HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Helt nyt hus med F1245-6 - er det OK?
sbp
Hej.
Vi har lige bygget nyt hus med HusCompagniet - 160 m2 og F1245-6 jordvarmepumpe og gulvvarme (1 plans hus).
DESVÆRRE er det ikke forsynet med en indendørs temperaturmåler, så jeg har svært ved at overføre alle de gode råd der er givet i årenes løb på dette forum, da mange indebærer at lade Jordvarmeanlægget styre indetemperaturen via denne føler - hvis jeg har forstået det rigtigt.

Jeg har ændret fabriksindstillingerne efter at have læst alle/mange af Jeres gode råd på dette forum, så nu har jeg gjort følgende:
1. fjernet brug af el-patron
2. Ændret gradminut indstilling til -200 GM
3 Benytter varmekurve 3 men med +2 i temp indstilling
4. Diff. mellem tilskudsvarmetrin sat til 10 GM - det ved jeg ikke rigtig hvad gør?
5. Slukket for produktion af varmt vand fra kl 23 til 06.

Er der nogen der kan se om mit anlæg kører fornuftigt - det er forbundet til Nibe Uplink - og jeg giver gerne adgang.

Jeg har et forbrug af strøm på ca 20 kWh pr døgn, er det meget eller er det et rimeligt forbrug når man har jordvarme?

MVH
Steen
 
pmp
Hvis du ikke har fået monteret indeføleren må du i det mindste kræve, at få den udleveret. Den følger nemlig altid med i prisen for en F1245.
Du kan ikke bare indstille din F1245 på samme måde som du ser andre gøre. Indstillingerne skal passe til hele installationen og tage hensyn til: jord, slangelængde, huset, varmefordelingssystemet, beboerne m.v.

Til dine ændringer:
1. Det skulle der ikke ske noget ved.
2. Hvis du mener startpunkt til 200 GM ? er det umuligt at afgøre uden at se data.
3. Lavst mulige varmekurve er altid bedst.
4. Har ingen betydning når du har afbrudt tilskudsvarme (punkt 1)
5. Hvis du ikke har et stort forbrug i det tidsrum, har det ingen betydning.

DET VIGTIGSTE er at du først får styr på, om dine gulvvarmekredse er indreguleret i henhold til bygningsreglementet. Og du skal ikke lytte til VVSeren, hvis han påstår det er uden betydning. Det vil bare bekræfte at han intet ved om jordvarme.

Du bør læse "Installatørhåndbogen". Det vil give dig god indsigt.

pmp
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Chr
Velkommen på dette herlige og lærerige forum.

Indeføleren er ikke en pokkers nødvendig ting at have, men er da fin, når det skal være TOP- DOLLAR.

Jeg har IVT / Bosch, så jeg kan ikke hjælpe så meget med at indstille en NIbe/Vølund, da jeg ikke er fortrolig med menupunkterne, men jeg kan sige noget om det almindelige. Varmekurve mm er jeg sikker på, at der er andre der gerne hjælper med, når nu din installatør ikke har (evnet at få) gjort sit arbejde færdigt.
Din varmekurve skal styres af udeføleren. Jo koldere det er ude, desto mere varme taber dit hus, og desto varmere fremløb skal du have. Indeføleren fintuner varmnekurven, så du varmer mindre, når der er meget solindfald eller på anden vis er meget varmt i huset. Hvis din varmekurve står rigtigt er det ikke ret meget indeføleren blander sig. Jeg tænker at den er overkommeligt at eftermontere.

Noget du virkelig vil få glæde af er at indregulere dine gulvkredse. Hvis alle kredse er fuldt åbne på manifolden (fordelingsrøret i teknikrummet), så fiser det varme vand ret igennem den/de korteste kredse i stedet for at varme hele huset ensartet op. Det giver diskomfort og dårlig økonomi. Kredsene skal stilles, så der kommer mest vand i de lange kredse og mindst i de korte.
Har du en slangeplan over huset, så er det de nemmeste, ellers tager du din tegning eller noget at måle med og finder ud af, hvor mange kvadratmeter der er i hvert rum. Kvadratmeter gange tre giver antal meter slange i rummet, plus to gange afstande til manifolden, så har du kredsens længde. Store rum som stuen og alrummet har nok to kredse hver (det kan du se ved manifolden), som er lige lange.
På nettet kan du finde en indreguleringsvejledning for din manifold. Den/de længste kredse skal være fuldt åbne, og resten skal så åbnes det antal omgange du finder i skemaet.
Nu får du ens og god varme overalt og med den bedste virkningsgrad på din VP.

