I og med at betongulvvarme er langsom, kan jeg ikke se fordelen i at benytte en udeføler.
Når der er følere i alle rum burde det jo være nok til at styre VP.
Udeføleren vil jo typisk komme for sendt med sin melding om, at hen ad middagstid skinner solen og temperaturen stiger udendørs, men betongulvet vil først reagere hen ad aften når der bliver koldere og det skulle være varmere.
Det ville være smartere hvis det var styret af DMI,
eller efter gennemsnit af forrige uges temperaturer, - eller temperaturen i går.
Det lyder ikke som nogen dum idé, i mine ører. Hvis altså dmi er til at stole på..
Men hvis du kun har følere i alle rum og ingen form for udestyring, så går du over til fast kondensering, og så forsvinder en af de store fordele ved varmepumper: nemlig skiftende fremløbstemperatur ved skiftende vejrlig.
Hvis din udeføler sidder et godt sted, bør den dog ikke svinge for meget ud i solskinsvejr. I dag kl 12 siger min udføler f. eks. 4,5 grader men et termometer i solen siger 9 grader.
Desuden er der mange varmepumper som ikke bare slavisk følger udetemperaturen. De beregner også hvor langsomt eller hurtigt temperaturen stiger eller falder og kompenserer for dette.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
All right, jeg var ikke klar over at det havde indflydelse på fremløbstemperaturen.
Regnede med at når det blev koldere i stuerne, så kørte pumpen noget hurtigere for at kompencere for det større aftag af varme.
Føleren i gulvet må jo kunne mærke at gulvet bliver koldere ...
Eller skal man ha' en rumføler til det ?
Ved fast kondensering laves altid samme fremløbstemperatur. F. eks. 60 grader. Termostaterne på radiatorer eller gulvslanger bestemmer så hvor meget vand, der skal have lov at løbe igennem. Altså fast fremløbstemperatur - skiftende vandmængde (flow).
Ved flydende kondensering følger fremløbstemperaturen vejrliget og kan svinge helt fra 20 til 65 grader. Det er altid samme vandmængde, der går gennem radiatorer og gulve, men med forskellig temperatur. altså skiftende fremløbstemperatur - fast vandmængde.
Du har jo nok termostater i dine rum. De virker sådan, at når der er varmt nok i stuen, så lukker de for vandet. Der kan altså ikke være cirkulation i dine gulvslanger.
Det kan kollidere med varmepumpen.
Den kan mærke, at det bliver koldere udenfor. Så den ved, at det er tiden at sende et skud varme ind i gulvslangerne, så huset forberedes på den kulde, der er på vej til at trænge ind.
Dine termostater i stuen ved jo ikke noget om, at det er koldt udenfor. De kan bare mærke, at der stadig er herligt varmt indenfor. Så de lukker.
Nu får varmepumpen problemer. For den begynder at lave varme, men kan ikke komme af med den, på grund af termostaternes uvidenhed om at der er kulde på vej.
Først når kulden er trængt gennem dit hus og stuen bliver kold, åbner termostaterne og der vil nu gå en del tid før varmen trænger gennem gulvet.
Det er bedst, at lade varmepumpen styre begivenhederne. Altså sørge for at termostaterne altid er helt åbne. Så kan varmepumpen komme af med varmen, når den har regnet ud, at det er nødvendigt: skiftende fremløbstemperauter - fast vandmængde.
Måler varmepumpen at temperaturen falder særligt hurtigt, laver den ekstra meget varme for at kompensere for dette.
En indeføler kommunikerer med varmepumpen og får lov til at have en vis indflydelse på den. Tænder du for eksempel op i en brændeovn, eller har du kæmpevinduer, der næsten virker som solvarme, så sender indeføleren information til varmepumpen om, at det kan godt være, det er koldt udenfor, men et eller andet gør, at der er rigeligt med varme inde, så den kan godt vente lidt med varme. Det er altså en helt anden funktion end termostater, der lukker for flowet. En indeføler lukker ikke for flowet, men kan sænke fremløbstemperaturen, hvis der er varme nok.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Javel, men det må for mig at se være indetemperaturen der er den vigtigste. Den kan svinge meget efter hvilke aktiviteter der foregår, og om dagen er der måske ikke brug for så meget varme som om aftenen, så hvis udetemperaturen alene skal ha' for megen, indflydelse kan det nemt gå galt.
