Nyt Jordvarme anlæg
|
bygogbo |
Lagt på d. 20-10-2007 00:02
|
Begynder
Antal indlæg: 6
|
Hej Drenge
I lang tid har jeg fulgt med i dette fabelagtige forum,hvor man kan få god info angående jordvarme mm.
Jeg er udlært VVSer men har værret uden for branchen i 3-4 år.
Jordvarme fangede min interesse da vi besluttede at bygge hvores nye hus.
Jeg har valgt følgende:
Vølund Fighter 1240 6kw.
ca 275m slange 1,1m imellem, slangerne lægges i 90cm dybde i meget leret jord.
Slangen isolerer jeg med armaflex trukket i 110mm peh flex fra ca 2m fra bygning og indtil bryggers.
Af ventilation vælger jeg muligvis en Genvex Energy 2 med bypass og vand varmeflade.
Huset er :Lavenergi træhus 200m2 med gulvvarme hvor ca 75% bliver på varmefordelingsplader.
Mine spørgsmål er:
Har jeg brug for en buffer?
Hvilken styring til gulvvarmen vil i anbefale (eller ingen styring)
Når man beregner slangelængden,er det hele slangen eller kun det stykke der ikke er isoleret?
Hvad synes i om mit valg varme pumpe mm.(ville gerne have haft en IVT greenline eller Vaillant.Ivt svær at skaffe til en god pris og Vaillant for nyt)
Jeg ved at jeg er en gds mht jordvarme,men jeg laver kun det jeg godt må, resten overlader jeg til eksperterne.Alternativet var et gasfyr.
Tak |
|
|
|
Kris kris |
Lagt på d. 20-10-2007 01:36
|
Begynder
Antal indlæg: 45
|
Hej bygogbo.
Jeg tror du har brug for en buffer, men er det sådan du ved hvor mange litter vand du har på centralvarmedelen ?
Jeg har en Nibe Fighter 1125-6 og kun godt 100 l. vand til VP at arbejde med, Det resulterede i en volsom masse starter, og det vil jeg sikkert skulle leve med hvert efterår, og forår.
Iøvrigt kan du læse om det problem i indlæget "Er den ikke helt gal?", der er kommet rigtig mange fornuftige svar på netop det spørgsmål.
Hvor mange l. vand er der i dine varmefordelingsplader ?
Jeg mener der er enforskel på din og min situation, i og med du bygger et træhus. Hvis du bruger varmefordelingsplader, så kan jeg så småt regne ud, at du ikke har betongulve. Det er nok en del af forklaringen på mit "problem", nemlig at det er et topisoleret hus med et meget stort varmekalorielager i form af en stor (betonblok) 10 cm. under hele huset.
I dit tilfælde vil jeg tro du får en større og hurtigere afkøling af vandet end jeg har, og dermed færre starter men længere drifttider.
Jeg ved at oj er bedre til at beregne det end jeg er, så du kan jo håbe på at han gir dig et svar, og så kan han jo lige samtidig rette på det jeg har skrevet, hvis det skulle være nødvendigt
Jeg mener dit isoleringsforslag er ok, og du skal regne kolektorslange ud efter den del der ikke er isoleret.
Din varmestyring kan VP sagtens klare, men det bliver så med samme temp. i alle rum i hele huset.
Hvis du er VVS uddannet, hvad er det så du ikke selv må lave, - i forbindelse med instalationen naturligvis ?
Jeg tror naturligvis dit valg af VP er et godt valg, jeg har valgt det samme, men har ikke været bruger af andre fabrikater, så der må du nok have svar fra en der har kørt med både Vølund, og et andet fabrikat.
kris kris
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
|
|
|
|
PeterKunz |
Lagt på d. 20-10-2007 02:15
|
Ved meget
Antal indlæg: 672
|
Det lyder spændende med dit lavenergihus! I får garanteret stor glæde af en varmepumpe!
Man beregner den aktive slangelængde. Dvs. at den isolerede del af slangen ikke tæller med.
