Jeg er ved at bygge et træhus i to etager på 288 m2, hvor jeg har lagt varmeslanger i de nederste 173 m2. Jeg laver elvarme på 1. sal, desuden laver jeg genvex. Min tanke har hele tiden været at jeg skulle have et jordvarmeanlæg, og har da også fået et tilbud fra Reftec. Er der nogen der har erfaring med dette firma ? Grunden er 3100 m2, men jorden er næsten rent sand, jeg kunne åbne en grusgrav. Jeg er blevet oplyst at varmeoptagelsen er meget dårlig i sand, da vandet løber igennem. Så har jeg tænkt på at få et luft til vand anlæg. Men det er nu jeg skal bruge noget feed back fra nogle kloge hoveder på denne hjemmeside, på forhånd tak.
Jamen selvfølgelig skal du købe et jordvarmeanlæg, du skal bar lægge 25% længere slange så er der kompenseret for sandet, Reftec varmepumper sælges ikke i større antal i Danmark
Varmepumpen bruger R410 A til kølemiddel, dette kølemiddel anvendes normalt til luft/luft pumper, man kan ikke lave så høje temp. på vand med 410 A, til gengæld er det yderst effektivt ved lave temp, så ved din gulvarme ville det være godt, men til dit varme vand ville det ikke kunne lave så høje temperaturer uden tilskudseffekt.
For øvrigt anbefales det jo altid at anvende et produkt som er på DTI positivliste.
Hej Kla, tak for dit svar. Reftec har oplyst at de har en COP:
Anlæggets COP ved 35° C fremløb og jordtemp 4° C 5,7
Anlæggets COP ved 50° C fremløb og jordtemp 4° C 3,7
Kan det være rigtigt, og hvis det ikke skal være Reftec, hvilket system ville du så anbefale ?
dette system koster kr. 82.000 excl. moms for systemet excl. montage og nedgravning, jeg hare et detaljeret tilbud.
Hvad nu hvis jeg ikke kan få en tilladelse til jordvarme, skal det så være luft til vand eller olie ?
Selvom du lægger slangerne i sandet jord, er det til enhver bedre med jordvarme en med luft/vand. Og er det sandet er gravningen meget nem og/eller billig. Nedpløjning er måske et temmelig godt alternativ. R410 varmepumper til højtemperatur???? Det lyder ikke ubetinget smart. Iøvrigt lyder det rimelig dyrt! Se på TI's liste og spørg et par stykker der. Prøv om du må få lov til at se kørende anlæg. Specielt støjmæssigt er der nogle der skiller sig aldeles positivt ud, med et særdeles lavt støjniveau. Og designet synes jeg også er en anelse vigtigt. Og det med sandet - brug lidt mere slange. Få det pløjet ned. Så går prisen lige op. Brug IPA til frosikring. Så ødelægger du ikke grunden, hvis nogen graver noget over.
Men hvad ville du vælge hvis hvis det ikke skulle være reftec, og syntes du at prisen er ok ?
Komponentlev.:
1 stk. Heliotherm HP 07E- WEB varmepumpenhed ( direkt system )
1 stk. WEB control styring
2 stk. flexslanger 1 ¼ “
7 stk. jordkollektorer a. 70 m
1 stk indspøjtningssystem for do`
1 stk. 500 L Reflex buffertank med hvid kappeisolering
1 stk. brugsvandsystem bestående af veksler, pumpe, flowkontakt, og kuglehaner.
2 stk. trevejsventil 1 ” 230 V
1 stk. cirkulationspumpe
1 stk. kølemiddelfyldning R410a
Pris for ovenstående incl. tilslutning af kollektorer
til varmepumpe opstart og indregulering kr. 82.230,00 excl. moms
Du får ikke lov til at lave et direkte system i danmark, der er smørremiddel i kølemidlerne og det forurener ved udslip.
om tilbuddet er gordt ??? COP ??? måler man ved 0 -50 eller 0-45 i henhold til europanorm jeg er altid utryk når der opgives andre tal end de eu- godkendte normtal
IVT´s varmepumper har en COP på 5,1 ved 0-35 så den ville nok være omkring 6,2 ved 4- 35. gennemsnitstemperaturen i jorden i fyringssæsonen er ca +2 til - 3 så om tilbuddet er godt ???
prisen ligger i samme leje for IVT 7 kW varmepumpe, her får du kendt teknologi og mange års erfaring.
