Jeg har efterhånden fået en stribe tilbud på jordvarme, det er lidt delt om de anbefaler en buffertank. Nogle siger at man skal have en buffertank for, at undgå for mange start og stop andre, at vp'en regulere bedst når der ikke er buffer på?
De fleste kommer frem til, at jeg skal have et 12KW anlæg baseret på mit nuværende olieforbrug på ca. 4500l rapsolie pr/år på en meget dårlig kedel. Er problemet at nogle kan tilbyde dette i en integreret i en enhed og andre ikke kan?
To leverandører mener jeg skal have et større anlæg 16 og 22 KW, baseret på størrelsen af huset, men så er det også både med buffertank og vandbeholder. Prisen bliver også noget pebret +250K for 22KW, så skal jeg ikke have jordvarme?
Huset er 385m2 stue+1.sal og størstedelen er velisoleret. I en stor del af stueplan er der gulvvarme, og resten følger næste år, så bliver det sidste også bedre isoleret. 40m2 bliver næsten ikke opvarmet, og soveværelset(ca. 30m2) holdes kun tempereret.
Passer det med 12KW?
Skal ikke kunne sige det uden at have set det. Men skal det forståes som 385 m² ialt????
Ifald ja og hvis det er godt isoleret bør 35 -40 W/m² række. Dvs mellem 13,5 - 15,5 kW dimensionerende varmetab ved DUT.
Tager jeg udgangspunkt i 4500 l fyringsolie (kender ikke brændværdien på rapsolie), lyder de 11 - 12 kW ikke skævt. Dette svarer så iøvrigt til varmetab på ca 28 W/m². Er dette korrekt er huset temmelig godt isoleret. Der bruges ikke anden varme? F. eks. elvandvarme eller brændeovn? Eller spares væsentligt på varmen?
Under alle omstændigheder vil en varmepumpe, uanset om den er på 11-12 eller 22 kW meeeget gerne have en buffertank at køre op imod.
Jeg ville nok foretrække en 14 kW'er + løs tank og buffer. Prisgæt omkring de 170K for en komplet installation. Alternativt en X15 som Peter Kunz. Med den kunne man så "snyde" for bufferen.
De 385m2 er ialt og mht. rapsolie skal man fratrække ca. 8-10%. Vi bruger ikke yderlig varme og el, men har dog 2 stk. brændeovne, som jo kan bruges, hvis varmepumpen ikke kan følge med nogle dage om året. Vi har ikke brugt dem pt., da vi fyrer billigt med rapsolie. Vi har normalt 20-21 gr. i alle rum på nær det jeg beskrev før. Huset er godt isoleret på nær ca. 80m2, hvor jeg dog ikke ved hvad, der er af isolering, for noget er der.
Et anlæg som CTC Echoheat har indbygget Buffer/varmtvandsbeholder ville den kunne køre ok uden for mange start og stop?
Jeg har luret på X15, den koster ca. 20K mere end on/off, men hvis jeg kan spare en buffertank bliver det jo ikke helt skævt. Jeg har ikke fået tilbud fra dem endnu, det er derfor jeg ikke har sat det i gang endnu.
Jeg har fået et anden interessant tilbud, et stk varmepumpe, 12m2 solvarme og en 500l buffertank, hvor solvarmen hjælper til med opvarmning af brinen til max 15 gr.. Det bliver jo godt nok noget dyre at etablere, men der er en del, at spare på elregningen, hvis den udregning jeg har fået passer, nogen der ved noget om et sådant anlæg?
Under alle omstændigheder er buffer at foretrække ved større pumper. Buffere er almindelig sorte vandtanke og koster ikke alverden og under alle omstændigheder meget mindre end de 20k. Solvarme sammen med VP hænger ret dårligt sammen - når man regner på det. Solvarmen er frygtelig god, når man ikke har noget at bruge varmen til. Andet sted på dette site kan man læse om en VP-brugers månedlige forbrug til varmtvand i størrelsesordenen 112 kWh/md. Selvom solfangeren laver det gratis er der sgu ikke meget at forrente noget med. Skulle man for alvor more sig med solfanger skal man vel lure på Ærø og spekulere i sandlager. Men igen, prisen løber.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.