Det giver færre starter at have betongulv frem for varmefordelingsplader. Betonen virker som et slags lager eller en form for buffer.
Lad varmepumpen styre gulvvarmen. Det er det bedste.
Prøv at regne på, hvor meget vand du kommer til at have i dit system før du beslutter dig for en buffer.
Vølund fighter er godkendt af teknologisk og jeg tror det er en rigtig god varmepumpe.
Jeg er selv yderst tilfreds med den økonomi, der ser ud til at være i min varmepumpe!
Redigeret af PeterKunz d. 20-10-2007 11:03
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
|
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 20-10-2007 10:07
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
|
Hej bygogbo
velkommen til heatpump.
Jeg er sikker på at også i bliver glade for jordvarme, og jeg glæder mig til at følge det videre forløb.
lad os endelig høre mere som det skrider frem.
Redigeret af Admin d. 20-10-2007 10:14
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
bygogbo |
Lagt på d. 20-10-2007 12:17
|
Begynder
|
Hej
Jeg skal bruge ca 600m slange = ca120l vand.
Det skal lige siges, at jeg sætter af til (stor?)radiator til når jeg senere får bygget et isoleret skur(måske dette vil hjælpe som buffer).
ca 45m2 slange areal bliver støbt.
Bygogbo |
|
|
|
bygogbo |
Lagt på d. 20-10-2007 12:19
|
Begynder
|
Kris Kris
Selv om jeg uddannet VVSer er der ting jeg ikke vil røre ved, især den sidste del af vp installationen.
VVS=VAND,VARME,AFLØB,GAS,TAG OG MEGET MERE.
Vi kan ikke det hele.
Bygogbo |
|
|
|
hvac |
Lagt på d. 21-10-2007 18:41
|
Let øvede
Antal indlæg: 190
|
Min erfaring er, undlad i videst mulige omfang radiatorer hvis du kan. Kører du ren gulvvarme - helst i beton kan du fuldstændig undvære anden styring og buffer vil være ganske overflødig. Med en bette 6 kWér og bare det halve af varmen lagt i beton, bliver trægheden i systemet så stor at problemet nærmere bliver at man er nødt til at køre lavere hystese end anbefalet. Og kører systemet ren nedstøbt gulvslange var der ingen tvivl. Roder du radiatorer ind i det, har du pludselig to forskellige varmebærersystemer og er nødt til at vælge fremløb efter ringeste (radiatoren). Dette medfører så også at du bliver nødt til at tænke i gulvvarmestyring, hvor du ellers havde kunnet nøjes med udekompenseringen + balancering af gulvvarmekredsene.
Har du lyttet på Nibe (støj) og de andre der er på banen???
Redigeret af hvac d. 21-10-2007 18:49
|
|
|
|
hvac |
Lagt på d. 21-10-2007 18:47
|
Let øvede
|
Iøvrigt har jeg sommetider ladet mig undre over at folk der måske indkøber et køkken til 200000 lader sig frustrere over at et varmeanlæg er 10000 eller 20000 dyrere. At det gode anlæg liiige kan en anelse mere, er lige et mulehår bedre og støjer en brøkdel af det billige er åbenbart ligefedt. Men når vi snakker de heeelt rigtige låger er prisforskelle ligegyldige (siger een der just kommer fra servicebesøg hos en tidligere pillefyrsejer - nu 9 kW VP). |
|
|
|
bygogbo |
Lagt på d. 21-10-2007 23:03
|
Begynder
|
Jeg kan sagtens lave gulvvarme i skuret, hvis min vp vil køre bedre på den måde.
Som sagt er det 45m2 der er nedstøbt.
Mht til prisen så får vi et billigt køkken,da vi skal have vp istedet for gas.
Jeg har ikke hørt vølunds(Nibe)vp køre,eller IVT,vaillant mm.
er der stor forskel??
|
|
|
|
hvac |
Lagt på d. 21-10-2007 23:47
|
Let øvede
|
Prøv lige det! Hvis du skal have skidtet stående i huset, er et lyt absolut værd inden du beslutter dig. Det er dig der skal høre på det de næste mange år.
