HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordslange længde
alsj
Hej

Er ved at lægge 450 m jordslanger ned, kan så huske noget med at jeg har læst, at hvis man har flere sløjfer, som jeg har (3) skal de være lige lange inden for få meter. Men nu kan jeg selvfølglig ikke finde den information igen, er der nogen der har et hurtigt svar på den ? Grunden er at jeg har lidt udfordringer med sløjfe 2, som godt kan gå hen og blive 7 meter kortere.

Pft

airman
Så spørger man sin leverandør!!!!!!!

Og hvorfor iøvrigt bruge tre gang 150 meter med en IVT. Den æder ukritisk 2 x 400 meter (og ved lige antal kan du balancere). Men ellers justerer du bare de flowregulatorer der selvfølgelig er monteret, når du har uens antal slænger,

alsj
Kunne jeg selvfølgelig godt gøre, men nu valgte jeg at spørge her inde, er vel menningen med det her forum !!!!!
Nu har jeg ikke plads til 2x400 og da jeg har vandboring inden for 300m, så ville kommunen godt have at jeg delte det op i 3 sløjfer. Ved ikke hvad du mener med at balancere, men jeg fik vist svar med hensyn til flowregulatorer.

PeterKunz
Hej alsj. Ja, det er jo netop noget, du kan spørge om i dette forum. Og som airman skriver, kan det være nødvendigt at balancere slangerne med reguleringsventiler.

Balanceringen går ud på, at der skal være samme returtemperatur fra alle tre sløjfer, således, at de alle tapper lige meget varme fra jorden.

Jeg er jo ikke ekspert, men det er nu mit indtryk, at hvis dine tre sløjfer ligger i samme betingelser, så betyder 7 meter ikke det helt store. Der vil jo ske det, at de to andre sløjfer er længere tid om at løbe igennem, hvorfor du vil få en varmere retur på dem. Har du slange nok, kan du også afkorte de to andre forløb lidt.

Reguleringsventiler er ikke helt billige, så du kunne evt nøjes med at sætte en på din korte sløjfe.

Hvordan laver du din manifold til samling af slangerne?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

PeterKunz
Denne ventil kan bruges til flowregulering:
[url]http://www.netsalg-vvs.dk/default.aspx?tabid=6864&ProductID=f46b481c-8c23-4c7f-85cf-8c6c4135061d[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

airman
Balancering betyder i min verden, at systemet indrettes således der er lige meget tryktab i de enkelte strenge, og deres tilslutning. Derved elimineres behovet for tryktabsgivende (og derved omkostningskrævende) komponenter, som f. eks. reguleringsorganer. Desværre er det kun et fåtal der åbenbart udfører denne kunst.

Mit småtrælse svar og manglende lyst til ubetinget at hjælpe affødt af alsj's manglende lyst til at udvikle og støtte varmepumpeleverandørerer i DK.

Admin
Hej

jo heatpump er så afgjort til spørgsmål om alt indenfor varmepumper, Man skal dog huske at man bærer selv risiko når man følger råd afgivet i debatten her.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

alsj
Okay super godt, jeg siger mange tak til PeterKunz. Jeg har købt et fordelerrør, hvor der sidder noget måler og nogle haner på, tænkte det måske var til at styrer sådan noget som tryk og vandfordeling. Er jo ikke overrasket over Airmans lidt skarpe svar (kunne måske lade være med at svare) men som jeg ser det har han ret til sin holding, lige som jeg har ret til min, jeg ved jo i hvert fald nu, at der kommer rigeligt på når man køber i danmark (desværre) Anyway er glad for de 85.000kr jeg har sparet, måske kommer det til at koste mig en den anden ende hvis det hele går ned, men det er jo den chance man tager.

Berg
"Mit småtrælse svar og manglende lyst til ubetinget at hjælpe affødt af alsj's manglende lyst til at udvikle og støtte varmepumpeleverandørerer i DK."

- Tak for kaffe siger jeg bare!
Det lyder næsten som om det er et forum lavet til at fremme salget hos danske forhandlere. Her gik jeg og troede formålet var at man kunne udveksle viden og erfaring om varmepumper osv.
Det handler vel ikke om at "udvikle og støtte" nogen som helst - særligt ikke hvis det er firmaer der tager overpris for arbejdet og delene. Mig bekendt er der ikke nogen lov imod at lave tingene selv - og selvgjort er jo velgjort som man siger Wink

Sorry for OT - men sådan nogen indlæg sætter da hurtigt en stopper for lysten til at dele og søge viden her.

airman
Arhhh Berg, har du læst mine øvrige indlæg?

Indimellem bliver man bare lidt træt af: "Jeg kan det hele selv for det halve" og "VP-Branchen må ikke tjene penge. Mangler vi nogle oplysninger, spørger vi på på dette forum"!

Sådan er tingene jo ikke. Og var der ikke proff'er på dette forum, kneb det måske af og til lidt med de mere uddybende svar!

airman
PS Jeg har intet imod GDS. Og hjælper meget gerne GDS'ere. Men de er sgu nødt til at købe et eller andet ved mig, så mester har en undskyldning for at have mig til at rende rundt, ikk'?

Admin

Så spørger man sin leverandør!!!!!!!

Og hvorfor iøvrigt bruge tre gang 150 meter med en IVT. Den æder ukritisk 2 x 400 meter (og ved lige antal kan du balancere). Men ellers justerer du bare de flowregulatorer der selvfølgelig er monteret, når du har uens antal slænger,

At en IVT kan køre med disse løb er ikke ensbetydende med at andre mærker kan. Shock

Det kommer helt an på data fra fabrikanten, som jo har udregnet dette udfra hvilken slange diameter han vil bruge samt hvad hans KB pumpe kan præstere.
Redigeret af Admin d. 10-08-2008 14:30
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

airman
Nu skrev alsj jo at han havde købt IVT varmepumpe. Derfor!

Bjarne1
Nu har jeg hørt fra flere sider at max.længde bør være 200 meter
med 40mm slange - har vist også lidt at gøre med tryktab og
strømforbrug på pumpen - og det uanset fabrikat.
Jeg er i planlægningsfasen, og suger alt den viden jeg kan, så
dunk mig lige i hovedet hvis der er noget jeg har misforstået.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 16

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.