Jord/luft varmepumpe anbefaling
|
kap |
Lagt på d. 11-06-2008 13:35
|
Begynder
Antal indlæg: 13
|
Hej Alle
Vi skal have skiftet varmekilde herhjemme, fra et udslidt solvarme/el + brændeoven, til et jordvarme eller luft/vand anlæg. Der forfindes et alm ventilation anlæg i huset
Vi har ca 200kvm i 2 plan som skal opvarmes/brugsvand, primært i gulvarme, kun ganske få radiatore. Desuden har vi en brændeovn med kedel som gerne skulle kunne udnyttes. Vi vil evt gerne kunne udnytte varmluften omkring brændeovnen til andre rum, eg ombygning af det eksisterende ventilationanlæg til genvækst
vores grund er på 1500kvm 5 personer i husstanden. elforbrug på ca 10000kwh
Hvad kan der anbefales?
mvh
Karsten Plambech
[url]http://www.kap-webdesign.dk[/url] |
|
|
|
PeterKunz |
Lagt på d. 11-06-2008 23:28
|
Ved meget
Antal indlæg: 672
|
Hvis I godt kan lide at lave brænde og fortsat gerne vil bruge ovnen dagligt ville jeg da anbefale et luft/vand-anlæg.
Jeg har selv en stor brændeovn, som har kørt i døgndrift i de kolde måneder, indtil vi fik jordvarme. I hele sidste sæson havde vi kun gang i ovnen 4 gange for hyggens skyld. Hvis I tror, det vil gå jer på samme måde, ville jeg anbefale et jordvarmeanlæg, der dækker hele husets varmebehov.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
|
|
|
|
kap |
Lagt på d. 15-06-2008 13:43
|
Begynder
|
Hej Peter
Det vil nok gå på samme måde...
Er der nogle specielle leverandøre du kan anbefale?
Har også haft kig på X15 den skulle være freq styret?
Karsten
Mvh
Karsten Plambech
[url]http://www.kap-webdesign.dk[/url]
|
|
|
|
PeterKunz |
Lagt på d. 15-06-2008 14:04
|
Ved meget
|
X15 er frekvensstyret og leverer fra 4 til 17 kW.
Jeg har selv installeret min varmepumpe og har derfor ikke erfaringer med leverandører.
Men der er links her på siden og på teknokogisk institut finder du også links til firmaer, som har styr på varmepumpeteknologien.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
|
|
|
|
Tom08 |
Lagt på d. 15-06-2008 16:12
|
Begynder
Antal indlæg: 20
|
Hej,
Jeg vil lige give min erfaring med den såkaldte "positivliste", hvilket er, at mange tror, at de varmepumper der findes der på denne liste, er de eneste der dur i DK.OG DET ER EN FEJL. Idet denne liste er delvis privatejet. Så denne liste "tegner" ikke et objektivt billede af de varmepumpeudbydere der findes i DK, og som har styr på det.Jeg siger ikke, at de der findes på denne liste hermed er dårligere, bemærk dette. Jeg vil hellere går efter de internationale test og så danne sig et billede udfra disse.
Uddrag fra teknologisk er:
På denne side finder De yderligere information om de anlæg, der i øjeblikket er systemgodkendt på Teknologisk Institut. Nedenfor ses link til positivlisten, som er en samlet oversigt over godkendte anlæg. Listen vil løbende blive justeret og ændret i takt med at nye anlæg kommer til. Derfor opfordres De til at kigge på listen jævnligt..
'
De skriver ikke hvad de er godkendt til???? OG det eneste der refereres til er, at de er systemgodkendt og ikke er andet...............Så sådan er det
Så undersøg markedet og snak med personer der har et anlæg af den ene type og med andre der har et andet anlæg af et andet mærke.
God weekend til jer.
Og ps jeg har et anlæg der er på positivlisten, men det var fordi jeg i man naive tro dengang jeg skulle købe en varmepumpe troede og fik fejlagtigt oplyst, at de var de eneste der virkede. Men da jeg gik dybere ind i det viste det sig, at være en fejl. Og jeg vil ikke have andre til, at lave den fejl og sådan er det
Redigeret af Tom08 d. 15-06-2008 16:13
|
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 15-06-2008 16:26
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
|
Citer De skriver ikke hvad de er godkendt til???? OG det eneste der refereres til er, at de er systemgodkendt og ikke er andet...............Så sådan er det
Hej Tom
Nej det er ikke helt sandt, læser du hvad varmepumperne på possitiv listen er opgivet efter, vil du se at det er efter EN14511 standarden
Dette gæder alle varmepumper på nær ventilationspumper, disse opgives efter en anden standard
Heatpump vil stadig opfordre til at købe varmepumper fra possitiv listen.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
Michael0610 |
Lagt på d. 15-06-2008 18:14
|
Begynder
Antal indlæg: 42
|
Jo men der findes da også masser af pumper der er testet efter EM14511 og som ikke findes på positiv listen? |
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 16-06-2008 19:22
|
Ved meget
|
Hej
Ja det gør der sikkert nok, men teknologisk, et svensk eller eurovent
kontrol sted foretrækker jeg.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
Tom08 |
Lagt på d. 16-06-2008 21:00
|
Begynder
|
Heatpump vil stadig opfordre til at købe varmepumper fra possitiv listen.
