Hej Godt Pumpe Folk
Jeg har nu i flere uger surfet på Heatpump.dk blandt andre, for at blive klogere på jordvarme men har stadig mange spørgsmål jeg gerne vil stille dette forum, jeg er komplet grøn når det kommer til jordvarme (eller det at være husejer) så jeg starter med en lille forklaring.
Jeg er ved at købe et hus i Nordjylland 9440 på 172m2 fra 1973, med en middel isolering, jeg har planlagt at starte med at skifte alle vinduer og døre ud med Velfac super lavenergi vinduer og døre, og vil desuden efter isoler loftet til de nye standarter, huset er på nu værne tidspunkt opvarmet med olie fyr, jeg vil lave gulvvarme i køkken alrum & stue Ca. 86m2 tilsammen, resten er med radiator, der bruges Ca. 2700 L olie om året, der er Ca. 1100m2 grund at grave slange ned på(baghaven).
Jeg vil ikke starte med at vælge et bestemt mærke varmepumpe, heller få en række tilbud fra de forskellige vvs’er i det nordjyske, er det dumt? Alle her har en mening om de forskellige typer eksempel(Vølund, IVT & Danfoss) er der nogen jeg bare skal holde mig fra?
Jeg skal have gravet Ca. 500m slange ned i haven(kun græs og 3 træer) tror det er for stor en opgave for mig, jeg skal også i gang med renovering indendørs.
Nu er det så alle mine spørgsmål kommer:
Kender du en god varmepumpe leverandør i mit område?
Kender du til en entreprenør i mit område?
Jeg er også usikker på hvilken størrelse Varmepumpe jeg skal bruge?
Der kommer nok masser af spørgsmål fra mig de næste mdr. håber i kan gøre det hele lidt lettere.
Ja jeg forstår godt du har mange spørgsmål som, det samme havde jeg. Jeg havde tiden inden jeg skulle købe, derfor brugte jeg meget lang tid på at sætte mig ind i de forskellige fabrikater. Du har ret, for hver eneste installatør man taler med, så er deres det bedste valg efter deres opfattelse, det er også naturligt nok. Jeg vil sige, en varmepumpe er ganske ankelt, fabrikat er nok ikke de væsenlige, bare du vælger en fra positivlisten, så går du ikke galt i byen. Jeg valgte selv Vaillant da det et stort firma på Europæisk plan og der mener jeg at størrelsen af firmaet og deres service er meget vigtig.
En anden grund til jeg valgte Vaillant var at DVI og Vølund ikke forholdte sig realistisk, de beregninger de lavede var med for høj en nyttevrikning og derved fik de selvfølgelig en kanon årspris, men det var ikke realistisk, du skal regne med omkring 90-93%.
Derfor skal du ta dine forbehold når nu en installatør kommer ud til dig og viser hans beregning på dit hus, mange af dem kører med en nyttevirkning på 99% og det er ikke realistisk, men det fremmer deres anlæg både i forhold til konkurrentet og andre typer opvarmning.
Det samme gør sig gældene omkring den mængde brugsvand de beregner du skal bruge, den ligger tit meget lavt, samme med årsforbrug af El-patron, den skønner de tit alt for lavt og dermed får de jo en virkelig god økonomi på papiret.
Jeg siger ikke det er alle, men bare du finder ud af evt. med en uvildig energikonsulent hvad der er realistisk for dig, så kan du selv gennemskue de forskellige beregninger.
F.eks oplevede jeg to forskellige installatør firmaer fra Viborg som kom ud til mig med to forskellige typer anlæg, det var tydelig at se hvilket mærke de helst ville sælge, de havde ikke samme beregningsgrundlag.
Den måde jeg vil anbefale dig at starte ud på er følgende.
1. Find ud af hvor stor et anlæg du skal bruge.
2. Bestem placering.
3. Beslut om du vil have total tilbud incl nedgravning.
Jeg vil foreslå dig at kræve en pris på komplet anlæg køreklar og delpris på nedgravning.
De vil typisk have mellem 15.000 kr - 20.000 kr for nedgravning.
Du kan så kræve at det firma du vælger vil anerkende dig som entreprenør og de tar ansvaret for de nedgravede slanger, altså de udlægger dem og siger ok inden du dækker.
Du vil typisk kunne finde en mindre entreprenør eller maskinstation ude på landet som vil nedgrave til den halve pris og så har du pludselig sparet omkring 10.000 kr.
En anden grund til jeg valgte Vaillant var at DVI og Vølund ikke forholdte sig realistisk, de beregninger de lavede var med for høj en nyttevrikning og derved fik de selvfølgelig en kanon årspris, men det var ikke realistisk, du skal regne med omkring 90-93%.
Derfor skal du ta dine forbehold når nu en installatør kommer ud til dig og viser hans beregning på dit hus, mange af dem kører med en nyttevirkning på 99% og det er ikke realistisk, men det fremmer deres anlæg både i forhold til konkurrentet og andre typer opvarmning.
Hej ak
Nu er jeg ikke helt med på hvad du mener med nyttevirkning, men hvis du mener den del af varmeforbruget der dækkes af varmepumpen uden tilskudsvarme så kan jeg oplyse at vores VP kun har kørt med tilskudsvarme det første døgn den blev idriftssat, så det kan sagtens lade sig gøre at få 100% nyttevirkning.
Det skal dog lige siges at varmepatronen er kortvarig i drift hver 15. dag når temperaturen i VV hæves fra 58 til 65°C pga. legionella.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
Tak for alle de gode råd, jeg har nu hentet to tilbud hjem på jordvarme, jeg har brugt de informationer jeg kunne finde her på forummet og de jeg har fået ved jeres indlæg til at lave en lille spørgsmåls liste, det gik fint og jeg fik nogle gode informationer og svar fra sælgerne.