Jeg vil gerne takke de personer der har givet feed back på mine spørgsmål, en tak skal lyde til KLA og HVAC, det har været suverent at læse jeres indløg.
Som førstegangskøber er der mange uafklarede spørgsmål, så er det rart at kunne trække på jeres erfaring, mange tak.
Jeg har erfaret at der skulle køre et et direkte system fra Reftec ved Ejer/Skanderborg.
Reftec oplyser at man opnår en højere COP værdi. Reftec har indsendt en ansøgning til Skanderborg kommune, så må jeg så vente og se hvad der sker, jeg skal nok lige informere om udfaldet.
Almindeligvis burde det være rigtigt at du forbedrer COP'en ved at køre med direkte fordampning. Men R410 til brugsvand lyder ikke hensigtsmæssigt. Hvis du skal fremstille anstændig varmt vand, får du nogle vildt høje tryk. Det hænger ikke sammen. Og kollektorerne? Hvad er det for nogen? Kobber ? Stål?
Jeg ville vælge noget kendt og anerkendt. Har kendskab til nogle stykker der holdt liv i deres gamle orange VP'er i noget over tyve år. Ved udskiftning til en andet anerkendt fabrikat kunne man halvere årsforbruget, ikke mindst ved noget bedre vandpumpedimensionering og fuldstændig udnyttelse af den udekompensering der i dag er indbygget i de fleste varmepumper. Og i særdeleshed når du kan køre med meget lav kondenseringstemperatur når behovet er lavt.
Hej hvac, tak for indlægget.
Jeg ved at kollektorerne skal være kobber, og Reftec ville gerne sælge en større pumpe og en ekstra streng i jorden, men det var ikke gratis.
Jeg ville egentlig kun bruge jordvarmen til gulvvarme og forvarming af brugsvandet og så montere en elvarmer efterfølgende.
Nu har vi bestemmt at vi vil have elradiatorer på 1. salen, det er nemmere at installetere, og så gulvvarme i stueetagen.
Så har vi tænkt på en pilleovn i stuen, genvex samt en varmepumpe der luft til vand, hvor varmen fra pilleovnen trækkes ned i gulvvarmen. Jeg ved at det virker lidt forvirrende, men jeg vil gerne finde den billigste løsning, hvor investeringen også bliver tjent hjem.
Idag har jeg et hus på ca. 230 m2, jeg har en brændeovn og elvarme. Mit totale elforbrug udgør 8500 kwh pr. år, dette er varme og EL forbrug, og det nye hus jeg laver er noget bedre isoleret derfor tror jeg ikke at mit "varmebehov" bliver ret stort og det kan være at jeg vælger en nem løsning det første år, hvis det ikke holder kan jeg jo installere en jordvarmepumpe til næste fyringssæson.
Jeg har på fornemmelsen at der findes en billigere løsning en en jordarmepumpe, men det skal måske være en kombination af forskellige varmekilder: luft/vand via genvex evt. VP157, solfanger, lille vindmølle som jeg har fundet i Kina til ca. 5000 eller jordvarme, det kunne være fedt at lave et nulenergi hus. jeg regner med at det vil koste kr. 140.000 for at få jordvarmen op at køre, og vi vil have en form for brændeovn, træet får vi gratis, og så tror jeg at tilbagebetalingstiden for en jordvarmepumpe bliver for lang tid.
Jeg tror ikke at mit samlede elforbrug vil overstige 8500 kwt. med elvarme og brændeovn, men det er selvfølgelig svært at forudsige, men jeg forsøger med jeres hjælp at finde den bedste løsning, på forhånd tak.
