaler sig at kunne forstå luftens opførsel er forskellig om den trækkes eller skubbes gennem et kanalsystem. Den dimensionering metodik man der lægger for sagen kan kaldes balancering. Oftest ret svært praktisk at kunne udføres sand balancering, men viden og erfaring som indreguleringstekniker giver en en god fornemmelse for udformning, således du kan undgå støjende ventiler der er knebet for hårdt for at drøvle luften. Temmelig vigtigt og totalt undladt er placering af lyddæmpere for at undgå lydoverhør mellem rum. Ret beskæmmende er det, at en stor og meget proffesionel aktør som Lindab peger på gavlmonterede riste. Det er en af dem man bør undgå hvis man kan. Anlæggene bliver grufuldt vindfølsomme af sådanne. Det ved alle der seriøst har målt på VENT anlæg.
Der findes en række seriøse lærebøger udi ventilation. De første jeg så var Ventilations Ståbien og de tre små Glent bøger. Sidenhen kogte man disse sammen i Den Røde Danvak Bog. Der så i dag fylder to hele bind. Disse går så ret langt ud i teori og langhårede beregning. Men fede bøger. Lovteksten i kommerciel ventilation hedder DS 447, DS 452 og DS 428, dog med de undtagelser at en række brandkrav af uransalige årsager ike gælder i enfamilieshuse, uanet at de faktisk er endnu mere påkrævede i dag.
Billigste du kan gøre er at købe en "pakke" på internettet. Ulempen er der anvendes flexlyddæmpere (skidt produkt, set med "rigtige" ventilations-øjne, pga ringe dæmpning, generering af egenstøj, for højt tryktab, ringe mekanisk stabilitet, manglende brandmæssig integritet). Billigste ventiler anvendes. Sælger har sjældent er ordentlig og praktisk tilgangsvinkel og rådgivning kan derfor være sølle.
Tages råd vil også være mit råd, om end du kommer til at betale lidt ekstra for tingene. Rådgivning koster et eller andet.
Jeg har selv monteret hele mit ventilationsanlæg med varmegenvinding, det har kørt upåklageligt siden jeg monterede det i 1986. Jeg fik anlægget dementioneret og beregnet af et ventilationsfirma som jo også leverede anlægget, jeg monterede det så bare selv.
Et ventilationsanlæg med varmegenvinding er noget der normalt holder i mange mange år og det er svært at ændre på hvis det bliver fejl dementioneret eller fejl monteret, derfor vil mit råd også være at du finder et seriøst ventilationsfirma som du får til at beregne tinge korrekt og så derefter selv montere sagerne.
Iøvrigt er det sjovt at tænke på at mit anlæg, som har kørt ca 15 timer hver dag siden 1985, så har kørt ca 160000 timer. Det er egentlig ganske godt gået...
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Godt gået Woebbe. Meeeen, der er så sket en hel del på de 31 år. I dag er der max krav til tilladeligt elforbrug. Dette gør det så lidt svært mht afkast og indtag. I særdeleshed skal man være varsom med rist i facader. Alle kanaler og anemostater skal ligeledes helst være et nummer større i dag, ellers går det galt med elforbruget. De større lysninger giver oveni større fare for lydoverhør, så der er man også nødt til at koncentrere sig lidt. Da tryktab og derfor også indreguleringstryk, skal være meget små er det langt sværere end i gamle anlæg at få luften fordelt som ønsket. Kravene til genvinding er endvidere skærpet kraftigt. Isoleringskrav ligeså. I dag skal du som absolut minimum have 100mm på, hvor du dengang kunne "nøjes" med 50 mm. osv osv. Altså lidt mere bøvlet alt sammen.
Du kører ikke med anlægget konstant? Det giver en latent mulighed for skimmelvækst i kanaler. Vi har oplevet nogle virkeligt forfærdentlige tilfælde. Anbefalingen plejer klart at være drift 24/7. Som minimum anvender man så bare ekstra lav fart når der ingen er hjemme.
Tak hamselv,
Ja du har ret i at der jo er sket meget på alle de år og mit gl vewex anlæg er helt sikkert ikke helt tidssvarende mere, bla er strømforbruget helt sikkert for højt, men dog ikke så højt at det kan svare sig at udskifte sagerne så længe de kører og fungere.
Vedr isolering så er det rigtigt at kravet kun var 50 mm, hvilket jeg ikke syntes harmonerede med at jeg dengang var i gang med at bygge et lavenergihus så jeg har nogle få steder 100 mm isolering omkring rørene, mens jeg på de rør der ligger på loftet har ca 400 mm isolering oven på rørene.
De ca 15 timers samlet drift i døgnet er programmeret sådan så at der aldrig er mere end 1,5 timers stop for ventilationen og det er netop for at undgå kondens i rørene og dermed skimmelsvamp.
Indsugningsluften filtreret jeg gennem 4 forskellige filtre hvoraf det sidste er et hepafilter, og ja det er nok lidt vanvittigt og klart overkill men selv efter alle disse år så er der intet som helst støv i mine indblæsningskanalet, man kan slikke indersiden af indblæsningskanalerne uden at få noget på tungen.
Men klart skulle jeg lave det i dag var der da ting så som elforbrug, m.m. Jeg ville vægte mere også selv om jeg jo har solceller som i dag dækker næsten alt mit elforbrug incl jordvarmeanlægget.
