HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilken varmpumpe?
schmolz
Jeg overvejer at skifte til jordvarme. Jeg har læst en masse om jordvarme og alle dets fortræflighedder. Jeg fyrer pt. med rapsolie og er egentlig ok tilfreds med dette, men da min kedel er meget gammel og min skorsten ligeså overvejer jeg, at flytte fyret i garagen, men det er der jo også store udgifter ved, så et alternativ kunne jo være jordvarme, som godt kan stå i min 8 m2 store kælder. Jeg bor på landet og har masser af plads til slanger i jorden. Økonomisk vinder jeg ikke meget ved, at gå over til jordvarme, men forventer at der er mindre arbejde med det, fyring med rapsolie kræver en del arbejde.
Huset har gulvvarme i ca. 150 m2 ud af 250 m2 i stueplan, jeg har planlagt gulvvarme i resten inden for et år eller to. Der er ca. 135 m2 loft som er velisoleret. Det skulle ikke være svært, at sætte nogle støre radiatorer op på førstesalen. De 150 m2 med gulvarme i stueplan er topisoleret, resten er nogenlunde isoleret. nrgi mener jeg skal have et fyr på 12kW ud fra mit nuværende olieforbrug og husets isolering. Jeg får snart et endeligt tilbud fra dem.
Jeg kikker pt. også på Viessmann og Valliant, det er måske fordi jeg endnu ikke kender prisen på disse, Viessmann er jo kendt for at være godt men dyrt men godt. Valliant har 10 års garanti på kompressoren. Disse har en funktion hvor man kan køle et rum ned med om sommeren, og jeg har et par varme loftsrum om sommeren, men dur det overhovedet til noget? Viessmann er forberedt til solvarme, så vidt jeg kan finde ud af, skal man blot tilslutte nogle solfanger-elementer, så kører det. Et par vakuum-elementer koster jo ikke en formue, ville det være en god løsning?
Er der nogle der kan hjælpe med beslutningen eller komme med andre gode ideer?
Cool

airman
Forbrug?

PeterKunz
Det er ikke usandsynligt, at du rent faktisk kommer til at spare en del penge i forhold til rapsolie. Den er efterhånden blevet dyrere og erfaringen fra mit eget anlæg siger store besparelser.

Jeg fyrede tidligere med 2.000 liter olie og 16 rummeter brænde. Det kostede mig alt i alt (skorstensfejer, benzin, kædeolie osv.) 19.000 kroner. Nu har jeg haft jordvarme i et år, og det har kostet mig 9.266 kroner.

Jeg havde selv solvarme, inden jeg installerede jordvarme, og det kører fint sammen, men jeg ville ikke investere i solvarme sammen med jordvarme som en ny-installation. Jordvarmen laver så billigt varmt vand, at solvarme forrenter sig meget langsomt.

Nogle få huse fra mig har de et 14 kW Vaillant-anlæg og det kører tilsyneladende rigtig godt.

Med dit forbrug, ville du også kunne udnytte en X15, som jeg selv har eller en anden inverterstyret pumpe.

Vær opmærksom på de særlige forhold, der gælder ved varmepumper og gulvvarme!!!
Redigeret af PeterKunz d. 01-05-2008 11:11
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

schmolz
Mit forbrug de 2 sidste sæsoner er ca. 4500l rapsolie, det svarer vel til 4200l almindeligt fyringsolie. Det er egentlig ikke rapsolie men rester/affald fra produktion af biodiesel, det koster pt. kr. 4,80.
Mit gulvarme kører nu med en almindelig blandesløjfe og pumpe, skal den væk så varmepumpen selv styrer det?

PeterKunz
Ja, det optimale er, at der er frit gennemløb i gulvet. Det eneste, du behøver er begrænsningsventiler, så du kan balancere flowet i kredsene.

Helt perfekt er det, hvis dine radiatorer afpasses sådan, at fremløb i gulvet er nok til at I også kan holde varmen ovenpå.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

airman
Med det forbrug var en x15 ikke så ringe en ide. Men bedre var det at analysere hvorfor forbruget er så voldsomt i et hus af den størrelse! Klogest ville jeg starte med at måle godt og grundigt på fyret for at få en ide om fyrets virkningsgrad. Åbenbart er der et eller andet der griser slemt med energien et eller andet sted!

schmolz
Jeg mener nu ikke forbruget er overvældende, da jeg opvarmer 385m2 i to etager pris kr. 21.000 pr. år. Jeg ved min kedel er meget dårlig, det er en kombikedel fra midt halvfjerdserne, så der kan jo spares en hel del her, hvilket jo også er grunden til, at jeg vil lave nyt fyrrum, hvis jeg fortsætter med rapsolie.
Hvad koster en X15 uden installation? Jeg har læst den skal have længere jordslanger, men hvor meget? Er der nogen gode grunde til, at X15 frem for DVI's behovstyrede anlæg?
Er der ingen der har et Viessmann anlæg?

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 19

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.