Hvilken slangestandard
|
Razz |
Lagt på d. 03-11-2007 22:30
|
Begynder
Antal indlæg: 31
|
hej Med jer,
Jeg har lige fået et par ruller jordvarmeslanger hjem.
Nu ser jeg til min skræk at de er lavet efter DIN 8074.
Jeg havde ellers specifikt bestilt rør der var godkendt i forhold til DS 2119.
Det jeg har fået er WehoEnergy fra KWHpipe. vvs nr 070306044.
Ved at kigge specifikationer igenem har jeg fundet ud af at de overholder følgende standarder DS/EN 13244 og INSTA SBC 13244.
KWHpipes sælger dem selv som "jordvarmerør".
Indtil igår var jeg 100% sikker på at jordvarmerør skulle overholde DS 2119/ 12201 men nu er jeg i tvivl.
Hvad er kravene og er det jeg har fået godt nok.
tak |
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 04-11-2007 10:02
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
|
Hej Razz
prøv at se denne
[url]http://www.heatpump.dk/readarticle.php?article_id=24[/url]
Hav tolmodighed den kommer ned fra server.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
Razz |
Lagt på d. 04-11-2007 13:10
|
Begynder
|
hej admin,
eg har skam læst dt dokument mange gange - men jeg synes ikke at det besvarer mit spørgsmål helt.
"Krav til jordvarmeanlæg er i 2007 DS- eller Insta-Cert-godkendte PEL-rør efter 12201."
.. står de i det dokument du referer til.
Men hvem dikterer egentlig at det skal være den standard?
I så fald er de slanger jeg har fået jo ikke godkendte.
hvodan kan et stort firma som KWHpipe så markedsføre og sælge disse slanger som jordvarmeslanger?
vh R |
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 04-11-2007 13:21
|
Ved meget
|
Hej Razz
Jeg kender ikke denne standard, hvor owl lige har fundet, at det i 2007 er denne standard det ved jeg ikke.
Men et er helt sikkert, du skal forlange af din leverandør at det er jordslanger efter gældende standard.
Jeg ved ikke hvad det er for noget du har, men hurtigt kig igår, sagde mig at det er en eller anden højtryks slange.
Desværre står der ikke i bekendtgørelse 1206 nøjagtigt hvilken der skal bruges, 1206 er ikke velset i branchen og man prøver på at få denne ændret til noget mere specifikt.
Men du kan roligt regne med at din komune kræver svar på hvad du nedgraver.
Redigeret af Admin d. 04-11-2007 13:23
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 04-11-2007 18:59
|
Ved meget
|
Hej Razz
Kontakt firmaet og hør om det er det rigtige.
det tror jeg det er men spørg.
DIN 8074 = den indisturelle standard
Den er så produceret efter DS2119
Men leverandør skal naturligvis stå inde for det er det rigtige.
Redigeret af Admin d. 04-11-2007 19:01
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
OWL |
Lagt på d. 04-11-2007 21:24
|
Begynder
Antal indlæg: 116
|
Citer Razz skrev:
hej admin,
Jeg har skam læst dit dokument mange gange - men jeg synes ikke at det besvarer mit spørgsmål helt.
"Krav til jordvarmeanlæg er i 2007 DS- eller Insta-Cert-godkendte PEL-rør efter 12201."
.. står de i det dokument du referer til.
Men hvem dikterer egentlig at det skal være den standard?
I så fald er de slanger jeg har fået jo ikke godkendte.
hvordan kan et stort firma som KWHpipe så markedsføre og sælge disse slanger som jordvarmeslanger?
vh R
I den gamle bekendtgørelse var der specificeret følgende i §3:
"Rørene skal være af polyethylen (PEL) og dimensioneret for et tryk på mindst 600 kPa (PN6). Rørene skal være DS-godkendte og mærket med DS 719"
Ovennævnte er fjernet i den nye bekendtgørelse, og hvis kommunen ikke stiller spørgsmål, kunne man i princippet anvende en hvilken som helst slange.
MEN - du kan nok forvente at kommunen med 99,9 % sikkerhed vil forlange at slangerne er godkendt í henhold til den seneste standard.
Det ville også være uforsvarligt ikke at anvende godkendte slanger.
Da jeg den 2/11 2006 søgte om lov til at anvende IPA-sprit til mit jordvarmeanlæg i Viborg Kommune, var den gamle bekendtgørelse stadig gældende, og i tilladelsen står der følgende:
"I henhold til § 3 i bekendtgørelse om jordvarmeanlæg skal PEL-rør være DS-godkendte og mærket med DS 719
DS 719-mærkningen findes ikke mere. Rørene skal i stedet være DS- eller Insta-Cert-godkendte PEL-rør efter 12201"
Ovennævnte tilladelse og informationer er altså 1 år gamle, men jeg er ikke bekendt med at der er kommet nye regler eller standarder.
Er der nogen der har opdaterede informationer, hører jeg gerne.
