HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Er priserne steget 25-30% på 2 år?
PH
Har i en del tid været meget interesseret i at få udskiftet mit gamle oliefyr ud med jordvarme, og nu hvor der potentielt er mulighed for at få et tilskud til etableringen, så har jeg fået taget mig sammen til faktisk at få indhentet nogen tilbud på frekvensstyret anlæg. Jeg har bedt om total entrepriser fra flere, men jeg er noget overrasket over priserne jeg modtager.

Jeg skal have fjernet eksisterende fyr + tank i mit bryggers, etableret en ca. 15Kw VP, en varmvandsbeholder på 300L, nedgravet 600-700 m slange på en fold lige udenfor bryggerset og tilsluttet det hele til det eksisterende varmesystem.

Min forventning havde været omkring 150.000,- kr, men der er en forbavsende overensstemmelse mellem tilbudene på lige omkring eller over 200.000,- kr.

Når jeg ser på tidligere debatindlæg herinde, så kan jeg se at tilsvarende anlæg ligger i omegnen af 150.000 kr. for 2 år siden. F.eks passer den konfiguration som PeterKunz har - bortset fra solfangerdel - præcist til mit behov. Peter gav i sin tid 113.000 i 2007, men stod selv for installationen, så 150.000 kr passer vel meget godt. Eichmeier's anlæg der også er etableret for ca 2 år siden ligger også i dette prisleje.

Fra en af VP konsulenterne fik jeg et klart indtryk af at priserne er steget de sidste 2 år - og der er tale om stigninger på 25-30%, men fik ikke nogen klar tilbagemeldig hvad der var årsagen.

Er der andre der har et tilsvarende indtryk, og evt. en idé om hvorfor og hvilke dele af entreprisen der er steget?

hamselv
Peter Kunz anlæg har han selv importeret. Selv installeret. En X15 har aldrig kostet så lidt som nævnt. En X15 installation koster hos os væsentlig mindre idag end for to år siden, i særdeleshed grundet prisfald på selve pumpen, prisfald pga nedpløjning istedet for gravning. Så det problem må være geografisk.

200000 for ex X15 kræver vist guld-rør eller noget i den retning. Spørg i Jylland. Selv bropengene er der råd til!

Korrekt fik varmepumperne et lille nøk pr 1dec 2008, men X15 satte man ned!

PeterKunz
Ja, X15 er faldet i pris. Jeg købte den i før den var frigivet i Danmark.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

Sydkoel
150.000 lyder i mine ører som en mere rigtig pris, dog uden at have gransket pisen på en X15 yderligere !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

PH
En af tilbudene er på en X15, så hvis den er faldet i pris og nedlægningen af slanger også er blevet billigere så er det måske geografien der spiller ind. Der burde ikke være noget specielt i entreprisen som består af:
- Indhentning af myndighedsgodkendelse
- Levering af 700 jordslange (2 x 350 meter) inkl. væskepåfyldning og trykprøvning
- Nedpløjning af slanger
- Levering af 2 stk murgennemføring incl. 6 m isolering
- IVT Premium Line x15 Varmepumpe samt 300 L varmvandsbeholder
- Opsætning af cirkulationspumpe, trykekspansion samt sikkerhedsaggregat.
- Standardmontage af varmepumpe
- Eltilslutning til fremført eksisterende installation
- Demontering samt bortskaffelse af eksisterende oliefyr og olietank
- Opstart, indregulering og kundeinformation.

Som jeg læser tilbudet føres slangerne direkte fra marken ind til VP'en så ingen samle brønd og "stumper" til samme.

Demonteringen af eksisterende fyr trækker jeg nok ud, da jeg kan få men lokale VVS'er til at gøre det billigere end 11.000 kr.

Jeg har 3000 m2 mark lige uden for bryggerset og forstår ikke at det vil tage 40 timer at pløje 700 m slanger ned - det er næsten 8 arbejddage.

Jeg forstår heller ikke hvorfor boring, monteringen, tilslutning, opstart, indregulering og instruktion skal tage 60 timer.

Afstanden mellem nuværende fyr og hvor VP'en skal stå er måske 5 meter - men alligevel. Hvis det er meget fordyrende, så kan den lokale VVS'er samtidig med demonteringen trække nye rør frem.

