HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bynor.se
Thomas_2765
Jeg havde en god snak med Erik fra Bynor.se om køb og installation af varmepumpe her i Københavnsområdet.

Jeg har en gammel VP i forvejen, så alle slanger mv. er tilstede. Han ville sælge mig pumpen (Nibe 1225-6) til ca. 40.000 SEK og installere den for ca. 22.000 SEK - det er priser der er under 50% af de danske tilbud jeg har fået...

...men med et "forsvandt" han - han svarer hverken på mail eller mobil.

Er firmaet lukket? Er Erik fyret? Ved nogen noget? Smile

PeterKunz
Hvornår havde du kontakt med ham?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

0947Juul
Jeg overvejer at købe hos bynor, er det lykkedes at få kontakt?Wink

Thomas_2765
Nej jeg har ikke fået kontakt, men har heller ikke prøvet mere.

Jeg er lidt uforstående over for hele forløbet.

Erik tilbyder mig en VP for 40.000 SKr + 22.000 SKr. for montering. Ialt 62.000 SKr. for en fuld installation (jeg har en gammel VP som Erik også fjerner).

Det lyder jo rigtig fint idet danske firmaer giver mig tilbud der roder rundt oppe i området 85.000 kr. - 100.000 kr.

Jeg siger straks "Ja Tak!" og bestiller VP og monteringen.

Jeg tager en hel masse billeder af min nuværende installation mv. og mailer dem til Erik. Erik ser på dem og siger "Intet problem!".

Vi aftaler at Erik kommer forbi ifbm. andet arbejde han har i DK. Jeg tager fri for arbejde, men han dukker ikke op og ringer ej heller...

Det sker 2 gange. Intet opkald eller noget - det er hver gang mig der tager kontakt efter han har "brændt mig af".

Efter ca. 4 måneder siger Erik min VP står i Lund (eller var det Malmø?) og at han for den fragtet til mig næste dag.

Pumpen er stadig ikke kommet og det er nu ca. 1 måned siden.

...så jeg har opgivet at få min billige VP fra Sverige og kontaktet et dansk firma istedet...

Sydkoel

...så jeg har opgivet at få min billige VP fra Sverige og kontaktet et dansk firma istedet...

Klogt valg Smile
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

Thomas_2765
Ja, det kan godt være det er et klogt valg...

...men jeg sidder tilbage med en lidt "dårlig smag i munden"; det virker på mig som om at den danske VP branche er lidt "mafia-agtig".

Hvorfor kan jeg ikke købe en svensk VP til ca. halv pris og få den installeret i Danmark af et dansk firma?

Dét er mig en gåde...

hamselv
Elemtært kære Watson. Nogen skal betale for at de danske firmaer er der og at medarbejderne er undervist og uddannet. Desforuden skal de samme kunder betale den høje danske moms. At nogen firmaer ikke vil stille deres Know-how gratis til rådighed, når ikke de har leveret varen kan jeg godt forstå.

To ting gør at varerne bliver billigere i Sverige. Internet-butikkernes omkostning er væsentlig lavere, idet disse ikke skal betjene og rådgive kunder. Man bestiller en dims og får den. Dvs vi snakker ren ekspeditionssag. I DK spørger ti om tilbud og een køber. Det koster et eller andet. I DK udfører vi beregninger og rådgiver. Vi måler op. Vi laver tegninger. Vi laver myndighedspapirer osv. Det koster.

Ud over dette står den svenske krone temmelig svagt i tiden. Derforuden har man et ekstra led skudt ind i fødekæden i kraft af danske imporrtører, der ligeledes skal have et eller andet for ulejligheden.

Køber du selv i sverige er DU importør. Fjerner du entreprenørernes mulighed for at lave sig en klatskilling i fortjeneste på varmepumpen. Jamen så flytter man bare dette over til en højere pris for montagen. Og samtidig vil man bede dig underskrive en ansvarsfraskrivelse, INDEN montagen starter.

Men sig da til! Vi skal da gerne montere. Men du får en regning med en forhøjet timeløn og ALLE administrative timer der medgår vil ligeledes blive faktureret. Det har jeg da ikke noget proplem i. Nogen skal betale min løn.

hamselv
...og for at kæden ikke skal hoppe helt af.

At sælge varmepumper i DK er en besværlig ting. Kunderne vil gerne have topservice og bundpris. Konkurrencen sørger for at ingen bliver rige, men lige kan halte sig igennem. Jeg ser ingen kollegaer og ejheller os selv, der fører sig frem med fine Mercedes'er og toplønninger.

I en jordvarmesag udgør selve pumpen under det halve af faktureringsprisen. Leger vi med tallene og siger det f. eks er 50000,-

Du kan så købe pumpen til 25000,- (igen fiktivt). Så kan vi da sagtens montere, pløje og hjælpe dig med alt. Men merprisen på montagesiden kunne så blive 24 montørtimer hvor tillægget måske er 150 kr/time = 3600,- + 8 ingeniør timer a' 900,- = 7200,- (igen tænkte tal).

Hvis det forholdt sig sådan, indskrænkede din besparelse sig til 25000 - 3600 - 7200 = 14200,- Og ved samme lejlighed, ville enhver opringning hvor du skulle have hjælp koste. Ligeledes ethvert besøg fra teknikeren. Garantien ville være din egen osv osv.

hamselv
Kender det når jeg kigger på TV. Billigste er diverse besynderlig internetider. JEG tør simpelthen ikke handle et sted, hvor ikke jeg kan stå overfor en sælger og råbe, hvis noget er gået galt. Men sådan er vi så forskellige.

hamselv
Men jeg medgiver dig! Varmepumper ER dyre i DK. Og sælger man samlede løsninger, bliver det, ikke mindst pga høje danske lønninger fælt. Taler man GDS eksploderer prisforskellen på det groveste. Men det farlige er, står alt nu i vejledningen? Hvor kan vi komme galt af sted. Og desværre er alle VVS'er ikke opdraget lige godt i at følge diagrammer og vejledninger.

Skal man nævne et par fælder:

På IVT'erne bruges ekspansionsbeholderen som luftfælde. Derfor skal den sidde rigtigt.

Skruefittings på kuldesiden kan koste frostprængte fittings.

Isolering af kuldesiden skal/bør laves som RIGTIG frost isolering.

Sikring af vandflow SKAL laves ordentligt.

Mængden af erfaringer der indsamles rundt omkring er store. At installatørerne gerne vil have noget for deres viden er vel ikke så sært!

Claus
topservice og bundpris

Jeg købte fra bynor
til en god pris,
da den gik i stykker efter knap 2 år,blev den rep. autoriseret dansk firma,dækket af garantien .:-)
Fighter 1235 300m 120m2 1 plan fra 1964

Thomas_2765
Jeg har fuld forståelse for at viden skal koste. Men jeg kan ikke forestille mig at de svenske installatører "famler i blinde". Så vidt jeg ved bliver der installeret væsentlig flere VP'er i Sverige grundet deres lave el-priser...

Jeg synes bare at det skriger til himlen at jeg får tilbud på udskiftning af min eksisterende VP til en ny der ligger i omegnen af 85.000 - 100.000 kr. Det er helt urealistisk og sikrer NETOP at jeg gider bruge tid på at finde en leverandør i Sverige.

Til Claus: Godt for dig Smile - jeg har droppet Bynor.se da Erik ikke vender tilbage til mig (jeg tror han er kommet til at love mig VP + installation alt for billigt).

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.