.............Ja selvfølgelig vil Heatpump da anbefale dette, idet disse jo betaler bannerplads her på denne udemærket side. Det ville være uhensigtmæssigt, at gøre andet, ikke????
Men jeg vil da mene der findes mange andre fornuftige fabrikanter af varmepumper i europa som ikke findes på "positivlisten"........Undskyld mig, men jeg mener, at denne betegnelse er meget misvisende og måske "leder" nogle personer, med en begrænset indsigt i dette højteknologisk produkt, på gale veje, idet netop listens navn/benævnelse er så misvisende som den overhovedet kan være ( jeg er selv blevet "ledt" denne vej) Og læg venligst mærke til, at dette ikke er surt opstød, men bare en strøgtanke omkring, at der er en skjult dagsorden bag denne liste som mange blindt stoler på.
.........Og er det ikke bedre, at stille spørgsmål og være kritisk, end bare, at følge strømmen????
Redigeret af Tom08 d. 16-06-2008 21:03
|
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 17-06-2008 08:43
|
Ved meget
|
Citer Heatpump vil stadig opfordre til at købe varmepumper fra possitiv listen.
.............Ja selvfølgelig vil Heatpump da anbefale dette, idet disse jo betaler bannerplads her på denne udemærket side. Det ville være uhensigtmæssigt, at gøre andet, ikke????
Ingen fabrikant eller importør har noget at skulle sige på denne web-side og det ved de.
da denne web-side blev startet var der ingen banner reklame på siden, og også der henviste heatpump til positiv listen.
At der findes banner reklame skyldes at driften af sådan en stor web-side bestemt ikke er gratis.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg gerne så varmepumperne testet fysisk. dette bliver de fleste ikke mere på grund af at prøvestationen fik sit tilskud fjernet da den siddende regering trådte til.
i dag drives possitiv listen ved at dem der ønsker og få deres produkter beregnet bidrager med et tilskud til ordningen.
Ønsker man mere info om positiv listen kan man tage kontakt til teknologisk.
Redigeret af Admin d. 17-06-2008 08:46
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
kap |
Lagt på d. 19-06-2008 19:07
|
Begynder
|
Nu har jeg så fået et tilbud fra en forhandler.
Ud fra hvad vi bruger i dag, kom han frem til at, X15 vil være alt for stor til vores behov eg. for dyr.(Vores behov skulle ligge på ca 5,3kw)
Han har anbefalet en IVT Greenline HT plus C 7 med 350m slange. totalpris alt incl + nedgravning til 128.000kr incl moms.
Er det noget som lyder fornuftigt........?
Karsten
Mvh
Karsten Plambech
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 19-06-2008 20:17
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
|
Kan ikke forstå at det skal være så dyrt i Danmark. Min kollega har fundet en Nibe Fighter 1235 (tror jeg nok) til 45.000 skr. Dette er cirka DKK 37.000 hvis man selv gider hente i Sverige. Så skulle der være DKK 90.000 til installation, slanger og nedgravning. Men i Danmark koster samme pumpe DKK 54.000.
Mærkeligt med denne store difference.
Mvh
Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
kap |
Lagt på d. 19-06-2008 20:54
|
Begynder
|
Hej Allan
Er du tilfreds med din IVT ht6............?
Karsten
Mvh
Karsten Plambech
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 19-06-2008 23:30
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
|
Hej Karsten
Ja jeg er godt tilfreds med pumpen. I starten brugte den dog alt for meget el idet indstillingerne på pumpen var helt tosset. Elpatronen slog til efter 1 times kørsel. Dette er nu ændre således at pumpen skal have kørt i 5 timer og det skal være under minus 5 grader udenfor før elpatronen må slå til. Ps. denne indstilling er ikke prøvet i vintervejr så jeg ved ikke om dette skal ændres til vinter.
Yderligere har jeg stillet pumpen så den ikke laver varmt vand fra kl. 23 til kl 5 om morgen hvorefter den går igang og laver varmt vand igen. Mangler aldrig varmt vand i huset med disse indstillinger.
Men alt i alt er jeg meget glad for pumpen. Vi er 2 voksne + en datter på 2,5 år og vi bruger pt. 3,5 - 4 kwh i døgnet til at lave varmt vand.
Mvh
Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
PeterKunz |
Lagt på d. 19-06-2008 23:49
|
Ved meget
|
Citer Han har anbefalet en IVT Greenline HT plus C 7 med 350m slange. totalpris alt incl + nedgravning til 128.000kr incl moms.
Altså, er prisen incl. nedgravning af slange?
Citer Kan ikke forstå at det skal være så dyrt i Danmark.
