Energifanger til Vølund 1240 jordvarmeanlæg?
|
Leif Dalby |
Lagt på d. 15-04-2009 22:23
|
Begynder
Antal indlæg: 22
|
Vi har et nyt klasse 2 træhus på 200kvm fra 2007. Da jeg ville bestille en ekstra solarventi solventilationsanlæg til mit redskabsrum, opdager jeg til min store overraskelse, at de nu også sælger energifangere.
6m2 energifanger af sorte rillede plastrør har ca. 24m2 overflade på rørsystemet. Det skulle være nok til en 6-9 kW varmepumpe, kombineret med jordslanger!!
Jeg har talt med Vølund, der bekræfter at ideen virker.
Simplificeret er princippet ret enkelt. På brine ud monteres to T-stykker der kobles til plastrørene til energifangeren. En måler kobles på hhv. brine ud, energifanger og slange ind. En styreboks kontrollerer og en Grundfos pumpe skaber tryk. Vædsken går fra energifangeren til brine ud og derefter i jorden. Dvs. at for varmepumpen er der intet ændret, men for varmeindsamling er jordvarmen forlænget med f.eks. 24m2 overflade. Om sommeren opvarmes jorden ekstra meget når jordvarmen ikke arbejder.
Se evt. Solarventi's hjemmeside for spørgsmål.
Er der nogen der har erfaring med dette? Min jordslange er formentlig efterhånden nede i 1,5m dybde pga. påkørsel af ekstra jord (min dårlige planlægning) og derfor kan en energifanger være et rigtigt godt hjælpemiddel.
Gode råd og vejledning er meget værdsat.
Mvh. Leif
Vølund 1240-6kW jordvarme med 260m jordslange. Vølund FLM40 ventilationsmodul på brine ind.
Pr. 1/5-2011 ny 200m energifanger koblet på brine ud.
Digital 3 faset bimåler i DIN skinne som måler: 1240'eren, FLM'en, Grundfospumpen og Danotek styringen.
Huset er energiklasse 2 fra 2007 og på 200m2 i ét plan. der er min. 22 grader i huset året rundt Ingen brændeovn.
I jordslangen og dermed energifangeren er der Ethylenglycol frostsikret til -18 grader.
|
|
|
|
johnia |
Lagt på d. 16-04-2009 12:49
|
Begynder
Antal indlæg: 44
|
Det lyder spændende, men kan effekten overveje udgiften til systemet. Der skal spares en del kroner om året, før at det er tjent sig selv hjem igen.
hmm, Sort plastik rør som ligger ude i solen, hvor lang tids holdbarhed har det egentlig og hvor mange års garanti er der?
Nybyggeri maj 2010, 170m2 bolig+43m2 opvarmet garage, 1plans hus, gulvvarme overalt. Fighter 1145 8 kw + VPA 300/200 + UKV 100 parallel forbundet, 450m slange i sandjord, 70-100 cm vandspejl
|
|
|
|
Leif Dalby |
Lagt på d. 16-04-2009 20:44
|
Begynder
|
11.000,- incl. moms for et 6-9kW anlæg er et skriftligt tilbud jeg har modtaget. Incl. pumper og styresystem.
Fra deres hjemmeside: "25 mm Ribberør ligger i ruller á 100, 200 og 500 meter. Materialet er fra Hoechst (Coplimeriseret med ekstra sej molekylestruktur for langtidsholdbarhed)
Materialet er afprøvet gennem mange år både i Danmark og udland.
Forventet levetid over 15 år i sollys.
Faktisk er det muligt fx efter 10-12 år at dreje rørene 180 grader rundt, så de får UV strålingen på den anden side.
Datablad kan fremsendes på anmodning.
Prøv at tage et kig på deres hjemmeside. Det virker prismæssigt pænt og princippet er så selv jeg kan forstå det.
Vølund 1240-6kW jordvarme med 260m jordslange. Vølund FLM40 ventilationsmodul på brine ind.
Digital 3 faset bimåler i DIN skinne som måler: 1240'eren, FLM'en, Grundfospumpen og Danotek styringen.
Huset er energiklasse 2 fra 2007 og på 200m2 i ét plan. der er min. 22 grader i huset året rundt Ingen brændeovn.
I jordslangen og dermed energifangeren er der Ethylenglycol frostsikret til -18 grader.
|
|
|
|
Daffy |
Lagt på d. 20-04-2009 17:11
|
Begynder
Antal indlæg: 132
|
Jeg har i sidste uge set et anlæg som dit i Sverige. Dog med Bjergvarme i stedet for Jordvarme
Her var FLM´en tilsluttet en solvarmebeholder med kappe, faktisk en der lignede en Danlager 2000 ! - koblet på som en ekstra kreds !
Styresystemet valgte den kreds hvor brinen var varmest - og det var oftest solvarmebeholderen !