Jeg tror jeg skal følge rådet fra hamselv og ser om jeg kan få nogle tilbud fra Jylland. Bosiddende uden for Kalundborg kan både bro og færge bruges - og vi laver gerne en opredning i gæsteværelset, hvis de ønsker at trække igennem og blive hurtigt færdig så de kan komme hjem igen Smile

Triplus
I sommeren 2007 gav jeg 133.000 for en X15 med 400 meter slange, varmtvandbeholder og montage. Det var excl. nedgravning og fremføring af el. Samlet løb projektet op i 155.000.

hamselv
Hurtig kalkule siger at Triplus pris holder idag. Med pløjning hedder den 153000,- for sådan et anlæg

Lars Kristensen
Jeg undrer mig også lidt, jeg har idag fået, tilbud på en X15.

Pris også over 200 k.

Eller en HT 11 kW til over 150 k.

Jeg syntes det er dyrt, når man tænker på at en 11 kW Bosch koster

30000 dkk i Sverige
Redigeret af Lars Kristensen d. 01-04-2009 21:08

eichmeier
PH, hvorhenne i landet ?

Vi fik pløjet vores slanger ned på noget der ligner 8 timer, 2 mand, så det er 16 timer i alt.

Du skal have dem i en mark, jeg ved ikke hvor hurtigt en gravemaskine kan grave sådan et par render, men jeg ville mener 2 dage var det der skulle til

Jeg kan lige finde min regning frem, så kan du få den eksakte pris.

Hvorhenne i landet skal du have installeret, det har mig bekendt stor betydning for prisen.

/eichmeier

Triplus
Jeg fik gravet mine 400 m. ned i en mark med 2 gravemaskiner på ca. 20 timer. Det er så 40 timer i alt.

eichmeier
Ok, det syntes jeg er lang tid det har taget. de brugte kun 1 dag hos os til 600 m slange.

PeterKunz
Mine 700 meter tog fra fredag middag til lørdag middag for en 9 tons gravemaskine og 3 mand til udrulning.

Men det kan jo komme meget an på hvor meget man skal sno sig med gravene..
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

Triplus
Det var to minigravere med erfarne førere, som lavede arbejdet hos mig. De gik til den, men det skal også siges, at jorden var meget leret og våd, så det klistrede meget fast til grabbene. Til gengæld var der aftalt en fast pris for arbejdet, så tiden var ikke afgørende.

PH
Vi bor på Kalundborgegnen faktisk lige mellem Holbæk og Kalundborg. Maskinen kan komme til uden nogen forhindringer. Min plan var at de skulle pløjes ned og jeg syntes tidsforbruget hos eichmeier ligger indefor det jeg selv havde forventet. Jeg kan dog se at hvis der skal graves har flere af jer erfaringer med længere tidsforbrug.

PH
Jeg formoder at Lars Kristensen også lider den tort at bo på sjælland Sad

Lars Kristensen
Ja desværre, når vi taler varmepumpe priser Sad

Hvad er den reelle pris på selve varmepumpen egentlig, jeg kan ikke forstå det skal holdes hemmeligt, eller er der en god grund til at der ikke bliver skiltet med det nogen steder ?

PH
Den kender jeg heller ikke - og ja, det er lidt underligt at der ikke er mere gennemskuelighed i hvordan prisen er sammensat.

PeterKunz
Jeg gav 55.000 kroner for min varmepumpe inklusive moms.

Hvis I går ind på

http://www.dvi-nibe.dk/
, så kan I finde en prisliste der.

Det er desværre ikke alle, der skilter med priserne, men bed om at få den af jeres installatør. Det er jo helt naturligt, at man ved, hvordan prisen er sat sammen af varer og arbejdsløn.
Redigeret af PeterKunz d. 03-04-2009 19:24

cc
jeg fik et tilbud fra den lokale entreprenør på 29600 ink. moms for nedgravning af 2*200 meter som skulle snørkles om huset på en 1000m2 grund.
men jeg valgte en lille maskinstation på time pris som kom med en 8t minigraver, jeg rensede render op og lage slangen i mens han gravede pris 12150 ink moms. det tog os 15 timer hver i fedtet ler jord...

Med hensyn til pumpen lød tilbudet på ca 95000 ink moms. pumpe4-9kw frek styret , varmvandsbeh med solspiral,2*200m slange,div fit til pumpe og brønd... skal dog selv montere.....

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.