Hvis du ikke har væsentligt forbrug af VV om aftenen og natten kan du med fordel blokere tidligere for VV produktionen. Du har jo en VV beholder på ca 180 liter, der kan bruges af.

Du skal også se efter, om din VV-produktion kan blive afbrudt for at lave varme til huset. Det kan være meget godt med radiatorer, men det kan give knaphed på VV, hvis der efter en halv time skal laves varme til huset. Med tung gulvvarme er det uden betydning, om der går en time ekstra inden der kommer varme på gulvet, så bare slå den funktion fra. Igen, der er med sikkerhed nogle Vølund gutter der ved hvordan.

Hvis du sætter dine husdata i din signatur, lige som mange af os andre har, så er det nemmere at hjælpe, da vi har de vigtigste oplysninger ved hånden hver gang.

Til lykke med det nye hus og glædelig jul.

Chr
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Varmeihuset
Om dit elforbrug er højt eller ej, kommer an hvad du holder af inde temp, og hvor meget varmt vand der skal laves
Er de 20kwh afmålt på en bimåler ?
Mit hus fra 1961-1963 , 138m2 og med en ond uisoleret kælder på 36m2
brugte den 23/12 15,82 kwh strøm, og pumpen leverede 64kwh varme
der blev ikke lavet varmt vand , kun vedligehold temp i vvbeholder
kælder holdes på 18 graderet eller andet
Soveværelse på ca 20grader stuen på 44m2 på 19,6grader og resten på 18,8

Hvis du ikke bruger en masse varmt vand , eller har en høj indetemp, så er 20kwh strøm meget vil jeg mene
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
kkrede
Brugte 21kwh igår til 23gr og 4 stk i bad.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
lars-jacobsen
Indregulering er som nævn et must for god komfort og økonomi.
Energiforbruget afhænger en hel del af temperatur niveau i huset.
Hos os står rumtermostaterne på 23 gr i denne tid.
Vi har brugt 19,7 kWh seneste døgn, og 23,5 i snit den seneste uge.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
sbp
Tak for alle Jeres kommentarer.
Vores forbrug på omkring 20kWh er vores totale el-forbrug i huset. Dvs til lys, opvasker, tørretumbler, genvex udsugning, vaskemaskine, jordvarme osv - så ud fra det I har skrevet ser det ikke ud til at være helt unormalt.

Til pmp
"1. Det skulle der ikke ske noget ved."
- OK tak.

"2. Hvis du mener startpunkt til 200 GM ? er det umuligt at afgøre uden at se data."
- Vedrørende indstilling af gradantal - så står den faktisk på -200. Det er ikke muligt for mig at sætte den på et positivt tal - se vedhæftede billede.

"3. Lavst mulige varmekurve er altid bedst."
- Mit valg af varmekurve 3 - er det en rimelig varmekurve - eller skal jeg forsøge at gå længere ned?

"4. Har ingen betydning når du har afbrudt tilskudsvarme (punkt 1)."
OK-

"5. Hvis du ikke har et stort forbrug i det tidsrum, har det ingen betydning".
Tak - så fortsætter jeg med denne indstilling.

Til Chr.
"Hvis du ikke har væsentligt forbrug af VV om aftenen og natten kan du med fordel blokere tidligere for VV produktionen. Du har jo en VV beholder på ca 180 liter, der kan bruges af.
Du skal også se efter, om din VV-produktion kan blive afbrudt for at lave varme til huset. Det kan være meget godt med radiatorer, men det kan give knaphed på VV, hvis der efter en halv time skal laves varme til huset. Med tung gulvvarme er det uden betydning, om der går en time ekstra inden der kommer varme på gulvet, så bare slå den funktion fra. Igen, der er med sikkerhed nogle Vølund gutter der ved hvordan."
.
Tak jeg vil prøve at arbejde med disse indstillinger - jeg mener at have fundet dem i menu'en

I skriver om indregulering af gulvvarmeslangerne - jeg håber virkelig at VVS manden har gjort sit arbejde - da jeg synes at det virker som en uoverskuelig opgave at kaste sig ud i.
Er der en simpel måde at se om det er indregulerete godt eller dårligt?
 
sbp
her et link til billedet, som ikke blev vist i mit forrige indlæg
https://ibb.co/2hPhdDD
 
sbp
[img]https://ibb.co/2hPhdDD[/img]
 