Jeg undre mig dog over at man i dag ikke forlanger at radonniveauet i huse med ventilationsanlæg undersøges, anlæggene bliver jo oftest dementioneret til at lave et lille undertryk hvilket kan øge koncentrationen af radon også selv om der er det korrekte luftskifte.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Ja den har vi vist været igennem (filtrene). Hepa giver kun mening på en operationsstue og stuer hvor folk med ødelagt imumforsvar ligger og venter på ny knoglemarv. Til almindelig brug er et forfilter og et finfilter perfekt til at sikre selv allergikere med spore allergi.
At begynde med absolutfiltrering og "kun" en 1/2 luftskifte giver ingen mening når der tillades at mennesker er i lokalet (mennesket vil ved sin blotte tilstedeværelse give et partikelniveau der totalt ødelægger de gode intentioner. Men filterleverandørerne er sikkert flade.
Kørte selv med F45 ind i 15 år og de kanaler var totalt rene. Udsugningen så gange anderledes ud. Skægt nok var emhættens sug faktisk ret fint (pga stålfiltret i denne, der er så ringe at det ikke engang er klassificeret). Men suget fra lokummet var vildt tilsmudset af husstøv. I dag haves F85 på friskluft og det passer fint og sørger for at pollen ikke kommer ind via ventilationen.
Overtryk i huse er jeg ikke begejstret for, da der ikke kræves meget svigt i klimaskærmen, førend du kigger på problemer med at varm luft trykkes ud gennem isoleringen.
Håndhæv i stedet tilstædeværelsen af radonspærre i gulv. Og vil man kontrollere, så kontroller overholdelse af DS447 og DS 428 (og BR med for den sags skyld). Ikke EET hus fra de store typehusfirmaer ville blive godkendt.
Til OR fiksede vi et køkkenanlæg med 28 år på bagen. Indblæsning var superren og fin (F85). Suget havde en fin belægning, der lod sig børste ud (markedets dengang bedste emhætter, med cyklonfiltrering). Værste kanaler var faktisk rumsuget fra køkkenet.
Ja det er rigtigt at vi har snakket filtre før, he he, jeg må også indrømme at jeg nok ikke køber nye hepafilter filtre når jeg løber tør, jeg tror jeg har 4 stk tilbage som jeg fik gratis fra en bekendt som var et sted hvor de skiftede leverandør.
Jeg kan nok klarer mig f95.
Og det med overtryk og defekt klimaskærm er en problemstilling jeg tror nemt opstår hvis useriøse og uvidende firmaer fejldimensionere et gør selv anlæg som folk så selv sætter op.
Iøvrigt erindre jeg hvordan mit eget hus var nærmest hermetisk tæt de første ca10 år, det var umuligt at smække med yderdørene pga husets tæthed, så tæt er det ikke mere og jeg tror det går sådan med de fleste at de nye huse der bygges i dag, med tiden bliver de utætte og derfor vil der nok hverken være under eller overtryk.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Det er jo nogle gode brugbare indlæg som I er kommet med, specielt den med at føre luftindtaget op til taget i stedet for ud gennem væggen så det ikke bliver så følsomt overfor blæsevejr er da helt sikkert en ting jeg vil skrive mig bag øret. Lyddæmperne havde jeg allerede selv regnet ud, der er ikke gjort det store ud af den slags i de pakker jeg har kigget på, men de skal vel også spare et sted for at kunne sælge det så billigt som muligt.
Tage / Hamselv: Hvis der alligevel ikke er en god forretning i at bruge genvindingsdelen, kunne det så være en ide at købe et anlæg som kun kører ventilation? Kunne forestille mig de er en anelse billigere?
Jeg vil helt sikkert lige kigge lidt nærmere på litteraturen, og så forhøre mig hos min VVS'er, han skal alligevel snart modificere varmepumpen en anelse. Når jeg så selv har forsket lidt i emnet så kan jeg også stille nogle lidt mere kvalificerede spørgsmål. Så må vi også se om det er ham som skal levere eller jeg skal høre den lokale vvs-pusher...
Jeg takker mange gange for den gode rådgivning Fantastisk at I gider bruge jeres tid på at hjælpe os andre.
Alt andet lige, laver du "kun" et ventilationsanlæg - altså et luftskiftanlæg med varmegenvinding. Lad være med at blande luftluft VP ind i det.
Maskinen kunne være Genvex meget fine Energy I eller II, der udmærker sig ved en meget stor ALU veksler og finfiltre som standard (kun i etteren). En del andre anlæg på markedet har plastikvekslere og/eller indmad af flamingo, hvilket ikke ligefrem har nogen god brandmæssigt integritet. Et par enkelte aktører bruger roterende genvindere, der kan fremvise en flot virkningsgrad, men er en smule fugtoverførende og kan have lidt tendens til lugtoverføring. Absolut ikke mit valg.
Er du rodet ud i noget bøvlet med flere etage findes ret gode bagkant indblæsningsarmaturer fra Halton.
Faktisk installerer vi en gl model Energy II (standard med finfiltre) i næste uge. Loft til kip i stue og får derfor Bagkant indblæsning der. Maskinen indenfor klimaskærmen. Øland ITI og ITA sortlakerede lyddæmpede taghætter. Altså sådan et anlæg jeg gerne selv ville have.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.