HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
er frekvensstyret varmepumpe altid bedst ???
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg overvejer at udskifte mit ca 25 år gamle jordvarmeanlæg (vølund 707 /4 ) ud til et nyt.Jeg er ved at indhente tilbud fra forskellige laverandører af jordvarme og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide om frekvensstyret varmepumpe altid er billigst i drift eller om en on /off model som den jeg nu har har fordele frem for en frekvensstyret.

hamselv
Vær OBS på at du skal have et særligt HFI relæ (der er lidt halv-pebret) hvis du monterer en frekvensstyret pumpe. Du skal være sikker på du har rigelig slange, hvis du vil have en frekvensstyret pumpe.

Og ja, den frekvensstyrede er en fordel driftøkonomisk, specielt hvis dit varmeanlæg kan nøjes med relativ lav fremløbstemperatur.

Behovet for buffer/volumen øgning af vandvolumen på varmekredsen er normalt 0.

Ulempen er anskaffelsesprisen og kostbare reservedele, hvis noget går galt en dag.

Bjarne1
Har læst noget fra Teknologisk institut omhandlende
smøreproblemer og dårlig virkningsgrad på scroll-pumper
med frekvensstyring, rapporten er vist et par år gammel,
er der sket forbedringer siden da ???
Ellers ville jeg nok vælge stempelpumpe hvis med
frekvensstyring, ulempen er så efter sigende støjnivauet,
men hvor slemt det er ved jeg ikke.

woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har også hørt / læst om smøreproblemer m.m. på frekvensstyrede varmepumper og at bla dette skulle bevirke kort levetid på varmepumpen.
Det er ca 3 år siden jeg læste om det og jeg ved ikke om det er det samme i dag.
Spørgsmålet er også om det overhovedet kan betale sig med et frekvensstyret anlæg i mit tilfælde hvor jeg med mit 25 år gl. jordvarmeanlæg kun bruger 7000 kwh /årl. (opvarmer 230 m2), investeringen er jo en del højere.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 90

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.