Efter at have haft solceller + jordvarme kørende i et års tid, kan jeg godt se genvinsten ved at investere i solceller har lange udsigter af 30år + ...
Jeg overvejer nu at lave et setup af en ekstra el vandvarmer af 2-300l , et timerur eller den der solar iboost+ og koble det på forinden den rigtige vandvarmer..
Spørgsmålet er nu - er der en konsekvens af at den ekstra beholder i lange perioder måske kun indenholder 30 grader varmt vand?
Hele vinteren måske kun 10 grader?
Skal den varmes op til 55-60 stykker en gang om ugen eller?
Sjovt, har lige siddet og regnet på det samme, og konkluderet at med mindre man laver et stort "termisk batteri" (altså vandbeholder på 500-1000l ca. 30kWh) til husets varmeforbrug så flytter det ikke på el-egetforbruget. Og selv da kun med begrænset effekt i visse måneder, og under forudsætning om speciel ideel styring.
Ergo er solceller helt dødt for danskerne indtil de eller elektriske batterier bliver billigere (14kWh powerwall fra Tesla koster 53.000kr).
* Ja din beholder skal en gang imellem op i temperatur for at modvirke legionella hvis der er tale om brugsvand. Hvis vandet er koldt er det ikke et problem i den periode.
* Anlæg af en brugsvands beholder som er meget større end det daglige forbrug giver forsvindende tilbagebetaling, idet den taber mere varme og ikke bliver kapacitets-udnyttet. Derfor skal det også være en beholder til gulvvarmen, som så skal nedblandes til rette fremløb osv. Ret meget bøvl. for at udnytte solceller i visse måneder.
Spændende , hvordan har du regnet det / hvad mangler jeg af faktorer i dette regnestykke ? :
200l beholder med 1kwh patron
1kwh x 7 timer x 180 dage = 1260kwh
1260kwh x 2kr = 2520kr
Sådan overordenet set, må det være sparet, da sidste vandvarmer ikke skal bruge de kwh?
1: dT til brugsvand ud af vandhanen er ca. 40K (1,16 kWh/m3/K) så er du omkring 50C.
40K * 1,16 * 0,2 = 9,28kWh dvs. dine 7kWh er ca. 150l varmtvand per dag.
150l. varmt vand/dag er faktisk et anseeligt forbrug, med mindre i er en børnefamilie.
BRuger I mindre så løber beholderen fuld, og energinormen er jo 1000kWh årligt ialt per bolig til brugsvand.
I øvrigt udfældes kalk over ca. 55C lokalt på varmelegemet, og tappe-haner skal/bør skoldningssikres ved høje temperature, med mindre der nedblandes ved beholderen.
2: Dine forudsætninger ang. 180dage er nok også optimistiske, men afhænger af anlægsstørrelsen.
3: Dit anlæg er anlagt, så hos dig handler det om at hæve egentforbruget.
Jeg regnede på om det kunne betale sig at anlægge solceller overhovedet med 10 års som tilbagebetalingstid.
4: Besparelsen du realiserer er kun1,80kr/kWh for forbrug over 4.000kWh/år, grundet elopvarmet boligform.
Idet du er på time-netto ordning, skal der fra besparelsen trækkes salgsværdi af el ca. 0,25 kr/kWh, samt den nye nettarrif på ca. 38 øre/kWh hvis el'en ikke forbruges direkte på samme fase imens den produceres. Selvom det er inden for samme time kan der stadig pådrages nettarif. Dvs. worstcase er besparelsen kun 1,17 kr/kWh egetforbrug.
Du er muligvis en pulje med højere garanti-pris (80 ør/kWh?) - i givet fald er besparelsen endnu mindre.
Jeg konkluderede at vi kunne opnå ca. 50% egetforbrug indenfor samme netto-time på årsbasis og da ryger vi ud over 10års tilbagebetaling selv med det billigste 6kW-anlæg, endda uden nettarif-straffen og finansielle renter, men omvendt også med samme elpris som forudsætning.
Anlægget var på 1000l til både brugsvand og bolig-opvarmning, og kun med VP til opvarming, da denne antoges anlagt.
Tak for alle synspunkterne - det er meget brugbart
Helt enig i det med investering nye solceller - kan overhovedet ikke svare sig pt. og ville ikke anbefale det til nogen..
