HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Stenfri jord til jordslanger
bes1109
Hej

Jeg er i gang med at nedgrave 2x200 m jordslanger og er i tvivl om hvad jeg skal tildække dem med. Jeg mener at der anbefales stenfri jord af fabrikanterne men hvor får man stenfri jord. Harpet jord er kun fri for sten og rødder over 20 mm så det er jo ikke ligefrem stenfrit. Grus eller sand ville være lettere men jeg har læst at det giver dårligere varmeovergang. De beskrivelser af nedgravning jeg har læst her i forrummet synes ikke at bruge andet end den jord der gravet op uden hensyn til det stenfri. Er der nogen der kan hjælpe.

Mvh BS

PeterKunz
Vi begyndte med at gå med en skovl langs det opgravede og skubbe muld ned, inden vi lagde slangen i.

Men vores graver (Joni) fandt ud af, at han med et hjørne af skovlen på gravemaskinen kunne liste muld fra kanten ned på slangerne. Det gik meget hurtigere.

Derefter gik vi gennem graven og tjekkede for skarpe sten.

Jeg tror små sten skubber sig rundt om slangen. Men der kan være store flintesten med meget skarpe sider, der helst ikke skal ligge og trykke på slangen.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 27

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.