Fugt i sommerhuse
|
Admin |
Lagt på d. 14-02-2008 19:45
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
Tilmeldt: 08/02/2006 21:21
|
NOTAT
Vedr. fugtproblemer i sommerhuse
Indeklimaproblemer i sommerhuse afhænger meget af luftfugtigheden og temperaturen når
huset forlades og hvor tæt huset er. Problemerne opstår ofte når man i sensommeren forlader
sommerhuset og lukker for varmen. Når man vender tilbage igen næste forår, lugter
der ofte muggent i huset. Derved er der skabt grobund for vækst af skimmelsvamp som
mange mennesker er allergiske overfor.
Hvis man forlader et forholdsvis tæt sommerhus, hvor indendørs temperaturen er ca. 20° C
eller mere med en relativ fugtighed på ca. 60 %, vil betingelserne for at der opstår skimmelsvamp
og dermed en ”muggen” luft ske ved en indendørs temperatur på 16 °C eller
derunder. Ved 16° C vil den relative fugtighed (forudsat huset er tæt) stige til ca. 75 % som
er den nedre grænse for vækst af skimmelsvamp. Hvis temperaturen falder yderligere til fx
12° C vil fugten stige til ca. 96 %. Hvis man vil undgå muggen lugt og hvis man lider af
astma/allergi, vil det bedste være at holde en indendørs temperatur om vinteren på min.
16° C eller derover. Alternativt skal der skabes ventilation (helst med opvarmning) for at
fjerne fugten.
Da sommerhuse ofte opvarmes med el-varme, vil en varmepumpe med høj Cop-værdi være
en god investering for at holde en indendørstemperatur på min. 16° C i vinterperioden
uden at varmeudgifterne løber løbsk.
På vedhæftet fil se IX-diagram kan man se hvordan fugten i et tæt sommerhus/bolig stiger
med faldende temperatur, samt oplysninger fra Teknologisk Institut med oplysninger om
vækstbetingelser for skimmelsvampe.
Med venlig hilsen
OBH Rådg. Ingeniører A/S
Bragt med tilladelse fra dem der har rettighed til ovenstående
Redigeret af Admin d. 14-02-2008 21:07
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
airman |
Lagt på d. 15-02-2008 11:04
|
Øvede
Antal indlæg: 269
Tilmeldt: 24/11/2007 14:35
|
Jeg arbejder med og bruger IX diagrammet dagligt og kender ikke så lidt til dette. I min verden er det korrekte og absolut mest energibesparende at varme + ventilere (ikke meget). På den måde kan ukritisk og med store besparelser anvende 10° funktionen som flere varmepumåpeleverandører tilbyder. En anden, væsentlig bedre ide, kan være affugtning vha kvalitetsaffugter. Sådan en kan også køre i relativ kold luft. Og enerimæssigt hænger det netop jvf føromtalte IX diagram fint sammen, idet al den el du hælder i den + den energi der frigives ved udkondensering af vand, tilgår huset. Affugteren er således energimæssigt bedre end elradiatoren. Men som alt andet. Det skal være kvalitetskomponenter der anvendes. |
|
|
|
TP |
Lagt på d. 16-02-2008 20:17
|
Begynder
Antal indlæg: 55
Tilmeldt: 16/12/2006 13:33
|
Hvad med den gammeldags metode med ophængning af silikagelposer. Det bruger jeg selv i garagen og kan i vinterperioden opsamle ca 20 liter vand. Dette må da være den billigste løsning.
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
|
|
|
|
k_madsen |
Lagt på d. 23-02-2008 17:21
|
Begynder
Antal indlæg: 27
Tilmeldt: 04/02/2008 18:06
|
Citer airman skrev:
Jeg arbejder med og bruger IX diagrammet dagligt og kender ikke så lidt til dette. I min verden er det korrekte og absolut mest energibesparende at varme + ventilere (ikke meget). På den måde kan ukritisk og med store besparelser anvende 10° funktionen som flere varmepumåpeleverandører tilbyder. En anden, væsentlig bedre ide, kan være affugtning vha kvalitetsaffugter. Sådan en kan også køre i relativ kold luft. Og enerimæssigt hænger det netop jvf føromtalte IX diagram fint sammen, idet al den el du hælder i den + den energi der frigives ved udkondensering af vand, tilgår huset. Affugteren er således energimæssigt bedre end elradiatoren. Men som alt andet. Det skal være kvalitetskomponenter der anvendes.
[url]http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=21&thread_id=447[/url]
En høj effektiv pumpe og 16 gr.c virker fint. og det holder luftfugtigheden lav.
|
|
|
|
Chopstick |
Lagt på d. 08-09-2008 21:53
|
Begynder
Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 08/09/2008 19:17
|
Hello airman
Er der regnet på hvad der spares i strøm ved at holde de 10C med varmepumpen, og så samtidigt have en affugter kørende, der skal kunne affugte effektivt ved de 10C indetemp.?? Synes det lyder lidt som dobbeltkonfekt, istedet for bare at holde de 16C med varmepumpen.
P.S. Afgiver en affugter ikke kulde til omgivelserne?? |
|
|
|
Sydkoel |
Lagt på d. 11-09-2008 20:46
|
Øvede
Antal indlæg: 261
Tilmeldt: 29/03/2008 00:47
|
Citer Chopstick skrev:
P.S. Afgiver en affugter ikke kulde til omgivelserne??
Hvis det var tilfældet ville mit liv som køletekniker være umådelig let. En affugter er indrette præcis som en aircondition, en varmepumpe eller køleskab. Du har en kompressor, en fordamper og en kondensator.
Affugteren afgiver faktisk mere varme end den producerer kulde !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
|
|
|
|
Chopstick |
Lagt på d. 12-09-2008 18:08
|
Begynder
Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 08/09/2008 19:17
|
Jamen så blev jeg da klogere omkring affugtere....Men jeg mangler stadig nogle kloge ord/beregninger på hvad der rent faktisk spares ved at holde 10-12 C OG samtidigt have en affugter kørende, for selv om en affugter afgiver mere varme end kulde, så er den vel ikke gratis i drift.. |
|
|
|
neslo1963 |
Lagt på d. 03-05-2009 08:46
|
Begynder
Antal indlæg: 14
Tilmeldt: 02/05/2009 09:35
|
Umiddelbart vil der være meget at spare. Det kunne være interessant an nogle ville prøve at regne det ud.
Interesseret i [URL=http://www.tagmaling-tagrenovering.dk/]tagrenovering[/URL] og [URL=http://www.varmepumper-jordvarme.dk/]luft til luft varmepumper[/URL], [URL=http://www.solar-solvarme.dk/]solfanger[/URL]
|
|
|
|
Maze |
Lagt på d. 06-05-2009 20:47
|
Begynder
Antal indlæg: 19
Tilmeldt: 20/05/2006 10:45
|
Med mindre du absolut vil have udstyr der står og brummer vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på solpaneler fra SolarVenti, de er super enkle og kræver ingen installation udover et hul i muren. Disse panelers største fordel er at de sørger for en konstant tilførsel af tør varm luft og det kun ved hjælp af lidt solskin.
Du vil derfor få et sommerhus som vil være tørt og derfor relativt let at opvarme når det skal bruges igen. Disse paneler er IKKE en erstatning for opvarmning men er rigtig godt supplement.
[url]http://solarventi.dk/[/url]
Mvh. Maze
290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
|
|
|