OWL
|
|
|
|
Razz |
Lagt på d. 05-11-2007 10:26
|
Begynder
|
Nå, nu har jeg snakket med kommunen og KWHpipes,
KWHpipes sagde at der jo ikke var nogle særlige krav til jordvarmeslanger så den de solgte var god nok.
hmm..
Kommunen vidste ikke hvilken standard det skulle være, men hvis leverandøren havde sagt god for dem måtte de jo være ok..
Så jeg kunne bare sende dem en skrivelse hvori der stod angivet hvilken type rør jeg nu havde tænkt mig at putte i jorden.
Men jeg er jo ikke interesseret i at der bliver ledningsbrud om nogle år fordi at det er en dårligere kvalitet slange jeg har fået.
Så spørgsmålet er om der er nogen der kan svare mig på om DIN 8074 rent faktisk er dårligere end DS 2119/DS 12201
vh R |
|
|
|
cgjedde |
Lagt på d. 05-11-2007 22:23
|
Begynder
Antal indlæg: 8
|
Kære OWL
Tak for din gode artikel omkring jordslager. "hvilken type jordslange er bedst".
Det er sådan at jeg har fået fejlagtigt leveret PEL-rør af min installatør, trods det jeg har krævet det skulle være PEM-rør. (efter at have læst din gode vejledning)
Han mener så selvfølgelig ikke der er nogen forskel, hvilket jeg siger der er. Derfor vil jeg høre dig om du har noget dokumentation eller målinger du kan henvises til, som jeg kan klaste i hovedet på min montør.
Du skrives i artiklen at en leverantør anbefaler PEm-rør. Kan du huske hvem denne leverandør er?
Ellers mange tak for en rigtgt god artikel.
mvh
Carsten Gjedde
Vølund Fighter 1240-6, 300 meter Collektor, 60 buffer, Genvex med Vølund FLM-40.
|
|
|
|
PeterKunz |
Lagt på d. 05-11-2007 23:58
|
Ved meget
Antal indlæg: 672
|
Citer Så spørgsmålet er om der er nogen der kan svare mig på om DIN 8074 rent faktisk er dårligere end DS 2119/DS 12201
8074 er standard til drikkevand, så den kan ikke være helt dårlig.
Her kan en kommunal tilladelse til pel/pem-rør ses: [url]http://www.vordingborg.dk/Everest/Publications/Afdelinger/Fagsekretariat%20Milj%C3%B8/Milj%C3%B8afdelingen/20071017093147/CurrentVersion/Afg%C3%B8relse%20jordvarmeanl%C3%A6g,%20hovvej%2012,%204771%20kalvehave.pdf[/url]
Og her kan man læse noget grundlæggende viden om pe-rør (pel - pem): [url]http://www.holm-holm.dk/pe.htm[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
|
|
|
|
OWL |
Lagt på d. 06-11-2007 01:27
|
Begynder
Antal indlæg: 116
|
Citer cgjedde skrev:
Kære OWL
Tak for din gode artikel omkring jordslager. "hvilken type jordslange er bedst".
Det er sådan at jeg har fået fejlagtigt leveret PEL-rør af min installatør, trods det jeg har krævet det skulle være PEM-rør. (efter at have læst din gode vejledning)
Han mener så selvfølgelig ikke der er nogen forskel, hvilket jeg siger der er. Derfor vil jeg høre dig om du har noget dokumentation eller målinger du kan henvises til, som jeg kan klaste i hovedet på min montør.
Du skrives i artiklen at en leverantør anbefaler PEm-rør. Kan du huske hvem denne leverandør er?
Ellers mange tak for en rigtgt god artikel.
mvh
Carsten Gjedde
Forskellen på PEL og PEM er density eller vægtfylden.
Vægtfylden er større for PEM - altså er der mere "gods" i en PEM slange end i en PEL.
Vægtfylde (Density)
Forholdet mellem et materiales masse (vægt) og volumen. (Som eksempel vil en tung træsort som eg have en højere vægtfylde end for eksempel gran).
En 40mm PEL er typisk godkendt til 6 bar, hvor en 40 mm PEM typisk er godkendt til 10 bar på grund af den større density.
6 bar er nok til jordslanger.
Når vægtfylden er større i en slange, er den også mindre fleksibel - altså sværere at bøje rundt med - om det har nogen praktisk betydning, har jeg ingen erfaring med.
PEL eller PEM siger ingenting om langtidsholdbarheden - det er kun de nye PE80 og Pe100 der angiver dette.
PEM koster typisk 10 kr mere pr meter + moms end PEL.
Jeg kan ikke finde noget sted, hvor det står direkte at PEM er bedre end PEL.
PEM = større density = større tryk = højere pris
Angående leverandør-anbefaling af PEM-slange kan jeg nævne at IVT skriver følgende i deres manual for deres X15 varmepumpe:
Slangen består av en tunnväggig plastslang av typ PEM 40 x 2,4 PN 6,3
Håber det hjalp dig lidt på vej..........
OWL
|
|
|