Umiddelbart ville jeg nu lave vandbåret varme over det hele. Gulvvarme kan nogenlunde nemt laves i lette etageadskillelser. Ellers gør som jeg. Overdimensionerede dobbeltradiatorer på 1. salen. Gulvvarme i underetagen. Så kan du køre stort set samme meget lave fremløbstemperatur. Hvis du spekulerer i multiforsyning, kunne du overveje at kombinere solfanger op mod jordvarmen. Fordelen kunne være at du kunne hælde den overskudsvarme solfangerne uværgelig vil give i jorden. Blandt andet IVT kan æde rimelig varm vand ind på koldbærersiden. Fortsætter du tankespillet kunne du indbygge en fast elpatron med kinavindmøllen. Der kan du hente op til 600 W, så en smule yder det. Men brændeovne og nye velmoderniserede huse hænger slet ikke sammen. Slet ikke sammen med gulvvarme. Du får det aldrig til at spille ordentlig. Og at bruge luftvarmepumper sammen med ventilation kan jeg ikke se fidusen i. Laver du dit ventilation ordentlig, og bruger højeffektiv genvinding i form af enten modstrømsveksler eller to kryds koblet i modstrøm, bliver din genvinding der, så stor at du får is i vekslerne du skal sloges med. Så en varmepumpedel derpå får ringe driftforhold. Og luftmængden der er behov for, kan du ikke flytte specielt meget varme med. Sidst men ikke mindst går det helt galt med SEL hvis du indbygger for meget krimskrams på ventilationsdelen. Bygningsreglementet skal vel overholdes. Er træfyreriet et must, vil bedste afbrænding af brænde foregå i rimelig sofistikerede fyr og op mod en buffertank.
Men du kunne tage en buffertank og en solfangerbeholder. Kobl de to sammen på et par solfangerpaneler. I bunden af bufferen monterer du så kinamøllen's varmelegeme. En jordvarmepumpe lader du køre som sidste varmekilde på både bufferen og varmtvandsbeholderen. Varmen fra bufferen shunter du, så du kan tillade opmagasinerering af varme op til måske 80 gr. Så kan du så overveje om du skal bygge en køler på brinekredsen, så du kan køle solfangeren vha jordkredsen. Menøhh så skal du måske ikke bruge IPA til frostsikring, idet sådan noget gerne vil brænde, i særdeleshed når det er varmt.
Bygger du så videre, kan du lade trækedlen opvarme både buffer og varmtvandstank, når du gider fyre.
Men det er omstændigt og det med træet ville jeg hoppe over. Regner du på det kan du aldrig forrente solfangeren, hvis den er oppe mod jordvarme. Kinamøllen er vist også mest entusiasme og kræver man bor temmelig forblæst.
Jg tænker over det du skriver.
Og grunden til at dette er nået til dette stadie er at det interesserer mig hvor meget man kan kombinere. Men nu får du en ide om hvad det er for et hus jeg bygger.
Nyt træhus med 173 m2 sokkel med 300 mm isolering i gulvet, 230 mm isolering i væggene, 270 mm i skråvæggene samt 400 mm i loftet.
Vi har tænkt på at radiatorerne skal være større på 1. sal hvis det er et vandbårent anlæg, og det er selvfølgelig fordi det er noget nemmere at have/lave elradiatorer samt Genvex, dit forslag vi jeg overveje.
Der hvor jeg skal bo er der meget åbent og det blæser også en del derfor kunne det være spændende at have en mindre vindmølle, og desuden var min første tanke at akkumulere el fra møllen og lave belysning i huset med 12v LED high bright evt. 3 Watt, jeg har nu installeret 55 spots i stueetagen indtil videre med GU10 fatninger hvor jeg forventer at bruge LED lamper i så mange som muligt, så ideen med at indmøllen kan bruges til en varmestav kunne være en god løsning.
Jeg er elektroniktekniker, og byggede min første solfanger for snart 15 år siden helt fra bunden med software hardware rør tank og hvad der eller skal bruges.