Immerkaer
Hej Steen
Jeg har haft præcis samme oplevelse af mit F1245-6 anlæg som dig.
Har fulgt samme råd og vejledning her på siden og har fundet frem til en rimelig komfortabel løsning med indetemperatur på 22-23 grader. Var overbevist om at anlægget vil køre meget mindre end det gør. Lige for tiden kører varmepumpen 6-7 timer i døgnet. Ved ikke hvordan dette er hos andre?
Vi døjer dog lidt med kunne mærke varmen i gulvet, da vi har små børn, synes vi det skal have en nogenlunde temperatur. Fremløbstemperatur er typisk 25-28 grader afhængig af udetemperatur.
Vi har ikke helt fundet den gyldne mellemvej for dette endnu. Måske det er bagsiden er medaljen ved nye tætte huse. Måske der er nogen der har oplevet lignende og fundet frem til et godt resultat?
Vølund Nibe F1245-6kW. 180-200m jordslange. Etableret i nybyg september 2018. 180m² beboelse + 55m² garage med gulvvarme, tændes ved behov.
 
sbp
Desværre kan jeg ikke rette i mine tidligere indlæg - men her er billedet, som viser der hvor jeg har indstillet hvad jeg tror er gradinstillingen for kompressorstart..
i.ibb.co/2hPhdDD/20191223-181854.jpg

Hej Immerkaer - tak for din beskrivelse af din oplevelse af systemet.
Hvis jeg læser mine data rigtigt så starter mit system ca 8-12 gange i døgnet og kører mellem 30 til 60 min pr gang.

Kan du kort fortælle om dine indstillinger.
160 m2 nyt hus fra 2019 - et plan med gulvvarme i hele huset. Vølund F1245-6 jordvarmepumpe.
 
Immerkaer
@sbh
Så løber det også op i en del timer i døgnet for dit vedkommende.

Jeg har kurve 2 +2. Jeg ønsker en så flad kurve som muligt da temperatur sving udendørs ikke har den store effekt indendøre grundet trætheden.
GM -240. Blokeret el-patron. Varmebærerpumpe sat til Auto.
Overvejer dog manuelt at indstille varmebærerpumpe til at kører 60-80% når den er i drift for at trække noget varme væk fra anlægget imens. Det skal i hvert fald afprøves.
Vølund Nibe F1245-6kW. 180-200m jordslange. Etableret i nybyg september 2018. 180m² beboelse + 55m² garage med gulvvarme, tændes ved behov.
 
kkrede
For at mærke varmen i gulvet skal fremløbet over 30gr.
Hvis den kun kører ca 30 min. af gangen ville jeg sænke GM yderligere indtil du føler der bliver temp. udsving.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
hamselv
Du får ingen mærkbar varme i gulvet i et moderne hus. Prøver du at opnå det, vil huset blive alt for varmt. Det essentielle er: Passer rumtemperaturen? Gør den det er gulvet så varmt som det er nødvendig det skal være.
 
Varmeihuset

sbp skrev:

Tak for alle Jeres kommentarer.
Vores forbrug på omkring 20kWh er vores totale el-forbrug i huset. Dvs til lys, opvasker, tørretumbler, genvex udsugning, vaskemaskine, jordvarme osv - så ud fra det I har skrevet ser det ikke ud til at være helt unormalt.

Til pmp
"1. Det skulle der ikke ske noget ved."
- OK tak.

"2. Hvis du mener startpunkt til 200 GM ? er det umuligt at afgøre uden at se data."
- Vedrørende indstilling af gradantal - så står den faktisk på -200. Det er ikke muligt for mig at sætte den på et positivt tal - se vedhæftede billede.

"3. Lavst mulige varmekurve er altid bedst."
- Mit valg af varmekurve 3 - er det en rimelig varmekurve - eller skal jeg forsøge at gå længere ned?

"4. Har ingen betydning når du har afbrudt tilskudsvarme (punkt 1)."
OK-

"5. Hvis du ikke har et stort forbrug i det tidsrum, har det ingen betydning".
Tak - så fortsætter jeg med denne indstilling.

Til Chr.
"Hvis du ikke har væsentligt forbrug af VV om aftenen og natten kan du med fordel blokere tidligere for VV produktionen. Du har jo en VV beholder på ca 180 liter, der kan bruges af.
Du skal også se efter, om din VV-produktion kan blive afbrudt for at lave varme til huset. Det kan være meget godt med radiatorer, men det kan give knaphed på VV, hvis der efter en halv time skal laves varme til huset. Med tung gulvvarme er det uden betydning, om der går en time ekstra inden der kommer varme på gulvet, så bare slå den funktion fra. Igen, der er med sikkerhed nogle Vølund gutter der ved hvordan."
.
Tak jeg vil prøve at arbejde med disse indstillinger - jeg mener at have fundet dem i menu'en

I skriver om indregulering af gulvvarmeslangerne - jeg håber virkelig at VVS manden har gjort sit arbejde - da jeg synes at det virker som en uoverskuelig opgave at kaste sig ud i.
Er der en simpel måde at se om det er indregulerete godt eller dårligt?