Hvis jeg var dig lavede jeg total gulvvarme. Balancerer det og kører udelukkende på udekompenseringen. Så holder du VP'en på absolut laveste kondensering = absolut bedste virkningsgrad. Og lad være med at fedte med slangen. Lidt længere = ikke ringere, måske en anelse bedre. |
|
|
|
XJLN |
Lagt på d. 22-10-2007 09:19
|
Øvede
Antal indlæg: 227
|
Hej bygogbo
Citer Jeg har valgt følgende:
Vølund Fighter 1240 6kw.
ca 275m slange 1,1m imellem, slangerne lægges i 90cm dybde i meget leret jord.
Jeg har selv en 1220-6, som er den gamle udgave gave af 1240, med 240m aktiv slange i lerjord men slangerne ligger dog lidt dybere og der er 1,5m mellem dem, nu må vi se om der kommer en vinter i år men måske de 240m er lige i underkanten - pt. ligger brinen ind på 8 -9°C.
Citer Huset er :Lavenergi træhus 200m2 med gulvvarme hvor ca 75% bliver på varmefordelingsplader.
Mine spørgsmål er:
Har jeg brug for en buffer?
Hvilken styring til gulvvarmen vil i anbefale (eller ingen styring)
Vores hus er på 180m² bygget som lavenergihus efter det gamle bygningsreglement med gulvvarme i beton i hele huset. Mht. buffer har jeg en 100L hvilket har resulteret i at tiden (gradminutter) er sat til det maksimale VP kan indstilles på uden det giver mærkbare udsving i indetemperaturen og pt. med 4-5 starter i døgnet.
Jeg havde planlagt at gulvvarmestyrngen skulle styres af mit Smart House system men nu er der gået knap et år hvor det kun har været VP der har styret, har ikke selv fået programmet det andet endnu og nu er spørgsmålet om det overhovedet bliver programmeret.
Citer Vølund fighter er godkendt af teknologisk og jeg tror det er en rigtig god varmepumpe.
Citer Jeg har ikke hørt vølunds(Nibe)vp køre,eller IVT,vaillant mm.
er der stor forskel??
Jeg er tilfreds med min Nibe kører pt. med en cop på 4,75, mht. støjen så kan den da høres men jeg har ikke noget at sammenligne med, jeg kan fint sove i rummet ved siden af
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
|
|
|
|
kla |
Lagt på d. 22-10-2007 11:37
|
Ved meget
Antal indlæg: 466
|
Jeg ville ikke undværre styring til de enkelte rum, det er ren djævelskab at indjustere ventilerne manuelt, buffertanken er et must.
Slanger skal altid isoleres hvis der er risiko for at frost kan ramme andre installationer, eller sokkel, flisebelagte indkørsler som passeres skal slangen ligeledes isoleres, ikke på grund af manglende ledeevne, men på grund af årligt tilbagevendende sætninger fra vinter til sommer.
og hvis du vil have en IVT, så er muligheden for at købe en Carrier, eller en autotherm, de er begge IVT maskiner.
kla |
|
|
|
hvac |
Lagt på d. 23-10-2007 04:09
|
Let øvede
|
Hmmm Kla. Der er vi da slet ikke enige. Jeg synes bestemt ikke balancering har været specielt slemt. Buffertank kan jeg slet ikke se er et must. Har tværtom oplevet problemer med at varmepumper har "panikket" og indsat el-varme fordi den troede den ikke kunne magte opgavet (et hus med indstøbt gulvvarme). Der måtte tidsforsinkelsen for el-patron stilles på max. |
|
|
|
kla |
Lagt på d. 23-10-2007 09:53
|
Ved meget
Antal indlæg: 466
|
Jo det er rigtigt hvis vi taler om betongulv, men her er tale om varmefordelingsplader, en varmepumpe skal bruge min. 20 liter vand pr afgivet kW.
Jeg har set at der er gået ged i indjustering af gulvvarme mange gange, men det er desværre når brugerne ønsker højere temp. end den indstillede. |
|
|