I forbindelse med kommunens tilladelse til etablering af et jordvarmeanlæg, stilles der krav om tæthedsprøvning inden ibrugtagelse.. Det er selvfølgelig fint nok.
Der stilles også krav om årlig eftersyn af sagkyndig.... og her kommer det så.... herunder tæthedsprøvning ref bilag 1. bilag 1 foreskriver at der trykprøves med vand.
Årlig tæthedsprøvning med vand i brinekredsen var jeg ikke lige forberedt på.
Betyder det så at ud over at anlægget skal efterses af en sagkyndig en gang om året - det var vi indstillet på - så skal han også også tømme det for vand/IPA blanding, påfyldes rent vand og tæthedsprøves - hvilket i sig selv tager mindst en time og et kvarter i bedste fald.
Det lyder som noget bøvl, der kræver tanke og pumper, vil give luft i systemet og et eftersyn må så tage mindst en halv dag eller 2-3000 Kr.
Er det normale krav til et årligt eftersyn, hvordan foregår det i praksis, hvor lang tid tager det og hvad koster det ?
Det må dæleme være en fejl. Jeg har ikke set den formulering før.
En sådan prøve vil kræve hen ved en formiddag og kræve at du skubber alt spritvandet over i en tank. Dernæst skal du pumpe op, op til tre gange og overvåge i minimum en 1/2 TIME. Dette vil anstændigvis kræve at du har en palletank med. Du vil blive nødt til at regulere brinen med en anelse sprit. Det kan ikke være deres alvor. En kontrol af tryk og brinestand må være det der skal til. Og kun ved mistanke om væsketab, skal udføres regulær test (og skylning).
Prismæssigt kommer det til at ligne en brinefyldning, dog minus spritten.
Nu ved jeg ikke lige om man kan drage paraleller til andre ting... Men ved f.eks. Kraner som jo er certifikat krævende (over 8T/M) skal der laves eftersyn af SAGKYNDIGE og SÆRLIGT SAGKYNDIGE.... Og i der er en sagkyndig defineret som en selv (kranføren) og den særligt sagkyndige er en der er uddannet til at lave større eftersyn....
Hvis denne paralel ka drages så må man jo konkludere at du selv ka lave dette eftersyn og så må du jo også vide hvordan man tjekker at anlæget holder tryk Og så må DIN måde at kontrolere på jo være god nok, når bare du konstatere der ikke er trykfald....
Eller er der helt andre regler? For synnes da det lyder meget vildt at skulle tømme slangerne en gang om året...
Jeg har netop haft servicebesøg, og anlægget blev gennemgået, og brinekredsen blev trykprøvet med vand/IPA blanding. Så ingen tømning Det hele tog en times tid.
Trykprøvningen kan man teknisk set godt gennemføre selv, det kræver blot lidt udstyr. Til resten af anlægsgennemgangen var jeg glad for, at det var en kvalificeret fagmand som kender til anlægget, og de fejl som erfaringsmæssigt opstår.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.