Det er også mærkeligt. Installationsprisen er ca. 20 - 40.000 kroner billigere i Sverige.
|
|
|
|
kap |
Lagt på d. 20-06-2008 01:27
|
Begynder
|
Ja prisen er incl nedgravning af slange, skulle være på en måde , så ikke hele haven bliver flået op...
Han har faktisk anbefalet en C 6, men jeg vil gerne have en lille overkapasitet, hvis vi skal inddrage et værelse til, som ikke er opvarmet i øjeblikket.
Med hensyn til el-patronen, sagde han, at man normalt stillede den til off, så man selv skulle tænde for den hvis behovet var der...?
Karsten
Mvh
Karsten Plambech
|
|
|
|
PeterKunz |
Lagt på d. 20-06-2008 01:37
|
Ved meget
|
Jeg ville også stille den på off, hvis det var mig.
Og sikkert godt nok med lidt overkapacitet, hvis I tænker at udvide.
Prisen er ok, synes jeg, men har I fået tilbud fra andre? Ellers få en eller to mere.
|
|
|
|
Tom08 |
Lagt på d. 20-06-2008 21:39
|
Begynder
|
Når jeg læser disse udemærket indslag igennem, hvor der diskuteres forskellige prisforslag med hensyn til, at anskaffe sig en varmepumpe. Er der en ting der slå mig og det er, at alle taler anskaffelsesprisen på selve varmepumpen, hvilket til en vis grænse er godt.
Men skulle man ikke begynde, at se på om man måske skulle give mere for en varmepumpe og derved få en varmepumpe der er meget bedre end IVT og måske derved få en der har et bedre coptal???? Og ja jeg har selv en IVT og den er jeg ikke for glad for, hvis man sammenligner med andre varmepumper når det handler om kabinet,støjniveau osv. Den kører stabilt og er fin nok, men havde man bare haft den viden som man har i dag, dengang man stod og skulle anskaffe sig én, så havde mit valg været helt anderledes.
Så jeg stiller mig uforstående overfor, at man kun skriver om prisen for varmepumpen og ikke se mere kritisk på anskaffelsesprisen kontra Cop-tallet og årsudnyttelsesgraden for den pågældende varmepumpe. Og så er der altså andre varmepumper typer en lige IVT, Vølund,NIbe,Danfoss(kh nordtherm) osv, hvilket er de fabrikanter der har købt sig en plads på positivlisten. Og igen vil jeg lige påpege, at jeg ikke har noget mod bestemte fabrikanter af varmepumper og jeg foretrækker ikke nogen bestemteosv. Men jeg vil da gerne have en diskussion igang, hvorfor det danske marked for varmepumper egentlig er som det er. Og at IVT klader deres produktsortiment for det største og breddeste det forstår jeg ikke???
Men nok om det...håber ikke, at nogen tager mit indslag for et opstød, idet jeg blot vil påpege, at man lige skal se sig for her i den danske "varmepumpejungel".................. |
|
|
|
PeterKunz |
Lagt på d. 20-06-2008 22:44
|
Ved meget
|
Problemet med cop-tallet er, at det ikke er til at regne med. Der er for få erfaringer med reelle cop-tal målt på årsbasis af brugerne.
En af grundene til dette er, at energimålere er ret dyre, ca. 2300 kroner, og man skal som regel have to af dem, hvis man vil måle både varme og vand. Cop bør bestå af det samlede forbrug af strøm til varme divideret med den samlede produktion af energi.
Derfor kan jeg kun anbefale, at flere brugere køber brugte energimålere, fx fra Tyskland på [url]http://www.zaehleronlineshop.de/index.php[/url] for 75 kroner. To af dem, og en brugt el-måler, fx fra [url]http://powershoppen.sydenergi.dk/Shop/info.htm?search=elm%C3%A5ler&articleid=1010000000000[/url].
så kan man måle nøjagtigt, hvad man får for sine penge, og vi får mulighed for, her på forummet, at sammenligne de forskellige systemer.
På det svenske forum kan man på [url]http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19525.0[/url], at heller ikke mange svenskere har energimålere på.
Og på [url]http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62.0[/url]
kan man se, at det faktisk ikke er mange af de, der har svaret, som har de 'små' mærker.
Jeg er selv yderst tilfreds med min IVT, som leverer højere cop, end jeg havde turdet håbe på. Jeg har selv lavet en del optimering af systemet, og da jeg har energimålere og el-måler, kan jeg omgående se, om mine justeringer forbedrer eller forringer ydelsen.
Derfor: skal du købe ny varmepumpe og interesserer du dig lidt for forbruget, så invester i et par brugte energimålere og en elmåler og læg gerne dine erfaringer her på heatpump, så vi får nogle tal, vi kan sammenligne.
Redigeret af PeterKunz d. 20-06-2008 22:46
|
|
|
|
eichmeier |
Lagt på d. 22-06-2008 12:48
|
Let øvede
Antal indlæg: 167
|
nu læste jeg lige du har fået din pumpe til ikke at lave varmt vand om natten.
Nogen der ved om man også kan gøre det med X15 ?? |
|
|