Jeg er dog blevet i tvivl:
Jeg har været i kontakt med en IVT forhandler, han var meget hjælpsom og jeg syntes han virkede meget real, han mente jeg sku bruge en IVT 9/C Greenline HT Plus med 450m slange og en buffertank på 120L.
Tilbuddet er med nedgravning af 450m slange, slange ført ind i til anlægget og tilkobling. Pris 120.000,-
Jeg var også i kontakt med en forhandler der både solgte Vaillant og Vølund, han var på ingen måde interesseret i at sælge mig jordvarme han mente, at da vi skal bruge både radiator og gulvvarme var det ikke økonomisk nok til at vi ville spare noget ved det, vi sku bruge shunt’er og ekstra pumper, for at det kunne lade sig gøre, og at vand temperaturen fra anlægget ikke kunne varme et rum op med radiator (12.9m2) uden at anlæggets pumper sku køre for meget og så ville den bruge for meget strøm, altså det ville blive for dyrt i El??
Jeg vil så nødig ende i en situation hvor jeg har brugt 100.000 + og så ikke have sparet noget på de årlige udgifter til varmt vand.
Desuden har jeg flere spørgsmål til jer:
Er der ikke god økonomi at lægger mere slange ud altså at overdimensioner slange længden og ikke anlægget??
Hvor meget forbrugs vand til vask og bad, har en famille på fire brug for? Mange anlæg har en indbygget beholder på Ca. 185L er det nok? Det er jeg blevet forsikret i, men kan det nu og så passe??
En scroll kompressor hvor lang levetid har sådan en?? Og hvad koster en ny??
Hvor meget forbrugs vand til vask og bad, har en famille på fire brug for? Mange anlæg har en indbygget beholder på Ca. 185L er det nok? Det er jeg blevet forsikret i, men kan det nu og så passe??
Det kommer jo meget an på familien hvor lange og hvor tit bader I. Har I badekar, Spa e.lig. er 185L ikke nok.
Redigeret af XJLN d. 27-08-2009 21:44
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
Hej
Effekt og energidækning er vidt forskellige ting, jeg går da ud fra at du ønsker og køre på el patron så lidt som muligt.
Energidækningen bør være temmelig høj
Ejer af Heatpump.dk Super Administrator Bestået VPO eksamen Ansat i branchen KMO medlem Autoriseret køl
"Jeg var også i kontakt med en forhandler der både solgte Vaillant og Vølund, han var på ingen måde interesseret i at sælge mig jordvarme han mente, at da vi skal bruge både radiator og gulvvarme var det ikke økonomisk nok til at vi ville spare noget ved det, vi sku bruge shunt’er og ekstra pumper, for at det kunne lade sig gøre, og at vand temperaturen fra anlægget ikke kunne varme et rum op med radiator (12.9m2) uden at anlæggets pumper sku køre for meget og så ville den bruge for meget strøm, altså det ville blive for dyrt i El??"
Ja den forhandler vil jeg så ikke bruge. Selvfølgelig kan det lade sig gøre at køre med gulvvarme og radiator sammen. Muligt at du skal skifte din / dine radiatorer til nogle større for at gøre det mere effektivt.
En lille radiator kan varme et rum op hvis vandet er varmt nok og den dermed kan afgive tilstrækkelig energi til at varme rummet op. Men den samme opvarmning kan jo opnåes med en større radiatorfalde (radiator) men med vand der er koldere. Det er jo det samme du gør med gulvvarme. Her er hele dit gulv en radiator og derfor skal vandet i gulvet ikke være så varmt for at varme rummet tilstrækkeligt op.
Stor radiatorflade (gulvvarme) = lavere fremløbstemeratur på vandet
Lille radiatorflade = højere fremløbstemperatur på vandet
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
Ved ikke hvor langt du er noget med tilbudene mv. ang. jordvarme.
Men man behøver nødvendigvis ikke kun tage tilbud fra de store fabrikanter. Nogen mener det er sikrest at købe ved de store, det er jeg dog langt fra ening i, og fornemmer også at det kommer mere an på salg end at få noget som er tip top! jeg har selv været turen igennem.
Vi byggede nyt i 2006-2007 hvor vi fik jordvarme og der blev nøje studeret hvad der var på markedet.
Det var den gang at der var tryk på byggeriet og det gjorde også at et par store jordvarmeproducenter ikke kom med tilbagemelding eller tilbud.
Jeg gik derfor grundig igang med at søge efter andre muligheder, og her fandt jeg Salling Køle og Vaskeservice. Det er et mindre firma som ligger i Skive, så det er jo på kanterne hvor du bor
Jeg fik talt med Vagn og blev hurtigt klar over at det var manden jeg skulle handle med. Jeg var nu også rimelig godt forberedt, da jeg kender en tidligere kollega som i dag sidder i udviklingsafdelingen for dingenoter til sådanne anlæg.
Det Vagn kunne fortælle var ærligt, troværdigt, lige noget jeg går ind for.
Jeg tilsendte diverse papirer over huset med vidre og tilbage kom der beregninger som passede ufatteligt godt, noget som ses nu hvor anlæget har kørt i knap 3 år uden problemer af nogen art.
Ikke engang den 4 kw. indbyggede varmepatron har været i brug i de knap 3 år.
Anlæget er et variabelt 10 kw. med 350 m slange total.
Som min elinstalatør sage det er det bedste af det bedste som er monteret i anlæget.
Var jeg dig ville jeg give et kald til Vagn.
Held og lykke med hvad du så end ender med at få.
venligst
Mogens
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.