Om natten hvor udetemperaturen er lav og der ingen aktivitet er i huset, skal indetemperaturen være lav, men om morgenen skal den ret pludselig stige samtidig med at udetemperaturen stiger, lidt senere er der bl. a. p.g.a aktiviteter inde blevet varmt nok, så skal temperaturen justeres ned uanset udetemperaturen.
Godt jeg ikke er termostat :-)
Hvis man skal bruger udetemperaturen til noget, må det være til at huske, at nu er kl 05:00 det er 04 grader udenfor, indetemperturen er 18 grader, varmetabet er X, og om tre timer skal der være 21 grader indenfor, - altså skal der tilføre tre grader på tre timer incl. varmetab ...
Nu er kl. 15:00 udetemperaturen er indtemperaturen minus 12 grader.
Indetemperaturen skal kl 18:00 være 23 grader.
Varmetabet er jvnf. den intelligente termostat x - og der skal inden kl 18:00 justeres i forholdet til det.
Indefølere der bare har en hvis indflydelse er for mig at se ikke godt nok.
Computeren skal vide udetemperatur og indetemperatur.
Den skal løbende lagre disse + varmetabet, så den kan bruge det fremover.
Der skal også kobles en vindmåler på, hvor data skal gemmes.
Der selvfølgelig forskel: Hvis vinden er i øst, 100 meter/sek. den 4. januar, udetemperatur er 04 grader og hvis vinden er i SV den 4 januar 5 meter/sek.
Og så skal den ha' besked om ønskede ændringer, og ønskede faste indstillinger, som jo kunne være som beskrevet kl 08 skal indetemperaturen være ...-
Jeg har ikke gulvvarme endnu, men en 20 år gammel Shimaden termostat, til at justere temperaturen på væske, den kaldes intelligent, idet den angiveligt lærer varmetabet, og det er sjovt se se den justere ind til +/- 01 grad når rumtemperaturen skifter.
ps: http://www.shimaden.co.jp/english/index.html
Redigeret af Rass d. 07-12-2008 19:40
Må give Peter Knuz ret i at det er bedst at holde en jævn temperatur på gulvet. Har forsøgt at stille mine termostater ned således at der lukes for vandet i gulvet når der nåes 23,5 - 24 grader i rummene. Det er også fint den første aften når der er godt med starinlys tændt i stuen og der bliver 25 grader derinde og jeg kan se at pumpen næsten ikke har brugt noget hele den næste nat. Tilgengæld oplever jeg om morgen at gulvet i det / de pågældende rum føles koldere og når temperaturen så når ned på de 23,5 grader (som regel først næste morgen / formiddag) kører pumpen som en sindsyg for at få gulvene op i den rette temperatur igen. Man kan med andre ord sige at selv om temperaturen i rummene stadig er tilstrækkelig er gulvet blevet mere afkølet end normalt og dermed kommet bagud. Jeg kan så se at det jeg har sparet om natten bruger den mere næste morgen. Nu har jeg derfor stillet alle termostater så højt op at de ikke lukker på noget tidspunkt. Når pumpen kører varmer den alle gulve 3,5 grader op. Dette tager 2,5 - 4 timer, hvilket jeg i starten syntes var for længe driftstider men tilgengæld holder en pause i op til 5 - 7 timer inden den tager en tur til. Bruger i øjeblikket cirka 17 - 18 kw i døgnet på at varme 167 m2 hus op og lave varmt brugsvand. Det er vel okay. Har mellem 23 - 24 grader i huset og er pt. meget godt tilfreds med pumpen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.