ER der ingen bimåler ???
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Chr
8-12 starter pr døgn er lidt i overkanten. Jeg tænker at en indregulering af gulvkredsene kan gøre en del ved det.
Det tog mig godt et par timer, da jeg lavede det selv. Det er ikke svært.
Hvis du er i tvivl om hvordan, så spørg endelig.

Nu har jeg et lidt anderledes forbrugsmønster end de fleste her på sitet, men alligevel. Jeg har ca 550 kompressorstarter pr år til varme (varmt vand tæller ikke med, da jeg ikke laver VV når jeg er bortrejst, så det bliver kun til ca 180 starter på den konto pr år). Du kan nok ikke komme så langt ned, men det siger lidt om, at 8-12 pr døgn er for højt.

Så vidt jeg ved har du en logger-funktion på din VP.
Når dine kredse er indreguleret vil en logfil give gode hints om, hvordan dine parametre kan optimeres.

Med hensyn til kolde gulve, så er det prisen for de velisolerede huse nu til dags.
Man skal overveje om flisegulve er det rette valg, da de føles koldere end trægulve, hvis man gerne vil gå med bare fødder,

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
sbp

Varmeihuset skrev:


ER der ingen bimåler ???


Desværre nej -jeg kan kun følge med i det totale el-forbrug.

@Chr - OK, jeg vil prøve at sætte et USB-stik i varmepumpen og gemme en log på den. Måske jeg bliver klogere. Desuden har pmp fået adgang til mine data på Nibe-uplink, så han ser vel på dem når han engang får tid.
MVH
Steen
160 m2 nyt hus fra 2019 - et plan med gulvvarme i hele huset. Vølund F1245-6 jordvarmepumpe.
 
pmp
Jeg vil gerne gentage:
MAN FÅR IKKE EN OPTIMAL OPSÆTNING VED AT INDSTILLE SOM ANDRE.
Indstillingerne skal passe til en mængde faktorer. F. eks. jorden, jordslangen, varmepumpen, huset, varmefordelingssystenet, beboerne, o.s.v.
Det er netop derfor man har alle disse indstillings-muligheder. Hvorfor skulle disse muligheder være der, hvis optimal indstilling var ens i alle installationer.

Et eksempel:
Jeg ved intet om madlavning. Skulle jeg bage boller ville det ikke give meget mening at stille ovnen som andre havde gjort til en oksesteg. Der skal naturligvis anvendes den rigtige indstilling af temperatur, overvarme, undervarme, varmluft, bagetid o.s.v. - håber eksemplet giver mening selvom jeg intet ved om det.

Altså: OPTIMAL INDSTILLING AF VARMEPUMPE ER INDIVIDUELT.

Hvordan gør man så:
1. Man starter med korrekt indregulering af gulvvarmen. Et krav i henhold til BR.
2. Åbner alle rumtermostater.
3. Finder den lavest mulige varmekurve. Den skal passe både ved +10 og -10 gr.

Herefter kan man så lege med driftstider, tidsstyring af varmtvand og alt det andet sjove.

Steen:
I formiddag havde du en driftsperiode på 40 min. Fremløb ved stop 28,7 gr.
Næste driftsperiode var på under 10 min. Fremløb ved stop 30,8 gr.

Og hvorfor nu det. Ved start 1 var en del/alle gulvkredse åbne.
I start 2 var mange/alle gulvkredse lukkede.
Altså meget forskellige driftsbetingelser - og derfor også forskellig optimal indstilling.
Man må derfor tilstræbe at driftsbetingelserne er omtrent ens ved hver start, så samme indstillinger vil være omtrent optimalt.

Immerkaer:
En flad varmekurve er ikke løsningen. Du vil få problemer hvis det bliver vinter (-10gr).

Chr:
Du skal tænke på, at disse Vølund kortslange installationer (under 200 m) har et problem du ikke kender til med 463 m.
Ved for lange drifttider på disse anlæg overhaler man jordslangen. Væskens tid i jorden er for kort og brinetemperaturen i den sidste del af driftstiden kan let være 3-5 gr. mindre end ved start. Det koster på COPen, og derfor kan 12-14 starter pr. døgn godt være det optimale.

Godt nytår til alle.

PS Læs nu den fantastiske installatørhåndbog til F1245 - den kan man blive rigtig klog af.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
Steen:
Har du set i Info-menuen side 8/11.
Der skulle du gerne kunne se varmepumpens forbrug.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Varmeihuset
Er det ikke lovkrav at der skal være en bimåler ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,080,005 Unikke besøg
XHTML CSS