Jeg skal væk fra time-netto ordningen da den pludselig resulterede i 1800kr/år i abonnement ekstra... Derfor denne ide om at bruge strømmen på den ene fase inden den forsvinder ud af huset..
Men kan godt se det. Giver 1,90kr som udgangspunkt. Får ca -0,60kr for alt over 4000kwh og sælger strøm til 0,60kr.
Så det er vel reelt kun 70øre at vinde per kwh......
Du er rendte nd i det skidt, at dit forbrug og din produktion står vinkelret på hinanden.
Et par af de ting du kan gøre er, at når solen skinner og du har overskud af strøm, s øger du kravet til temperatur i din VV beholder og lader din varmepumpe kører, eller du lader din elpatron tage fat. Her er der nok brug for lidt styring, men det må kunne klares. På den måde udnytter du dit eksisterende anlæg bedre og mindsker udgiften.
Det næste sted du kan gøre lidt er ved at få Georg Geraløs til at lave en styring til fryser og køleskab, så temperaturen sænkes yderligere når der er overskud af strøm. Især fryseren kan tage noget fra ved at sætte den på superfrys (-24ºC), og så vil den holde sig længere inden den atter skal tage en tørn. Køleskabet skal nok ikke længere ned end +3ºC, men det kan give lidt.
De nye regler om solceller er helt fine, for den gamle ordning var en gavebod til nogle på andres bekostning. Det tossede er, at man skal have de tåbelige solceller op for at holde sig indenfor energirammen. Det er spild af både borgernes og samfundets penge.
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
En moderne fryser, køleskab, vaskemaskine og så videre trækker ikke meget strøm, så at tvinge det i gang flytter ikke meget... Heldigvis er disse dele jo også kommet i A+++ katagori, belysning bliver til LED, pumper bruger ned til få watt, standbystrøm forsvinder og sådan kunne man blive ved.
Så det er "svært" at udnytte strømmen fornuftigt ud over at sende den retur på nettet.
Med fryseren, tror jeg at han vil lave en større hysteri
så fryser den længere ned når der er billig strøm, så holder den pause,og så stiger temp, når der ikke er billig strøm, men temp kommer ikke over det ønskede
Nok hysterese. Men den øvelse skal man nu ikke køre ukritisk efter. Fryseren bliver som varmepumper ringere og ringere jo længere den skal ned. Og som Coralreef skriver er det meget lidt der er gemt der.
Vil du noget effektivt uden at fylde huset med buffertanke, finder du noget der som paraffin smelter ved et halvhundrede grader. Så kan du gemme meget mere energi på samme plads. Ideen er brugt i biler. Problemet er at salte er korrossive, paraffinen er brændbar, så lavpraktisk er det ikke så nemt. Men tænk den tanke, at du feks. smeltede et halv tons af et eller andet i en højisoleret tank, og så efterfølgende kunne hente brugbar varme derfra som svarende til varme indholdet af indtil flere tons vand, og skidtet skal kun fylde som et kosteskab. Så find noget ikke brandbart, ikke korrossivt der smelter ved 50°. Så har vi det ultimative varmebatteri til solfangerfolket.
I Tyskland kører de med is opvarmning
der benytter de en stor klump beton med vand ,bruger en varmepumpe, den køler vandet til det fryser,,delvist, og solfangerne opvarmer vandet/isen igen
sådan en klump kan graves ned inde under en garage ,og kræver i Tyskland ingen tilladelse,da der kun er vand og beton
det er faseskiftet de udnytter, men igen de har andre tilskud ,og love
fyrings olie til 5,5 kr pr L, så spillereglerne er nogen andre end dem vi spiller efter
Bruges også i DK i en variant de kalder "Energibrønden". Formentlig godt 30 år siden opfinderen fandt på den. Det gik ikke og for nogle år siden overlod han ideen til anden part. Der er forsøgt lavet noglenyinstallationer, men der er ikke rigtig kommet nogle eventyrlige måleresultater derfra. En variant kunne være Ispinnen, der i DK har haft det svært med ringe driftøkonomi, konkurser mm. Ideen med tilstandsændring er formidabel, men i sagens natur mest snedig, hvis det er noget du kan bruge til akkumulering aktivt, i stedet for at skulle hente ved at lade en VP ligge og køre med negative fordampningstemperaturer. Fordelen derved er jo til at aflæse direkte for os med jordvarme. Når collectortemperaturen er højere, stiger ydelsen dramatisk men forbruget er det samme, altså større COP.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.