Jeg har også en solfanger idag, den fungerer ikke optimalt da forsyningsstrengene mellem solfanger og tank er 2*22 meter og der er for stort et varmetab. Solfangeren sidder på primær side af varmtvandsforsyningen, hvorefter vandet løber op i en 110 l metro elvarmer, således at vandet altid bliver lidt eller meget "forvarmet".
Problemet i det nye hus er at huset ligger stik syd med den ene gavl og der kan jeg desværre ikke få placeret nogle solfangere, og skal jeg til at have dem i haven vil huset altid komme til at skygge indtil kl. 12 eller efter kl. 12. så her er der nogle overvejelser.
Brændeovnen i stuen, når man først har haft en så er den svær at undvære. Vi afbrænder oventøret træ som vi får gratis fra en listefabrik i nærheden, konen kan klare 30 grader og jeg tyve så jeg sidder med døren på klem, men den skal vi have.
Så jeg har en solfanger Arcon med 280 l buffer ca. 4 m2 solfanger, så den koster ikke noget, nedtagning og opsætning koster ikke noget, her er der en elpatron, samt en eller to kredse i tanken. Hr kunne jeg koble vindmøllen på hvis jeg får lov til at få en, så kan jeg enten bruge det til varmtvand, eller køre det over i en anden buffer til jordvarme. Reftec beskriver at bufferen skal være 500 l, det lyder som om det er lidt meget, og jeg tror at jeg under alle omstændigheder vil have en vv beholder med en elpatron så jeg kan slukke for det meste af systemet i sommerperioden.
Du har givet mig mange gode ideer, og jeg bliver nødt tillige at tænke over nogen af dem før jeg beslutter hvad vi skal, men det kræver selvfølgelig lige at jeg får tilladelsen fra kommunen inden jeg kan realisere tankerne med varmepumpen vi får se.
Jeg ville glemme Reftec hvis jeg var dig. KH, Nibe eller IVT er i min verden bedre. IVT'en kender jeg. Dens styring kan lave en del af det jeg beskriver.
Jeg har selv haft brændeovn men klarer mig idag fremragende uden. Er glad for ikke at bøvle med svineriet. Laver du brændeovn i et hus opført efter gældende regulativer, kan jeg få øjne på et stygt problem med at det bliver sindsyg for varmt. Ligeledes er kravet til husets tæthed også noget brændeovnen bliver stygt uvenner med. Sidst men ikke mindst. Enhver form for styring af gulvvarmen vil blive grusomt forstyrret.
Ivt svarede mig på et spørgsmål om direkte fordampning, at de holdt op med det for mange år siden, da der var negative effekter ved at lade kølemidlet gå ud i jorden.
Se desuden denne debat: [url]http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=37&thread_id=42&pid=259#post_259[/url]
Hvis du har gratis brænde, er der da intet, der kan slå et brændefyr! De koster ikke så meget som jordvarmeanlæg og tjener sig hjem på nul,5 med gratis brænde.
Det er da næsten synd med så energivenligt et hus at have el-radiatorer.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Njaaa Peter. Men kigger man på bøvlet er timelønnen med at bøvle med træ forsvindende lille. Kører selv med trækedel, så jeg ved det. Har en VP jeg ikke har fået monteret endnu. Og det vil kun være ren interesse og muligheden for at brænde gratis træ. Men mit hus bruger noget varme. Havde jeg et nyt lavenergihus, gad jeg ganske simpelthen ikke.
Og vi en totalt enige i at elradiatorer ikke har noget at gøre i et hus af den kaliber.
...men ellers er tankerne spændende. Og det er skægt at energioptimere.
Ja meget spændende indlæg, men det lyder som om det er ved at tage en smule overhånd alle de ting som skal bygges sammen, jeg arbejder selv med IVT og her er den løsning som jeg synes er den rigtige.
Varmepumpe IVT HTE 6+ uden vandtank,
vandbeholder 300/160 forberedt til sol/ekstern varmekilde,
Nilan comfort 300 modstrømsveksler med vandbåret varmeflade.
Brændeovn med gris.