Ejeren var meget tilfreds med at han havde lavet den detalje !
Jeg synes at den konstruktion nærmede sig det geniale...
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
|
|
|
|
Leif Dalby |
Lagt på d. 20-04-2009 18:42
|
Begynder
|
For et års tid siden spurgte jeg en servicemand fra Vølund om det ikke var en god ide at tilslutte solvarme til jordvarme mhp. at varme udgående brine op. Svaret var, at solvarme genererede for megen varme og ved indgående brinetemperatur på +30 grader kunne varmepumpen ikke følge med.
Vedr. energifanger var Vølund til gengæld meget positive. En brine ind på op til 20 grader var rigtigt godt og det passer meget godt med det en energifanger kan hhv. levere og/eller lagre i jorden.
Mht. energifangeren talte jeg i dag med SolarVenti - skulle have mål til stolper for energifanger - fik jeg klart det indtryk, at mange jordvarmeejere ekstramonterer energifangere. Flere af de der bestilte i øjeblikket, var jordvarmeejere med meget sand i undergrunden.
|
|
|
|
Daffy |
Lagt på d. 20-04-2009 20:51
|
Begynder
|
Nu bliver brinen ikke over 20 grader med det system jeg nævnte ovenfor ! ! -ellers har du det MEGET varmt
Fordelen iøvrigt er at der ikke er noget varmetab til jorden/bjerget - men (næsten) al indvunden energi fra FLM går til brinen !
Anlægget i Sverige var iøvrigt monteret med en væsentlig mere energibesparende cirkulationspumpe -end den originale fra NIBE !
Det skulle betyde en del når anlægget kører 24/7/365
Jeg har kun set 2 energifangere - den ene på et tag og den anden sat på et stativ i et hegn - ved ikke lige om jeg syntes det var så kønt igen !
Men held og lykke med projektet...
Hvorfor vil du kun opvarme UDgående brine ? - det vil da være bedre at det er den INDgående brine der er så varm som muligt ? - kun når varmepumpen står stille skal du vel pumpe til jordslangerne !
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
|
|
|
|
Leif Dalby |
Lagt på d. 20-04-2009 23:29
|
Begynder
|
Nu forstår jeg. Forskellen er, at min FLM er koblet på (igen) udgående brine. Formålet er, at når varmepumpen ikke kører, så "opvarmes" jorden fra FLM. Det betyder især noget om sommeren, hvor min varmepumpe kun kører måske 8 - 10 gange i døgnet for let gulvvarme og brugsvand, men temperaturen i huset er pænt over de 20 grader.
Fordelen - tror jeg - ved som FLM'en at at koble energifangeren til udgående brine er, at opnå den samme "opvarmning" i jorden, men blot i meget højere værdi.
Når varmepumpen starter, måler energifangeren om temperaturen i energifangeren er højere end i indgående brine (hvad den med dansk vejr ofte vil være) og cirkulationspumpen til energifangeren sætter i gang. Vædsken styres derefter på udgående brine, til energifangeren, tilbage tíl udgående brine og ud i jorden.
Kredsløbet set fra jordvarmepumpen er det samme da energifangeren blot en 'sløjfe' på jordslangen.
I øvrigt enig med dig i, at energifangeren - som jeg også skal have monteret på et stativ - ikke er direkte smuk, faktisk lidt grim. Derfor placeres den også i baghaven og vil med tiden blive dækket mod indsigt fra gaden med et par buske.
Teknikeren fra SolarVentis største bekymring var, at jeg skulle være opmærksom på den forholdsvis store kondensering der ville blive omkring slangerne (hvilket jo er et tegn på at de virker).
I øvrigt glemte jeg at sige, at en anden og meget stor fordel ved energifangeren er, at den ikke er afhængig af sol, men at den også udnytter den energi der er i luften - så selv et regnvejr vil give energi til jordvarmen.
Kan du oplyse mer om den energibesparende cirkulationspumpe på NIBE/Vølund anlæget fra Sverige?
|
|
|
|
Daffy |
Lagt på d. 21-04-2009 07:32
|
Begynder
|
Cirkulationspumpen var en af de "energirigtige" fra Wilo stratos - som gav en cirkulation på ca 4 liter/minut (så vidt jeg husker) - Grundfos laver vist nogen lignende- men som ejeren selv havde ombyttet da der kun skulle cirkuleres ca 20 liter vædske -effekten på pumpen kender jeg ikke. men der er jo stor forskel på at pumpe 20 liter rundt og måske 200 liter -selv om jeg ikke er god til det med pumpetryk og fald-endnu..
Ved du om energifangeren kan tåle de (enkelte) kuldegrader på under -15 grader som brinen normalt er frostsikret til ?
De temperaturer hænder rent faktisk i Danmark
|
|
|