Anlægget opbygges således, varmepumpen sørger for varme hvis der ikke er varmetilskud fra anden kilde, Brændeovn med indbygget gris til at varme huset når brændeovnen er tændt, vestvendte solfangere til når der er effekt på solen, kan bruges om sommeren til gulvvarme på toiletter og til varmt vand. vindmøllen ville jeg bruge til alm husholdning dette klares ved at købe en DC converter,
Anlægget kunne senere udbygges med solceller i dag leverer solceller ca 165 w pr m2.
Men hallo husets samlede energiforbrug med et jordvarmeanlæg og modstrømsveksler er kun på 3.400 kWh om året, så enhver sammenbygning får svært ved at tjene sig hjem.
og hvis man vælger en IVT x 15 vil forbruget kun være 3.000 kWh om året
Redigeret af kla d. 10-09-2007 22:33
Men vælg nu et ventilationsanlæg der ikke er med plasticveksler som Nilans. Plastic har ikke noget at gøre i et ventilationsanlæg jvf ingeniørforenings normer for ventilationsanlæg og brandsikring af samme.
Det er rigtigt, at der er meget arbejde i brænde. Har selv varmet hus op med brænde i 21 år og købte varmepumpe, fordi jeg ikke GIDER mere!
Så det kommer jo helt an på ens behov for kropslig udfoldelse med økser, kædesave, brændeskure og deslige.
Jeg ville klart også købe en vp til et sådant hus. Og INTET ANDET. Udgifterne som kla skriver er så små at det bliver svært at spare ekstra installationer hjem.
Men gider man, er gratis brænde jo gratis...
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Mange tak for alle svarerne.
Lige for at tage den med træet først, træet er ovntørret, det bliver leveret udenfor min garage, det skal bare køres ind, det er til at komme over.
Da jeg bor så tæt på en vandboring er det ikke sikkert at jeg får lov til at have jordvarme og derfor er jeg nødt til at have alternative løsninger. derfor har jeg valgt at kaste alle mulighederne op i luften for at se om nogle af de kloge hoveder på denne hjemmeside havde den ultimative løsning. Vi forventer at flytte ind i huset til november, og der er meget der skal laves endnu.
Jeg vil også helst have en VP, men det skal kunne betale sig, og jeg forventer ikke at vores energibehov bliver ret stort så derfor tænker jeg måske lidt utrationelt med elradiatorer på 1. salen.
Da varmen søger opad i huset og genvex skal være med til at cirkulerer luften tror jeg på en mere jævn varmefordeling en den jeg har i mit 2 etagers hus idag, her er der som regel en del varmere end i stueetagen.
Som KLA skrev tidligere kunne der være problemer med at få godkendt et direkte sytem, så derfor tror jeg at jeg vil finde et alternativt VP system alla IVT som du også skriver og søge om tilladelse til dette, ellers får jeg nok ikke meget varme på i vinter.
Men jeg har lige et spørgsmål ville et direkte system have en højere virkningsgrad en et "almindeligt" VP system ??
Jeg undersøgte en masse om direkte fordampning for et års tid siden. Jeg var meget interesseret i en pumpe fra Neura, der hedder Europa. [url]http://neura.at/[/url].
De forhandler den ikke i Danmark, men jeg fandt en tysk installatør, der ville komme og installere den her.
Jeg fandt også en bruger i Tyskland, som var yderst tilfreds. Pumpen er østrigsk.
De undersøgelser og målinger jeg fandt i Frankrig, Tyskland og Østrig tyder alle på, at der er en højere cop ved direkte fordampning.
Kollektorerne består af kobberrør hvori der løber propan, der er et helt naturligt produkt. Det er smøreolien, der er problemet ved lækage. Smøremidlet består af 1,7 liter helsyntetisk olie.
Der findes også franske direkte systemer, der både har direkte fordampning og direkte kondensering. Det vil sige at kølemidlet løber ud i jorden, gennem pumpen, og videre ud i gulvvarmen. (Så du har brandfarlig propan under alle dine gulve.
Der er i øvrigt det bemærkelsesværdige ved Europa-pumpen, at den står udenfor. Der er altså ingen støj fra pumpen indendøre. (Det er der så til gengæld udendøre).